• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zeer slechte lak polijsten / herstellen

NickM5

Detailing addict
12 aug 2019
33
50
Hallo

Deze week heb ik (hopelijk) een leuke project auto uit Italie gekocht. Een 130i met wat werk die ik wil gebruiken als winterbeater. Het werk zit hem onder andere in de lak, want die is ontzettend slecht. Wat betreft de krassen wordt het een kwestie van kijken hoe ver ik kom met compounden, maar wat betreft de dofheid van de lak aan de b stijlen weet ik nog niet zogoed wat ik moet gaan doen. Zoals jullie zien is de lak dof en het voelt ontzettend ruw aan. Het lijkt mij dat deze door de zon in italie deels is gaan oxideren op de b-stijlen.

Hier onder een aantal foto's. Hebben jullie suggesties?


IMG-2399.jpg

IMG-2400.jpg
 
Firenze is niet aan de kust, dan zou het van bomen kunnen zijn
Goed (warm) wassen, kleien en dan met een cleaner.
Als het schoon is dan polijsten. Moet goed komen.
 
  • Leuk
Reactions: NickM5
Bedankt voor je snelle input RedCat! Even voor de duidelijkheid; wat versta je onder cleaner?

Net nog even aan de auto gestaan. Lakdikte is 160-170 micron op deze b stijl. Als ik goed kijk weet ik nou niet of het echt oxidatie is of iets anders. Ik zie ook veel hele kleine innie minnie krasjes namelijk. Wellicht komt de dofheid daar wel gewoon vandaan o.i.d.? In ieder geval fijn om te weten dat ik genoeg ruimte heb op met een goede compound aan de gang te gaan.

IMG-2447.jpg

IMG-2448.jpg
 
Op jullie advies de poorboys professional polish gekocht en getest. Uiteraard eerste de hele auto grondig gewassen. Gebruik gemaakt van Bilt Hamber autowash. Verder nog de auto helemaal ingefoamd met bilt hamber autofoam en een klein scheutje surfex-hd erbij. Met een kwastje de moeilijke plekjes schoongemaakt. Vervolgens de hele auto in de bilthamber korrosol gezet. Daarna aan de slag gegaan met bilt hamber klei op de doffe stukken. Kwam echt ontzettende drap af dat ik het klei maar bleef vouwen. Jullie zien het; ik ben nogal fan van bilthamber. Best in class qua kwaliteit en beste bang for buck verhouding. Ik snap niet dat er nog concurrentie bestaat, want eigenlijk moet je gewoon de produchten van bilthamber gebruiken. Helaas hebben ze niet voor alles een oplossing. Ik dwaal af.

Vervolgens dus begonnen met de poorboys professional polish op een wit rupes pad. De doffe plekken verdwenen vrijwel meteen. Auto had weer een mooie glans, maar nog een paar krassen. Die proberen aan te pakken door 2x te polijsten met Scholl spider pad icm Scholl S3. Ik ben nog maar even niet verder gegaan met compounden om eerst even te checken wat een goede vervolg stap zou kunnen zijn. Wellicht toch wetsanden ipv verder polijsten? Lakdikte is goed genoeg om nog een paar micron te verwijderen. Hoor graag wat jullie advies zou zijn.

before2.jpg

before1.jpg

after2.jpg

after-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met Scholl S3 en zo'n Spiderpad zou je toch een heleboel aan moeten kunnen pakken.
En je schrijft dan wel dat je nog een paar micron over hebt maar het is ook wel prettig als je nog een paar micron over houdt om in een veel later stadium nog eens een keer wat te kunnen doen.
 
Een spiderpad en S3 op wat waarschijnlijk een zachte lak is, vreet echt wel behoorlijk wat lak weg. Ik zou eerst eens kijken wat een middelgrof polijstmiddel met bijbehorende pad proberen, dan moet je het misschien wel een keer herhalen, maar dat hou je serieus ruimte over om later nog eens te corrigeren.
 
Bedankt voor jullie commentaar.

Tja die kleinere krasjes bleven toch zichtbaar na een tweetal passes met Scholl S + Spider pad. Hoge snelheid + langzame bewegingen op de Rupes LHR15 en op die wijze 2 passes gedaan. Daarna niet meer refinished of wat dan ook. Je ziet die krasjes dus wel maar je voelt ze niet meer en ik heb dus nog ruimte om lak te verwijderen. Ik kan er zo wel mee leven overigens, de dofheid zat me veel meer dwars.

Ik zal deze stappen natuurlijk op de rest van de auto gaan herhalen en ook nog eens finishen met een medium cut en vervolgens fijne polish om toch een hoge glans te bereiken.

Daarna zet ik hem denk ik in een ceramische coating - ideaal voor een winterbeater lijkt me dat.
 
Pas ook op met die testvlakken met een taperand. In het verleden is gebleken dat er bij de overgang onder de taperand een dikteverschil in de lak kan komen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en NickM5
De scheiding tussen achterklep en dak, heb je dat probleem niet maar tape 'midden' op een paneel geeft inderdaad dat risico.
 
Komt er nog een update op dit project?
Bedankt voor jullie commentaar.

Tja die kleinere krasjes bleven toch zichtbaar na een tweetal passes met Scholl S + Spider pad. Hoge snelheid + langzame bewegingen op de Rupes LHR15 en op die wijze 2 passes gedaan. Daarna niet meer refinished of wat dan ook. Je ziet die krasjes dus wel maar je voelt ze niet meer en ik heb dus nog ruimte om lak te verwijderen. Ik kan er zo wel mee leven overigens, de dofheid zat me veel meer dwars.

Ik zal deze stappen natuurlijk op de rest van de auto gaan herhalen en ook nog eens finishen met een medium cut en vervolgens fijne polish om toch een hoge glans te bereiken.

Daarna zet ik hem denk ik in een ceramische coating - ideaal voor een winterbeater lijkt me dat.
Komt er nog een update op dit project? Leuk om te zien en lezen. Of is het niet meer afgerond?
 
Hey GreyMerc! Er komt nog wel een vervolg, maar in december werd het op een gegeven moment wel erg koud om te polijsten en sindsdien ben ik helaas druk geweest. Er komt binnenkort ook nog een verhuizing aan, dus ik verwacht niet eerder dan mei pas weer de polijstmachine op te pakken om het verder te brengen.