• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf grill spuiten, lak erg dof + foto

xXSanderXx

Detailing rookie
8 mrt 2009
30
0
Goedenavond, ik ben van plan om zelf mijn nieuwe grill van mijn auto te gaan spuiten, Het is gemaakt van abs plastic.
De reden om zelf te spuiten is omdat het gewoon veel goedkoper is. Ik snap dat het resultaat minder zal worden dan prof.
Ik heb geoefend op een klein kapje (van een scooter) en heb het volgende gedaan:

- Vlak schuren t/m korrel 1000
- Ontvetten
- Motip primer 1 laag
- Grijze filler (goede kwaliteit) 2 lagen
- Schuren korrel 1000
- Ontvetten
- De lak (laten maken bij een autoschade bedrijf) 3 lagen
- Motip blankenlak 3 lagen
- Na het uitharden met een beetje wax erover heen

Nou vind ik de lak erg dof. Er zit niet echt de glans in waarop ik gehoopt had. Het voelt ook niet echt glad aan.
Ik heb wel eens foto's gezien van scooterkappen die er veel glanzender uitzagen.

Wat moet ik doen om het dadelijk op de echte grill beter te doen?

Alvast bedankt.

Altijd eerst ontvetten. Dit omdat anders de vettigheid in de porieën van het kunststof trekt en de lak niet goed zal hechten.

Hetzelfde geldt met je vingers. Zitten zuren aan die de hechting kunnen aantasten. Daarom latex handschoentjes aan. ;)

De stappen die je gedaan hebt, zijn goed. Wel tussen de laklagen door licht opschuren met 1000 of nog fijner.
Hou wel rekening met de droogtijd, er moet genoeg tijd tussen de laklagen zitten. Beter 3 dunne laagjes dan 1 dikke plak verf :no

De uithardingstijd van spuiten uit een spuitbus kan langer duren dan bij een spuiterij. Dit omdat gespoten delen in een spuiterij verhit/verwarmd worden waardoor het proces sneller gaat.

Wacht tenminste 3 tot 4 weken met behandelen. Een wax op carnaubabasis is geen probleem.

Ik heb het schuurpapier wel van te voren in het water gelegd.
Moet ik nog fijner schuren 2000 ofzo? Om het gladder te maken. Want het voelt gewoon ruw.

@ nicknameless

Ik houd tussen de lagen door ongeveer 20 minuten rust.
Aan het einde van de lak 3 uur en aan het einde van de blanke lak ook 3 uur.

Ik heb niet steeds geschuurd alleen op het begin en na de filler.

Hier een foto

P1010004.webp

Ik wacht zelf altijd een dagje na de 1e laklaag, dan schuren met 1200, afnemen, daarna 2e laklaag, en dan 10 min wachten en dan de blanke lak er over heen.
Dan weer dagje laten liggen en huppeke :)

Tellerunit van een ................ Gilera Runner :ja

Ik zou de laklagen tussendoor opschuren fijner schuurpapier.
Vergeet niet dat de tellerunit van zichzelf redelijk grof van structuur is. Of je moet deze echt helemaal glad schuren.

Dan primeren, schuren, grondverf, schuren, 1ste laklaag, schuren, 2de laklaag, schuren, 3de laklaag, schuren, 1ste blanke lak, schuren, 2de blanke lak, schuren, 3de blanke lak.

Idd runner, wel dmp kapje deze was dus spekglad, maar heb hem puur gebruikt voor het oefenen.

Moet je na het schuren niet ontvetten dan?

hou ook de temperatuur in de gaten,onder de 15 graden heb je ook kans op mat slaan.
en idd als er in het kunstof structuur ziet geeft dat ook een matter effect.