• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zijn deze swirls met de hand te verwijderen?

LA-384

Detailing addict
12 okt 2009
39
65
Vanaf september 2009 ben ik de eigenaar van een mazda mx-5 uit 2000 (Brilliant Black). De vorige eigenaar is vrij netjes omgegaan met de auto, maar waarschijnlijk hebben ze in Duitsland nog nooit van Carclean.com gehoord. De auto zit onder de krasjes, swirls en harspuntjes. Ik heb me kort na de aanschaf voorgenomen de auto in de lente eens flink onder handen te nemen. Ik weet dat veel carclean leden groot fan zijn van een DAP, maar ik wil het eerst met de hand proberen. Vandaag heb ik de meest aanwezige swirls eens op de foto gezet en ik schrok eigenlijk wel een beetje.

Als het weer wat beter wordt, ga ik de auto uitgebreid schoonmaken volgens het alom bekende 5-stappen plan.
1. Wassen - Meguiars NXT generation car wash shampoo
2. Kleien - Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System
3. Paintcleanen - Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
4. Polishen - Poorboys World - Black Hole
5a. Sealen - Poorboys World - EXP Pure Sealant
5b. Waxen - Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue

De SSR1 Light Abrasive Swirl Remover kan ik gebruiken met de volgende pads:
* Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pad
* Poorboys World - Microfiber Applicator
* Lake Country - Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator
* Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
* Meguiars - Gold Class High Tech Applicator Pad (Soft Foam)

Weet iemand hier toevallig of de mazda mx-5 een harde of juist zachte lak gebruikt?

De swirls:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Op de 2de foto lijken het mij al geen swirls meer :auw Is toch precies redelijk diep in de vernis..
Denk dat er heel wat handwerk zal nodig zijn, twijfel eraan als het met dan hand alleen gaat lukken :auw

Op het eerste zicht lijken mij dit geen swirls meer maar krassen. Dit lijkt me met de hand niet meer te corrigeren. Je kan natuurlijk eens proberen met ultimate quick detailer van Megs of De SSR3 van poorboys. Ik zou hier denk ik aan beginnen met de dap met dezelfde produkten op een oranje pad. Als er dan nog geen beterschap is na een paar passen, dan vrees ik dat er een rotary en wetsanden aan te pas komt. Als beginner zou ik hier zelf niet mee starten. Rotary en wetsanden is voor de meer gevorderen wegens het gevaar van je lak te verbranden.
Ik zou zeggen ; doe met de hand eens een testspot en beoordeel het resultaat. Je zal er in elk geval spieren mee kweken(als de rest van de auto ook zo is)

groetjes, Wim

Dat gaat heel lastig worden. De krassen zijn best diep. Of je moet straks rond willen lopen met 1 Arnold Schwarzeneggerarm. Ik denk dat het niet haalbaar is, maar je kan het natuurlijk altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis, toch?

ben bang dat t geen krassen of swirls zijn, maar verkeerde voorbehandeling bij spuitwerk...!
te grof uitgeschuurd voordat er gespoten werd...?
zo ziet het er op de pics iig uit...

Op de eerste foto lijken het duidelijk krassen, geen swirls. Het lijkt alsof de lak met e.a.a. product bewerkt is, of dat er een voorwerp op de auto gezet en geschoven is.

Aan de hand van de tweede foto lijkt de lak tamelijk zacht te zijn, alleen kan een testspot daar pas uitsluitsel over geven. Mogelijk dat je het met de hand kan doen. Het is in ieder geval het proberen waard. Swirls zijn ook dit sowieso niet, dit zijn/waren gewoon krassen.

Word inderdaad wet sanden en polijsten. Dan krijg je denk ik het meeste wel weg. Dit ga je met de da(p) niet redden. Zou dit aan de prof overlaten als je er wat aan wilt doen.

De krassen op foto 1 die geloof ik nog wel, maar ook dat zijn al krassen. Swirls zie je eigenlijk in de schaduw niet of nauwelijks. Zie je ze wel, dan zijn het eigenlijk als krasjes en dit zijn op foto 1 al krassen.

Op foto 2 zijn het echt gemene en diepe krassen die duidelijk al een keer gepolijst zijn, daardoor lijken ze minder diep. Ik sluit me aan bij het wetsand advies, zelfs een professional met een rotary moet teveel verwijderen om dit veilig te kunnen herstellen. Wetsanden is de enige manier om dit nog enigszins acceptabel weg te krijgen en dan is het nog maar zeer de vraag of de lakdikte het toelaat.

Kans op herspuiten is zeer aanwezig.

Kort samengevat: zeer ernstige beschadiging in de vorm van eerder gepolijste krassen, met de hand is het een 1000% no-go en zelfs machinaal vereist het veel expertise.

Hm. Het is allemaal dus een stukje ernstiger dan ik had gehoopt. Op zich zie je er op een afstandje niets van, hoewel ik het wel duidelijk zie bij het wassen. De twee plaatsen op de foto zijn de enige twee plaatsen welke goed zichtbaar zijn. Verder zijn over de hele auto wel krasjes zichtbaar, maar deze zijn voornamelijk met lichtinval zichtbaar.
Voor de zekerheid heb ik nog een tweede foto gemaakt met een 5 eurocent muntje. Aangezien het allemaal erg is ingezoomd, kan het misschien groter lijken dan het eigenlijk is.

De eerste foto in de eerste post is van de achterklep. De tweede foto (met de diepe grove krassen) is van de motorkap. Ik vraag me serieus af hoe ze ontstaan zijn. Lijkt wel haast of er iemand met een staalborstel aan de gang is geweest.

Ik denk dat de aanschaf van een DAP toch wel opweegt tegen het opnieuw laten spuiten, want daar vrees ik voor als ik het zo zie=-o

En zelfs met een DAP is het volgens mij bijna niet te doen, zeker niet als je beginner bent. Of je kunt het gewoon proberen en kijken waar je uitkomt, dan heb je iig een DAP voor toekomstig polijstwerk...

Succes ermee!

Swirls verwijderen met de hand wil nog wel lukken.Misschien zijn er meerdere passes nodig,maar na wat werk lukt het wel.

Maar ik sluit me bij de rest aan,dit zijn geen swirls meer heelaas:auw
Wens je veel succes ermee en dat het nog te behandelen is zonder spuiten.

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb in elk geval alle spullen voor het handmatige 5-stappen plan besteld. De overige krasjes krijg ik er zeer waarschijnlijk wel mee weg, maar nu weet ik in elk geval dat ik mijn verwachtingen wat naar beneden moet bijstellen :-d

Als ik in een goede bui ben en ik heb me voldoende ingelezen, zal ik uitgebreid verslag doen van mijn poging om het allemaal te herstellen.

Ik durf te zeggen dat de DAP dat ook niet kan verwijderen.
Dap is eerder voor swirls en hele lichte krassen en niet zulke diepe krassen.
Ik heb ook zulke krassen op mijn mx-5 voorbumper en een klein stukje op de motorkap en die kreeg ik niet weg met de dap geel plus inizio.
Voor zulke krassen moet je echt een rotary halen maar ik zou eerst een laktediktemeter erop zetten voordat je met de rotary aan de gang gaat ;-)

Tim zei:
Zit je bij ons in de buurt? (Regio Rotterdam) .......

Ik had vroeger een baas die noemde Goes centraal in Europa rofl
Maar voor dit soort werk zou ik de reis vanuit Noord limburg toch echt ff inzetten
Rotjeknor is maar een uur of 2

Hans

OMFG 8-()) Dat zijn geen swirls meer, dat zijn echt krasjes, zoals mijn voorgangers al aangeven. Gezien de vorm van de krasjes is er al iemand mee bezig geweest, omdat de randen van de krassen afgerond zijn. Ik sluit mij dus bij mijn voorgangers aan, wetsanden is de enige optie mits de lakdikte dat toelaat.

Wetsanden en opnieuw lakken is het mij niet waard denk ik. Gelukkig is het een zwarte auto en zijn deze krassen niet bijzonder goed zichtbaar. Ik zal binnenkort eens kijken of ik ergens in de buurt de lakdikte kan laten opmeten.

Na wetsanden hoef je niet te spuiten maar wel af te werken met bij voorkeur een rotary polijstmachine. Je zou is een keer bij Nick Curvers oid langs kunnen gaan, die woont geloof ik in het noorden van limburg en kan wetsanden.