• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zijn deze velgen nog te redden?

ggj

Detailing trainee
20 jul 2014
17
47
37
Hallo allemaal,

Ik heb deze week een bestelling geplaatst bij Carclean en vrijdag binnen gehad. Het betreft de Monello Non-Ferro velgenreiniger. Die heb ik gekocht omdat ik de velgen van mijn auto ('95 Galant) eens goed wilde schoonmaken en dan vooral eens aan de achterkant. Ik ben daar vandaag mee begonnen maar het lijkt niet echt te werken.

Ik heb de Non Ferro geprobeerd op m'n lv velg maar het helpt niet veel. Zelfs aan de buitenkant zit de remstof er nog gewoon op. Ik heb het idee dat de standaard velgenreinigers die we hadden net zo goed of zelfs beter waren omdat de remstof aan de buitenkant van m'n velgen wel minder werd. Doe ik iets verkeerd ofzo?

Ik heb eerst de velg schoongemaakt (voor zover dat kon) met hd reiniger en autoshampoo (Meguiar's) en daarna de Non-Ferro erop gespoten en een paar minuten goed laten inwerken. Daarna afgespoten met de hd reiniger. De 2e keer zelfs nageborsteld maar er is niet veel af.

Voor:
2jbp6dg.jpg


30sxbo3.jpg


Tijdens:
bfqbf5.jpg


foonqh.jpg


Na 3x behandeld:

aotjfb.jpg


2mngls3.jpg


Weet iemand hoe ik mijn velgen wel goed schoon kan krijgen? De Non-Ferro lijkt wel wat te hebben geholpen maar niet veel. Op de filmpjes op YouTube lijkt het vuil zo weggespoeld te kunnen worden maar bij mij dus niet.
 
Non-Ferro is geen "echte" velgenreiniger. Dt is alleen om ijzerdeeltjes weg te werken. Je zult eerst met een goede velgenreiniger aan de slag moeten gaan, bijvoorbeeld Spray & Rinse van Poorboys. Dit zal je waarschijnlijk ook meerdere malen moeten herhalen, hierna een sopje maken en de velg nog een keer schoonmaken met een goedkope washmitt en verschillende borstels. Eventueel als er teervlekken aanwezig zijn, ook hier een bijbehorend product voor gebruiken, als laatste stap gebruik je de Non-Ferro. Deze kun je na 3 minuten nog een keer verdelen, hierna goed afspoelen. Gezien de staat van de velg, denk ik ook niet dat je hem helemaal goed zal krijgen.
 
Je gaat met non ferro de velgen ook niet schoon krijgen. Is ook niet gek want het is ook niet een velgenreiniger zoals jij hem wil gebruiken. Non ferro haalt de ijzerhoudende deeltje uit je velg/lak. Op de foto's kan je zien dat het wel degenlijk zijn werk doet want het verkleurd als een dolle. De velg zal je met een echte velgenreiniger moeten schoonmaken. Ik denk dat er misschien ook wel wat teer op zit dus een teerverwijderaar zal ook nog wel het één en ander doen. Pas als de velg schoon is zou ik de non ferro gebruiken.
 
Ik dacht dat Monello Non-Ferro een velgenreiniger was. Het staat ook bij de velgenreinigers ingedeeld op de site.

Monello Non Ferro is een pH-neutrale reiniger voor het veilig en effectief verwijderen van remstof en vliegroest.
https://www.Carclean.com/product/Monello/Non_Ferro_500ml_MNF0105_102671

De velg is niet meer nieuw nee, maar ik wilde hem eens goed kunnen schoonmaken. Gaat die velgenreiniger van Poorboy's wel werken op mijn velgen? De voorste velgen zijn het vuilst (zoals op de foto's te zien is) de achterste iets minder.
 
PB Spray & Rinse is in mijn ogen 1 van de betere (en agressievere) velgenreinigers en werkt beter dan de velgenreiniger van Meguiars.
Heb het zelf gebruikt op de velgen van een auto uit 2003 en kreeg ze goed schoon.
 
Krijg je dan geen witte vlekken? Ik heb nl. een aantal jaar geleden een velgenreiniger van Broekhuizen gebruikt en die was echt heel agressief. Je moest zelfs eigenlijk een mondkapje gebruiken want je voelt dat het slecht is als je het per ongeluk inademde. De remstof ging heel erg snel weg maar ik had toen wel last van witte vlekken.

Mijn auto is van 1995.
 
Heb je wel een spons over de velg gehaald? Lijkt erop dat je alleen gesprayed hebt. Je dient hem eerst te wassen en dan de Iron X.
 
Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'witte vlekken'..
Je bedoelt dat de velgen aangetast zijn?

Heb ik zover nog niet meegemaakt met PB Spray & Rinse en heb het tot nu toe op 5 verschillende auto's gebruikt..maar toegegeven, die waren allemaal van na 2002.
 
Ja dat heb ik gedaan. Eerst met de HD reiniger afgespoten en met een sopje van Meguiar's autoshampoo de velg geprobeerd schoon te maken en toen ingespoten met de Non-Ferro. Bij de 2e en 3e behandeling nog goed nageborsteld en ging het helemaal schuimen maar de remstof blijft er op zitten.
 
Wanneer zijn deze velgen voor het laatst schoongemaakt?
Mij lijkt dit namelijk gewoon door de (tientallen?) jaren heen ingebakken troep, en daar is geen wondermiddel voor in de handel waar je het zo mee weghaalt.
Als het niet de verf heeft aangetast, dan kan je het alleen weghalen met veel elbow grease.
 
Inderdaad. Deze vervuiling is niet van een maandje rijden. Je verwacht een wondermiddel maar dat is het niet.
Het kan zelfs zo zijn dat stralen en spuiten de enige optie is voor 100% schoon. Zo lang Non Ferro reageert kan je door blijven gaan maar verwacht niet dat een middeltje even jaren van ingevreten remstof op gaat lossen.
Zolang NF paar wordt werkt het in ieder geval prima.

Velgenlak kan beschadigen door steenslag en dan komt er vuil onder, lak bladdert eraf. Je kan niet verwachten dat deze velgen weer als nieuw worden. Daarvoor hebben ze teveel "actie" gezien.
 
Zo te zien hebben deze velgen aan de binnenzijde ook nooit geen beschermende laag gehad. Kijk maar naar de gietafdruk aan de binnenzijde van de spaken. Deze jarenlange vervuiling gaat een aardige poetsklus worden
 
Uit de foto is goed te zien dat ze teveel en te lang verwaarloosd zijn.
Schoon kan, maar dan zien ze er nogsteeds niet uit.
Stralen en spuiten is de enige oplossing.
 
Wat zou stralen en spuiten kosten? M'n velgen hebben (vooral voor) lichte stoeprandschade en oxidatie, achter zijn ze nog vrij netjes. En is dat dan poedercoating?
 
Hebben ze dan wel dezelfde kleur als nu of hebben ze dan een andere glans? En worden ze dan ook gelijk gerepareerd en evt. uitgelijnd voor dat bedrag?
 
Kleur kun je zelf bepalen natuurlijk ;) En ze worden natuurlijk meteen gerepareerd, velgen kun je niet uitlijnen, de ophanging van je auto wel. Ze kunnen vaak velgen wel richten, maar dat kost extra. Google maar eens op velgen als nieuw ;)