• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zrobb's BMW E39 Sedan en meer

Donderdagavond teruggekomen van vakantie. Heel erg leuk gehad. In totaal zo'n 2900 km gereden met de BMW zonder problemen...totdat we op de weg terug naar Nederland opeens bijna alle vermogen verloren en uiteindelijk strandden omdat we niet harder dan 30-40 km/u konden rijden. En dit allemaal zonder iets van foutmeldingen (zowel op display als via uitlezen). Na een beetje pushen kreeg ik iets van een foutmelding maar dat was brandstofmengsel te arm. In het geval van deze auto's is dat zowat de meest generieke melding die je kan krijgen. Dus helaas pindakaas, verder rijden werd hem niet meer.

ANWB/ADAC erbij. Die konden ter plekke helaas niets voor ons betekenen qua diagnose en de auto is uiteindelijk weggesleept naar de BMW dealer in Passau, Duitsland (vlakbij de grens met Oostenrijk).
Daar heeft ANWB geprobeerd de auto bij een garage in te plannen voor diagnose en/of reparatie, alleen dat lukte niet. Niemand had tijd. BMW zelf had een wachttijd van 3 weken...
Anyway! De auto staat dus nu nog in Passau en staat op de planning om over 11 dagen naar Nederland vervoerd te worden. Dan wordt ie nagekeken bij mijn eigen garage. Wij zijn gelukkig nog met vervangend vervoer teruggereden naar huis. Uiteindelijk zo'n 6 uur later dan wat we anders in de planning hadden.

Bekijk bijlage 178063

Balen van de pech, maar dan had je wel even mijn remschijven bij Leebmann kunnen meenemen :innocent:
 
  • Grappig
Reacties: Zrobb
De BMW is thuis! Uitgelezen, proefritten mee gemaakt door de garage en nog een paar andere gerichte checks gehad (brandstofpomp, drukregelaar)...en helemaal niets te vinden. Start, loopt en rijdt zoals het hoort. Geen foutcodes, ook niets meer dan de foutcodes die ik toen onderweg had. Dus uiteindelijk zo de auto meegenomen.
Vermoeden is dus dat een sensor ergens een foutmelding gaf (misschien wel door de warmte) en toen de auto eenmaal was afgekoeld er geen probleem meer was.
Enigszins balen, had het graag "gefixt" willen hebben zodat het niet nogeens gaat gebeuren. Wie weet, misschien komt het ook niet meer terug.
 
Laten we het hopen, ik heb ooit zoiets met een E39 gehad waar de ruitenwissers er soms mee stopten, maar geen defect relais, zekering of storing. Motortje was ook goed. Was een opluchting toen ik de auto inruilde bij een kennis (die er vanaf wist) en ik die zorg kon laten varen...hopelijk blijft je dit bespaard.
 
  • Leuk
Reacties: Zrobb
Het is een tijdje terug maar de storing met de BMW begon nu wel steeds terug te komen. Gelukkig zou ik zeggen want het was nu wel makkelijker te vinden wat het echt was. Bleek luchtmassameter te zijn die voor problemen zorgt. Inmiddels een nieuwe gemonteerd (ouch, dure onderdelen die je niet zo aftermarket of van de OE fabrikant meer kan kopen). Storing is nu weg en de BMW is weer thuis!
Aangezien het een tijdje terug is sinds de laatste wasbeurt staat dit voor deze week ergens in de planning. Beetje om de nachtdiensten heen.
 
En die luchtmassameter kun je ook alleen maar kopen van BMW als je zeker wil weten dat het goed is en je niet binnen de kortste keren weer storingen wil krijgen.

Goedkoop=duurkoop geldt zeker ook bij auto's, helemaal bij sensoren en actuatoren, nooit op bezuinigen.
 
Bij andere merken is het niet anders hoor, Toyota kent ook prijzen die het op dat moment een k*tauto maken. Soms moet je maar je oren dichthouden als die pas door de gleuf gaat.. het genieten van je goedrijdende trots die eerste kilometers maakt weer veel goed.
 
Helemaal mee eens. Ik heb niet veel ervaring met andere merken maar bij de E39 is het cruciaal dat je met sensoren of origineel of van de fabrikant die het originele onderdeel maakt koopt. Anders heb je 100% kans op gedoe.
Bijvoorbeeld bij de luchtmassameter, fabrikant die dit voor BMW maakt was VDO/Siemens. VDO/Siemens prijs ~160 euro. BMW zelf ~380. Zelfde onderdeel, die van VDO/Siemens heeft zelfs BMW logo maar die is doorgekrast. Scheelt soms een hoop geld om van de fabrikant zelf te kopen maar helaas is dit bij een oudere auto niet altijd meer verkrijgbaar.
Genoeg voorbeelden via de BMW forums dat mensen een ander merk LMM kopen van bijvoorbeeld Hella (staat goed bekend en maakt andere onderdelen voor de E39) en ja de auto gaat het weer doen maar loopt relatief gezien belabberd of gaat niet zo lang mee. Nou hier zou ik dus totaal geen zin in hebben. Dus maar slikken en OE/OEM kopen.
 
  • Leuk
Reacties: WouterR
Update tijd! De e39 is afgelopen zondag 24 jaar oud geworden. Ondanks de leeftijd rijdt het nog steeds fantastisch en is het voor mij altijd een genot om achterom te kijken als ik hem geparkeerd heb...nog regelmatig overdekt geparkeerd nu het nog kan want vanaf 30 december gaan wij verhuizen naar Harlingen en komt de e39 in de woonwijk te staan.

Maar goed! Voor zijn verjaardag kreeg de BMW nieuwe remmerij aan de voorkant. Schijven, remblokken, slijtage sensor...alles nieuw en origineel BMW net als de remmen achter vorig jaar. Mijn garagist had nog de tijd genomen (zonder dat ik het vroeg) om de klauwen zo veel mogelijk kaal te maken en opnieuw zilver te spuiten (zie laatste foto). En van zulke details word ik als liefhebber blij.
De schijven die eraf kwamen waren pas 3 jaar oud maar helaas zo krom als een stukje kroepoek. Helaas heeft de verkopende bedrijf 3 jaar geleden niet gekozen voor origineel (of op zijn minst dezelfde fabrikant die de schijven voor BMW maakt). Bosch maakt normaal genoeg prima onderdelen, maar hun remschijven voor deze auto's...yikes. Na 3 jaar en niet al te agressieve rijstijl waren ze afgeschreven. Terwijl ze qua dikte prima waren en de remblokken als nieuw uitzagen. Anyway, lang verhaal kort. Met de nieuwe schijven remt de e39 als een zonnetje en trilt hij ook niet meer.

Ergens de komende dagen gaat hij ook over de 200,000 km heen. In totaal zo'n 50,000 km in 3 jaar. Nog steeds blij mee en teruggekeken naar afgelopen jaren stukken voordeliger qua reparaties en onderhoud dan de Peugeot 207 ooit was. Perfect is hij zeker niet maar voor zijn leeftijd en km-stand ben ik erg content met de staat waarin hij verkeerd.
Een blik vooruit? Voorlopig lekker door met deze!

PXL_20250522_120244718.webp
PXL_20250522_120301324.webp
PXL_20250522_120328677.webp
PXL_20250522_120357440.webp
PXL_20251122_201408138.webp
 
Blijft een meesterwerk van BMW. Ik ben blij te lezen dat je lekker door gaat rijden met deze beauty.
Dat van die schijven herken ik wel, onze X3 is pas 10 jaar maar heeft ook kromme schijven maar wel nog voldoende dikte, komen over 2 weken nieuwe op.
Geniet ervan zoveel je kan, je weet nooit wanneer de regering het ons bijna onmogelijk maakt om nog in echt mooie auto's te rijden zonder zeer vermogend te zijn.
 
  • Leuk
Reacties: Zrobb
Is en blijft een icoon deze E39 en hij wordt (nog steeds) lekker vertroeteld en keurig bijgehouden heeeeerlijk.
Mooie foto's gemaakt en hij staat heerlijk te blinken, straks iets meer wassen als hij naast de stoep komt te staan.
 
  • Leuk
Reacties: Zrobb
Netjes dat de garage meedenkt en de BMW zo toch weer netjes de deur laat uit gaan. Ja remschijven kunnen snel kromtrekken als je na flink remmen de voet op de rem laat staan. Maar het zal ook zeker schelen welk merk je gebruikt. 2ton dat geef je hem zeker niet op de foto's.
 
  • Leuk
Reacties: Zrobb