• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zure wijn lucht in de auto door een gelekte fles wijn, hoe krijg ik dit weg?

S.killz

Detailing rookie
17 jun 2009
33
0
Hey mensen,

Ik zit met het volgende :
Momenteel rij ik een polo 9n3 uit 07, deze rook altijd heerlijk fris totdat er ooit eens een wijnfles op de achterbank heeft lopen lekken (volgens mij witte of rose? mocht dat uitmaken).

Ik heb die rommel meteen weggegooid en heb de achterbank afgenomen met een handdoek en hete sop (ik heb geen interieurspullen in huis zodoende heb ik gewoon shampoo gebruikt).

Dit heb ik 2x achter elkaar gedaan, met schone sop en daarna nog afgenomen met een droge handdoek.

Blower, airco etc met mandarijnschillen een halfuurtje aangezet. Daarna weer nieuwe schillen dr in en ben gaan slapen.

Ik heb gelukkig geen last van vlekken maar het ruikt na 2 weken nog steeds niet bepaalt lekker in de auto :-&

Ik heb zelf geen extractor, maar wat kan ik hier voor de rest tegen doen? Geurtjes, parfummetjes etc. zie ik niet echt zitten :confused:

Overigens kwam ik vandaag James producten tegen (www.james.eu), ik weet dit is niet voor in de auto maar heeft er iemand ervaring met dit merk en kan de meubelstofproducten van dit merk ook niet gebruikt worden voor in de auto ?

Hopelijk hebben jullie paar goede tips :)
 
de Enzyme Odour Eater van ValetPro lijkt me hier wel een geschikt product voor. Inspuiten, in laten trekken en op laten drogen. Dagje later eventueel naborstelen en met de stofzuiger er flink op uitleven.
 
Mischien handig om te weten waar je vandaab komt???

Mischien iemand in de buurt met een extractor die je een keer wilt helpen?;)
 
Als het alleen het zitvlak is, kun je die bij de Polo relatief eenvoudig demonteren, en volgens mij pak je met wat handigheid ook de hoes zo los.

Dan kun je m zo in de wasmachine mikken.
 
@skills

Het laten intrekken van cleaners op je bekleding is een no go. De reden is dat het vloeistof ver intrekt in je polyeter van je zitting en lang vochtig blijft in je zitting. Na een langere periode komt het vocht naar de oppervlakte en veroorzaakt kringen in je bekleding. Het zal echter een probleempje zijn om het helemaal uit je zitting te krijgen. Het beste is om met een licht APC ongeveer 1:10 licht te benevelen en lichtjes op te borstelen waarna je kort daarna met de extractor kunt reinigen. De zure lucht zal echter een moeilijkere klus zijn om die helemaal te verwijderen. Een oplossing zou kunnen zijn is om een ozon behandeling te laten doen , maar ook dit wil niet zeggen dat het helemaal verdwijnt. Je zou dit kunnen proberen. De meeste odor eaters zijn meestal geur verdoezelaars zodat het op korte of iets langer termijn de nare lucht weer terug komt.

Succes.
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe :grinning:

Ik woon in Noord Holland :rules

Chost10,
Ik ben daarom zelf ook geen voorstander van odor eaters.
Zal morgen kijken of ik de hoes er vanaf kan halen zoals Eelco omschreef.
Mocht dat lukken, is er ook een manier om het foam van de zitting schoon te maken ?

gr
 
Ik zou het op het moment niet weten hoe je de foam zitting kunt reinigen. Het is nogal vrij dik en compact materiaal die een langere tijd vocht kan vast houden. Het zal een moeilijk proces zijn om dit juist te kunnen oplossen. Je zou het een bad kunnen geven en het vocht eruit persen en lang laten drogen.( tijdelijk niet meer monteren).
 
Achterbankje heb ik er zojuist uit gehaald en ontdaan van de bekleding.
met wat zouden jullie het stof en het schuim een bad geven ? :roll

gr
 
Stof kan gewoon mee in de wasmachineop 30-40 graden. Bij zware vervuiling eerst een nacht in een sopje biotex oid.
Schuim zou ik niet meteen doen denk ik.

Zit de vervuiling echt in het foam?

Als het er echt in zit zou je hem in een grote emmer oid met een sopje van Biotex kunnen laten weken en nadien goed uitspoelen.
Wel heel lang laten drogen, wat het spul is behoorlijk dik, en je wilt geen schimmel in je auto.
 
Zo de bekleding zit in de 40 grade fijnwas

Helaas zit er ook wijn in het foam, deze heb ik daarom nu eerst ingesmeerd met Biotex OXL effect.
En gaat zometeen in een warm bad met (normale) Biotex.
Dit laat ik een uurtje of 3-4 weken en dan komt hij boven de kachel in de schuur te hangen.

Ik ben benieuwt wat er gebeurt.
Overigens verbaast het mij wat voor lucht er van een klein beetje wijn af komt, mijn handen ruiken momenteel puur gor terwijl ik amper aan het foam gezeten heb :-&

Bedankt iedereen alvast voor het advies ,^^

gr
 
Jammer, net te laat. Ik heb de bekleding van mijn stoelen koud gewassen in de wasmachine. Better safe than sorry..... Resultaat was overigens boven verwachting.
 
Nou heb ik net de bekleding uit de wasmachine gehaald en te drogen gehangen, maar hij ruikt nog steeds rondt uit ranzig8o , hopelijk trekt dit weg als deze op gedroogd is.

Mocht ik als nog met een gore lucht blijven zitten wat zullen de kosten zijn om dit te laten "extactoren" en "ozoneren" ?

Of zijn er mischien nog andere suggesties :weetniet
 
Een goed alternatief is om SoPure van CarPro op de bekleding te spuiten (en dashboard en alle andere plekken waar (zon)licht op schijnt).

https://www.Carclean.com/product/CarPro/SoPure__CleanAir__sprayer_120ml_AQCA120_101835
 
De bank zit ondertussen alweer in de auto.
Het Blijft enigsinds vreemd ruiken in de auto, beetje vanuit de bekleding zelf (lijm, foam etc)

Maar begint al wat minder te worden, dus denk dat ik het hier bij laat.

Ook gezien ik binnekort voor een andere auto ga kijken ,^^

Mensen bedankt :cool:

Gr