• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte auto weer strak krijgen

Wouter6

Detailing trainee
28 mei 2020
13
25
Avond,

Voorlopig heb ik het polijsten van mijn wagen uitgesteld. Ik wil hem proberen mooi strak te krijgen met een aantal producten. Ik heb daar wat vragen over.
Zoals wellicht te zien is heb ik mijzelf redelijk verdiept in de werkwijze en de producten.

Stap 1. Afspoelen, Hoge drukreiniger
Stap 2. Foam (mequiars gold class)
Stap 3. Afspoelen, Hoge drukreiniger
Stap 4. Wassen (2 emmer principe met gridguard en mequiars wash mitt) met mequiars gold class
Stap 5. Verwijderen oude wax (collinite 476S). Hoe krijg ik dit taaie spul van mijn wagen?
Stap 6. Kleien??? (Supernatural detailing clay). Is dit nodig?
Stap 7. Afspoelen, Hoge drukreiniger
Stap 8. Drogen (dry me crazy icm Poorboys spray and wipe)
Stap 9. Poorboys black hole
Stap 10. Poorboys natty’s black paste wax of collinite 845?
Stap 11. Klaar?

Ik doe alles met de hand. Hebben jullie tips voor wat betreft punt 5 en 6? Ook andere adviezen en tips zijn welkom.

Groet, Wouter
 
Dag Wouter,

Je kan best eerst foamen, omdat de foam dan beter de vervuiling kan meenemen, in zou sowieso ook foamen met een echte foam i.p.v. een gewone shampoo.

Als je zou polijsten is kleien noodzakelijk aangezien je anders het risico loopt om vervuiling mee over de lak te trekken.

In jouw geval is het niet nodig, maar wel aan te raden, zeker als het nog nooit gebeurd is.
 
0 ervaring, nog geen materieel en vind ik dood eng.
De lak lijkt bijzonder zacht te zijn (krast snel).
 
Bedankt voor de tip excite. Ik heb toevallig gisteren een meguiars foamkit (met snowfoam) besteld.

Kleien is nog nooit gebeurd maar de lak voelt nog bijzonder glad aan. Is polijsten na kleien niet “verplicht” omdat je tijdens het kleien kleine krasjes maakt?
 
Als Kleien nog nooit is gebeurd zal je zien als je gaat kleien er best wat zooi afkomt,
de lak kan wel glad aanvoelen maar is zeker niet optimaal schoon ;)
En voor alles is een eerste keer en spannend was bij mij ook zo
als je voor een beter resultaat wilt gaan zul je zeker de stappen
van kleien en polijsten niet overslaan
 
Dag Rémon,

bedankt voor je reactie. Dan toch maar toch een dap evo met 8mm uitslag aanschaffen (met starterset?). Als ik de
Reacties zo lees en ik de auto weer strak wil krijgen, dan zit er niets anders op.

Groet, Wouter
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Jammer dat je uit de buurt woont, anders had ik je graag op weg geholpen. Heb al vele mooie auto's op het lijstje af kunnen vinken maar een R8 staat nog geen vinkje bij, en laat ik die nu echt gaaf vinden om een keer onder handen te nemen. Waarom? Puur de vormgeving en contrasten, ik vind het mooi. En vergeet niet welk blok daar in ligt.

Maar even on topic, zoals anderen al aangeven denk ik dat je prima een dapje aan kunt schaffen, daar ga je al veel plezier mee beleven. Start bijvoorbeeld met de motorkap en neem daar ruim de tijd voor, plan niet in om de auto op een dag strak te krijgen maar focus je die dag op alleen de motorkap. Je leert dan met de machine en producten om te gaan en dit op een rustig tempo. Ik weet bijna zeker dat je er veel lol aan gaat beleven. Voor mij scheelt het zelfs vele bezoekjes aan een psycholoog, werkt zeer therapeutisch :joy: al verwijst de vrouw me wel weer naar een psycholoog als er wederom een bestelling van carclean arriveert.
 
Bedankt voor je reactie passaatje. Ik ga een dap evo (geen plus) en nog wat dingetjes bestelen.

Ik zou het super tof vinden als jij mij een keertje de basics wil leren en daar wil best een aantal uur voor rijden.
Dat doe ik dan vooral voor jouw vinkje hè (totaal geen eigenbelang ) ;)
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Wat ik in je stappenplan mis, is het ontvetten voor inspectie, als je niet van plan bent om te gaan polijsten kun je dat ook doen na het kleien, zowel om te checken dat polijsten niet nodig is (de lube kan wat olie achterlaten die kleine krasjes maskeert), als om een daarna aangebrachte laag (glaze, wax, sealant) een betere hechting (en dus langere standtijd) te geven. Als tussen oplossing kun je ook nog een paintcleaner gebruiken: ondanks dat dit bij veel merken iets met 'polish' in de naam heeft is dit geen polijsten: het verwijderd namelijk geen lak, maar maakt de poriën van de lak schoon.
 
Bedankt voor alle aanbiedingen, geruststellende reactie, het meedenken en de grappen over taalkundige missers :).
Ik ben voor mijzelf eea op rij aan het zetten en steeds meer wordt duidelijk. De nieuwe vragen zal ik verzamelen en straks ineens stellen.