Hallo allemaal,
Mijn naam is Arno van Lochem en ben woonachtig in het Twentse Oldenzaal, kort aan de Duitse grens.
Sinds jaar en dag fanatiek motorrijder, diverse motoren gehad waaronder een Honda VT700 uit 1985 en een VT1100 uit 1998. Daarna de overstap gemaakt naar een allroad, een Suzuki VStrom DL1000 uit 2007, die na 3 jaar opgevolgd werd door een Triumph Tiger Explorer uit 2015. Deze heb ik geïmporteerd uit Duitsland in 2018. De motor zag er niet uit. Bijna een jaar in een schuur gestaan omdat de eigenaar was overleden, zijn vrouw wilde de motor eerst niet verkopen omdat ze er wellicht zelf op wilde gaan rijden, maar heeft uiteindelijk toch besloten het ding te verkopen. Het nadeel was dat de motor ook in de winter gebruikt was, en dat was wel te zien. Na een aantal dagen poetsen was ik best tevreden over het resultaat.
Vorige week heb ik deze motor ingeruild op een Triumph Tiger 1200 Rally Pro uit 2022, ééntje met slechts 3270 kilometer op de teller. De motor was net binnen toen ik 'm voor het eerst zag, hij zag er dan ook best 'vies' uit. De verkoper verzekerde me dat de motor in nieuwstaat afgeleverd zou worden. En ik moet hem nageven, dat gebeurde ook!
De oude motor hebben ze inmiddels onder handen genomen. Ik dacht dat ik 'm mooi gekregen had, maar zij wisten er een nog beter resultaat mee te halen! Potdomme, ook die lijkt wel nieuw, ondanks z'n 71000 kilometer.
In mijn zoektocht hoe ik de nieuwe motor zo mooi kan houden ben ik hier terecht gekomen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Graag zou ik door regelmatig wassen/poetsen de motor houden zoals 'ie nu is. Zoals je wellicht kunt zien zijn de tank, velgen en snavel mat gespoten, waarbij de tank is voorzien van stickers. De metaaldelen (frame/cardan/voetsteunen en grepen rondom achterzadel) zijn mat. Verder kunststof rondom het stuur evenals het voorspatbord. De witte panelen voorzien van 'Triumph' zijn de enige twee panelen die hoogglans gespoten zijn. En dan natuurlijk het matte blok met al z'n hoeken en gaten....
Hoe ga ik dit nu het beste aanpakken om de boel mooi schoon en netjes te houden? Het mooiste is natuurlijk een shampoo die op alle delen gebruikt kan worden. Zou dat bijvoorbeeld de Monello Lavare Shampoo kunnen zijn?
En voor het blok/frame met al z'n moeilijk bereikbare plekken? Inspuiten en met een detailkwast aan de gang? Maar waar spuit je mee in?
Jullie zien, ik ben een beetje het spoor bijster, zal ook grotendeels komen omdat ik nieuw ben in deze materie. Alle advies is welkom, waarvoor mijn hartelijke dank alvast!
Mijn naam is Arno van Lochem en ben woonachtig in het Twentse Oldenzaal, kort aan de Duitse grens.
Sinds jaar en dag fanatiek motorrijder, diverse motoren gehad waaronder een Honda VT700 uit 1985 en een VT1100 uit 1998. Daarna de overstap gemaakt naar een allroad, een Suzuki VStrom DL1000 uit 2007, die na 3 jaar opgevolgd werd door een Triumph Tiger Explorer uit 2015. Deze heb ik geïmporteerd uit Duitsland in 2018. De motor zag er niet uit. Bijna een jaar in een schuur gestaan omdat de eigenaar was overleden, zijn vrouw wilde de motor eerst niet verkopen omdat ze er wellicht zelf op wilde gaan rijden, maar heeft uiteindelijk toch besloten het ding te verkopen. Het nadeel was dat de motor ook in de winter gebruikt was, en dat was wel te zien. Na een aantal dagen poetsen was ik best tevreden over het resultaat.
Vorige week heb ik deze motor ingeruild op een Triumph Tiger 1200 Rally Pro uit 2022, ééntje met slechts 3270 kilometer op de teller. De motor was net binnen toen ik 'm voor het eerst zag, hij zag er dan ook best 'vies' uit. De verkoper verzekerde me dat de motor in nieuwstaat afgeleverd zou worden. En ik moet hem nageven, dat gebeurde ook!
De oude motor hebben ze inmiddels onder handen genomen. Ik dacht dat ik 'm mooi gekregen had, maar zij wisten er een nog beter resultaat mee te halen! Potdomme, ook die lijkt wel nieuw, ondanks z'n 71000 kilometer.
In mijn zoektocht hoe ik de nieuwe motor zo mooi kan houden ben ik hier terecht gekomen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Graag zou ik door regelmatig wassen/poetsen de motor houden zoals 'ie nu is. Zoals je wellicht kunt zien zijn de tank, velgen en snavel mat gespoten, waarbij de tank is voorzien van stickers. De metaaldelen (frame/cardan/voetsteunen en grepen rondom achterzadel) zijn mat. Verder kunststof rondom het stuur evenals het voorspatbord. De witte panelen voorzien van 'Triumph' zijn de enige twee panelen die hoogglans gespoten zijn. En dan natuurlijk het matte blok met al z'n hoeken en gaten....
Hoe ga ik dit nu het beste aanpakken om de boel mooi schoon en netjes te houden? Het mooiste is natuurlijk een shampoo die op alle delen gebruikt kan worden. Zou dat bijvoorbeeld de Monello Lavare Shampoo kunnen zijn?
En voor het blok/frame met al z'n moeilijk bereikbare plekken? Inspuiten en met een detailkwast aan de gang? Maar waar spuit je mee in?
Jullie zien, ik ben een beetje het spoor bijster, zal ook grotendeels komen omdat ik nieuw ben in deze materie. Alle advies is welkom, waarvoor mijn hartelijke dank alvast!
Laatst bewerkt: