Afgelopen (bloedhete!) weekend stond deze Honda Civic van m'n broer op het programma voor een exterieur detail.
De auto bij aanvang:
Foamen, pre-wash, foamen, de-ironzer:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto; dit zorgt ervoor dat vastgekoekt vuil los kan weken en zo veilig kan worden afgevoerd zonder aan te raken.
- Monello foam lance
- Kentotek foam
- Waxaddict shampoo
- diverse washmitts, borstels
- Monello Non-Ferro
- Poorboy's World Spray&Rinse
De velgen werden behandeld met een echte velgenreinger zoals Poorboy's World Spray&Rinse en daarna pas met Monello Non-Ferro.
Zoals duidelijk te zien is, is het linker voorwiel eerst gereinigd met PB Spray&Rinse en daarna pas met NF. De PB zorgt ervoor dat het meeste vuil eerst weg is. Daarna pas aan de slag met NF. Zo doe je vele malen zuiniger met de (dure) NF.
Bij het opnieuw borstelen van de NF zie je duidelijk dat het schuim paarsig blijft terwijl de rechter voorwiel bruin vies schuim laat zien, mede omdat dit wiel niet eerst gereinigd is met PB SR.
Nadat de auto in record tempo gedaan was ( het was om 07:30 uur al behoorlijk warm in de opkomende zon...), alles snel opgeruimd en de auto naar binnen gereden om daar verder te gaan.
Lak reiniging:
de auto werd gekleid met Dodo Juice SN klei en PB Spra&Wipe. Ondanks een grondige reiniging bij het wassen, komt er nog veel vervuiling af bij het kleien, niet gek aangezien de auto voorheen nog nooit onder handen is genomen zoals wij detailers dat doen.
Lakdiktemeting:
geen gekke uitschieters, gewoon overal zo'n beetje dezelfde waardes gemeten.
En voor wie zich afvraagt wat die rol lood op de achterkant doet, die houd de spoiler op z'n plek die door m'n broer gemonteerd is.
Staat van de lak:
tjsa... wat verwacht je van een auto die nog nooit fatsoenlijk is behandeld en soms een wasstraat heeft gezien...overal dik onder de swirls, dikke ingebeten vogelflatsen, krassen, slecht bijgewerkte lakdefecten...
Polijsten:
over het algemeen is een Jappen lak niet heel erg hard, dat gold ook voor deze Honda lak.
Helaas deed de Rupes Bigfoot het wéér niet en moest dus noodgedwongen aan de DAP en de rotary. Ik hoor jullie al denken: "huh, aan de rotary?" Ja dus, ik hou er van om flinke stappen te zetten en daarom dus de keuze voor de rotary.
Het is een afweging die je moet maken: ga je 3 uur staat k*tten met een DAP en ga je een uurtje staan rammen met de rotary en een uurtje afwerken met de DAP... nou, ik weet het wel
Overigens was het een drama met deze warmte, het polijstmiddel gumde ter plekke, lastig af te nemen, stofte als een malle
- Festool rotary
- DAP900
- Rupes Biggoot Mini
- diverse Scholl Concepts pasta's
- diverse Rupes pasta's
- diverse pads.
Voor en na foto's.
Op het dak een flink ingebeten vogelflats. Ondanks 4 stappen machinaal schuren 1000, 1500, 2000 en 3000 en naderhand polijsten kreeg ik ´em er niet uit
Voor, roterend en afgewerkt met de DAP
Glans en reflectie zegt helemaal niets over de staat van de lak. Zet er maar eens een lichtbron op...
Achterlichten en koplampen ook meegepolijst. M´n broer had al een poging ondernomen om de koplampen op te frissen met een setje Turtle Wax headlight restorer, maar dat liep op niets uit. Gelukkig zijn ze nu een stuk strakker.
De glans en reflectie zit er weer goed in
Ook onder de motorkap kon het een en ander wel een opfrisbeurt gebruiken.
- PB APC
- diverse kwasten en doeken
- Gyeon Preserve
Als bescherming de Ultimate Waxeramic wax aangebracht. Ook een pain in the ass qua verwerking met hoge temperaturen. Zweette erg na.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- trims behandeld met Mothers CMX
- koplampen beschermd met Gyeon Trim
- banden behandeld met Waxaddict Slick Tyre dressing
En toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
Foamen, pre-wash, foamen, de-ironzer:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto; dit zorgt ervoor dat vastgekoekt vuil los kan weken en zo veilig kan worden afgevoerd zonder aan te raken.
- Monello foam lance
- Kentotek foam
- Waxaddict shampoo
- diverse washmitts, borstels
- Monello Non-Ferro
- Poorboy's World Spray&Rinse
De velgen werden behandeld met een echte velgenreinger zoals Poorboy's World Spray&Rinse en daarna pas met Monello Non-Ferro.
Zoals duidelijk te zien is, is het linker voorwiel eerst gereinigd met PB Spray&Rinse en daarna pas met NF. De PB zorgt ervoor dat het meeste vuil eerst weg is. Daarna pas aan de slag met NF. Zo doe je vele malen zuiniger met de (dure) NF.
Bij het opnieuw borstelen van de NF zie je duidelijk dat het schuim paarsig blijft terwijl de rechter voorwiel bruin vies schuim laat zien, mede omdat dit wiel niet eerst gereinigd is met PB SR.
Nadat de auto in record tempo gedaan was ( het was om 07:30 uur al behoorlijk warm in de opkomende zon...), alles snel opgeruimd en de auto naar binnen gereden om daar verder te gaan.
Lak reiniging:
de auto werd gekleid met Dodo Juice SN klei en PB Spra&Wipe. Ondanks een grondige reiniging bij het wassen, komt er nog veel vervuiling af bij het kleien, niet gek aangezien de auto voorheen nog nooit onder handen is genomen zoals wij detailers dat doen.
Lakdiktemeting:
geen gekke uitschieters, gewoon overal zo'n beetje dezelfde waardes gemeten.
En voor wie zich afvraagt wat die rol lood op de achterkant doet, die houd de spoiler op z'n plek die door m'n broer gemonteerd is.
Staat van de lak:
tjsa... wat verwacht je van een auto die nog nooit fatsoenlijk is behandeld en soms een wasstraat heeft gezien...overal dik onder de swirls, dikke ingebeten vogelflatsen, krassen, slecht bijgewerkte lakdefecten...
Polijsten:
over het algemeen is een Jappen lak niet heel erg hard, dat gold ook voor deze Honda lak.
Helaas deed de Rupes Bigfoot het wéér niet en moest dus noodgedwongen aan de DAP en de rotary. Ik hoor jullie al denken: "huh, aan de rotary?" Ja dus, ik hou er van om flinke stappen te zetten en daarom dus de keuze voor de rotary.
Het is een afweging die je moet maken: ga je 3 uur staat k*tten met een DAP en ga je een uurtje staan rammen met de rotary en een uurtje afwerken met de DAP... nou, ik weet het wel
Overigens was het een drama met deze warmte, het polijstmiddel gumde ter plekke, lastig af te nemen, stofte als een malle
- Festool rotary
- DAP900
- Rupes Biggoot Mini
- diverse Scholl Concepts pasta's
- diverse Rupes pasta's
- diverse pads.
Voor en na foto's.
Op het dak een flink ingebeten vogelflats. Ondanks 4 stappen machinaal schuren 1000, 1500, 2000 en 3000 en naderhand polijsten kreeg ik ´em er niet uit
Voor, roterend en afgewerkt met de DAP
Glans en reflectie zegt helemaal niets over de staat van de lak. Zet er maar eens een lichtbron op...
Achterlichten en koplampen ook meegepolijst. M´n broer had al een poging ondernomen om de koplampen op te frissen met een setje Turtle Wax headlight restorer, maar dat liep op niets uit. Gelukkig zijn ze nu een stuk strakker.
De glans en reflectie zit er weer goed in
Ook onder de motorkap kon het een en ander wel een opfrisbeurt gebruiken.
- PB APC
- diverse kwasten en doeken
- Gyeon Preserve
Als bescherming de Ultimate Waxeramic wax aangebracht. Ook een pain in the ass qua verwerking met hoge temperaturen. Zweette erg na.
Daarna nog wat puntjes op de i gezet:
- trims behandeld met Mothers CMX
- koplampen beschermd met Gyeon Trim
- banden behandeld met Waxaddict Slick Tyre dressing
En toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: