Vandaag op mijn voorruit een 50/50 gemaakt. De ruit grondig voorbehandeld:
- Afgenomen met super degreaser 1:10
- Afgenomen met Meguiar's Glass Cleaner Concentrate 1:10
- Gekleid met Autobrite fine clay en Dodo Juice Born Slippy
- Afgespoeld met water (om de Born Slippy te verdunnen en weg te spoelen)
- Gedroogd
- Behandeling met de Dodo Juice Supernatural Glass Polish
- Afgenomen met IPA 1:1 (om alle residu van de Glass Polish weg te nemen)
- Afgenomen met Dodo Juice Clearly Menthol (droogt mooier op dan IPA)
- Ruit goed nagedroogd.
Deze zeer uitgebreide voorbehandeling stond ongeveer exact zo in de gebruiksaanwijzing van de DJ SN Glass Sealant. Vervolgens de ruit verticaal in 2 delen verdeeld met een stuk 3M tape. Aan de bestuurderskant Dodo Juice Supernatural Glass Sealant opgebracht. Aan de bijrijderskant de Pro Vision Rain Clear (in gel-vorm). Beide delen van de ruit hebben dus dezelfde voorbehandeling gehad. Voor de eerlijkheid had ik eigenlijk het Pro Vision deel moeten voor behandelen met de Pro Vision Glass Scrub, in plaats van de DJ polish, maar die heb ik niet, dus vandaar dat ik het zo gedaan ehb.
Het eerste verschil is inmiddels goed te zien. De ruit is namelijk aan het dichtvriezen en de condensvorming links en rechts is totaal verschillend:
Op de foto is links dus de PV aangebracht. Deze blijf je bij het uitpoetsen vrij lang zien. Dat is irritant, want je moet daardoor heel goed uitpoetsen. De DJ is rechts aangebracht. Bij het uitpoetsen is het spulletje al vrij snel helder opgepoetst en dan ben je dus klaar. Mooi makkelijk. Tenminste, dat denk je. Nu zie je dus dat, hoewel de sealant perfect leek te zijn uitgepoetst, nog allerlei verschillen op het oppervlak aanwezig zijn. Dit resulteert in het vlekkerig dichtvriezen van de ruit.
De sealant heeft ongeveer 5 uur kunnen curen voor de ruit vochtig begon te worden. Volgens de DJ handleiding moet dat minimaal 2 tot 3 uur zijn, dus op zich zit dat wel goed. Het was echter wel een beetje koud vandaag (graad of 4), dus dat is niet ideaal voor de werking en duurzaamheid van de producten. Benieuwd hoe het morgen is.
Update 21-1-11:
1e voorlopige bevinding:
Vandaag regende het hier niet echt. Tegen de tijd dat ik naar m'n werk moest was de ruit al niet meer bevroren, maar zat er nog wel sneeuw op. Dat leek aan de PV kant wat sneller weg te glijden dan aan de DJ kant. Toen ik vanmiddag terug reed van m'n werk was het juist de DJ kant die eerder droog werd (er zaten nog druppels op, maar het regende niet meer). Aan de DJ kant gleden de druppels al bij lagere snelheid weg ten opzichte van de PV kant. Ook waren de druppels kleiner. En hoewel dat misschien niet zo belangrijk lijkt, geeft dat dus aan dat de DJ al bij lichtere neerslag werkt dan de PV.
Dit zijn echter allemaal voorlopig conclusies, want het wachten voor een goed oordeel is natuurlijk tot er een flinke regenbui komt. Als dat het geval is zal ik even kijken of ik mijn neefje zo ver krijg dat hij even mee wil rijden in de auto. Hij heeft namelijk een semi-pro camera met handmatige focus, zodat het effect goed zichtbaar gemaakt kan worden.
Update 23-1-11:
Weer een kleine update. Ik heb nog steeds niet met de auto door een noemenswaardige regenbui gereden. Wel blijft het verschil in beading duidelijk zichtbaar. De Supernatural geeft een duidelijke betere beading. De druppeltjes op het raam zijn duidelijk ronder. Er blijven na een regenbui of bij condensvorming ook langer waterdruppels op het DJ-gedeelte zitten dan op het PV-gedeelte. Dit geeft ook aan dat de beading beter is. Je kent het waarschijnlijk wel als je niet alle ramen van je auto van een sealant hebt voorzien. Op de gesealde ramen blijven veel langer druppels zitten, maar als je eenmaal rijdt is het ook zeer snel weg.
Plaatje bij het praatje (phone-pics, sorry):
Het verschil gisteren. Van binnen in de auto. DJ links, PV rechts.
Vandaag: een soortgelijk resulataat als gister, echter een dichter druppelpatroon op de DJ kant. Van buiten gefotografeerd. PV links, DJ rechts.
Vandaag: close-up van de druppeltjes op de DJ kant. Duidelijk een goede beading te zien.
- Afgenomen met super degreaser 1:10
- Afgenomen met Meguiar's Glass Cleaner Concentrate 1:10
- Gekleid met Autobrite fine clay en Dodo Juice Born Slippy
- Afgespoeld met water (om de Born Slippy te verdunnen en weg te spoelen)
- Gedroogd
- Behandeling met de Dodo Juice Supernatural Glass Polish
- Afgenomen met IPA 1:1 (om alle residu van de Glass Polish weg te nemen)
- Afgenomen met Dodo Juice Clearly Menthol (droogt mooier op dan IPA)
- Ruit goed nagedroogd.
Deze zeer uitgebreide voorbehandeling stond ongeveer exact zo in de gebruiksaanwijzing van de DJ SN Glass Sealant. Vervolgens de ruit verticaal in 2 delen verdeeld met een stuk 3M tape. Aan de bestuurderskant Dodo Juice Supernatural Glass Sealant opgebracht. Aan de bijrijderskant de Pro Vision Rain Clear (in gel-vorm). Beide delen van de ruit hebben dus dezelfde voorbehandeling gehad. Voor de eerlijkheid had ik eigenlijk het Pro Vision deel moeten voor behandelen met de Pro Vision Glass Scrub, in plaats van de DJ polish, maar die heb ik niet, dus vandaar dat ik het zo gedaan ehb.
Het eerste verschil is inmiddels goed te zien. De ruit is namelijk aan het dichtvriezen en de condensvorming links en rechts is totaal verschillend:
Op de foto is links dus de PV aangebracht. Deze blijf je bij het uitpoetsen vrij lang zien. Dat is irritant, want je moet daardoor heel goed uitpoetsen. De DJ is rechts aangebracht. Bij het uitpoetsen is het spulletje al vrij snel helder opgepoetst en dan ben je dus klaar. Mooi makkelijk. Tenminste, dat denk je. Nu zie je dus dat, hoewel de sealant perfect leek te zijn uitgepoetst, nog allerlei verschillen op het oppervlak aanwezig zijn. Dit resulteert in het vlekkerig dichtvriezen van de ruit.
De sealant heeft ongeveer 5 uur kunnen curen voor de ruit vochtig begon te worden. Volgens de DJ handleiding moet dat minimaal 2 tot 3 uur zijn, dus op zich zit dat wel goed. Het was echter wel een beetje koud vandaag (graad of 4), dus dat is niet ideaal voor de werking en duurzaamheid van de producten. Benieuwd hoe het morgen is.
Update 21-1-11:
1e voorlopige bevinding:
Vandaag regende het hier niet echt. Tegen de tijd dat ik naar m'n werk moest was de ruit al niet meer bevroren, maar zat er nog wel sneeuw op. Dat leek aan de PV kant wat sneller weg te glijden dan aan de DJ kant. Toen ik vanmiddag terug reed van m'n werk was het juist de DJ kant die eerder droog werd (er zaten nog druppels op, maar het regende niet meer). Aan de DJ kant gleden de druppels al bij lagere snelheid weg ten opzichte van de PV kant. Ook waren de druppels kleiner. En hoewel dat misschien niet zo belangrijk lijkt, geeft dat dus aan dat de DJ al bij lichtere neerslag werkt dan de PV.
Dit zijn echter allemaal voorlopig conclusies, want het wachten voor een goed oordeel is natuurlijk tot er een flinke regenbui komt. Als dat het geval is zal ik even kijken of ik mijn neefje zo ver krijg dat hij even mee wil rijden in de auto. Hij heeft namelijk een semi-pro camera met handmatige focus, zodat het effect goed zichtbaar gemaakt kan worden.
Update 23-1-11:
Weer een kleine update. Ik heb nog steeds niet met de auto door een noemenswaardige regenbui gereden. Wel blijft het verschil in beading duidelijk zichtbaar. De Supernatural geeft een duidelijke betere beading. De druppeltjes op het raam zijn duidelijk ronder. Er blijven na een regenbui of bij condensvorming ook langer waterdruppels op het DJ-gedeelte zitten dan op het PV-gedeelte. Dit geeft ook aan dat de beading beter is. Je kent het waarschijnlijk wel als je niet alle ramen van je auto van een sealant hebt voorzien. Op de gesealde ramen blijven veel langer druppels zitten, maar als je eenmaal rijdt is het ook zeer snel weg.
Plaatje bij het praatje (phone-pics, sorry):
Het verschil gisteren. Van binnen in de auto. DJ links, PV rechts.
Vandaag: een soortgelijk resulataat als gister, echter een dichter druppelpatroon op de DJ kant. Van buiten gefotografeerd. PV links, DJ rechts.
Vandaag: close-up van de druppeltjes op de DJ kant. Duidelijk een goede beading te zien.