• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Studie dikte van waxlagen en sealants

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Beste Car Cleaners;

Er zijn slechts weinig mensen die over de mogelijkheden beschikken om echte serieuze onderdoeken te doen naar waxlagen en sealant lagen. In Engeland blijkt een forummer van Detailing World hiermee aan de slag gegaan te zijn. Een jongen die gewend is om onderzoeken op te zetten en uit te voeren. Het onderzoek vertoont vele gelijkenissen met een Randomised Clinical Trail. Onderzoek waarbij zoveel mogelijk zaken worden uitgesloten en telkens dezelfde wijze van testen wordt gehanteerd. Zoals een echte wetenschapper doet, zul je weinig conclusies vinden. Meer voorzichtige uitspraken en vooral gewoon de strakke onderzoeksgegevens.

Toch kun je heel erg veel leren door de threads eens aandachtig te lezen. Behoed jezelf. Trek niet direct allerlei conclusies. Maar gebruik de informatie en leg deze eens naast je eigen bevindingen.

Bijvoorbeeld: Veel Car Clean Forummers leggen 2 - 3 lagen wax over elkaar. Velen laten de wax eerst 24 uren uitharden voordat de volgende laag er op komt. Juist dit soort zaken komen sterk overeen met de tests. Ik geef jullie een paar testresultaten.

1) Als wax te snel wordt afgenomen, lijkt er een dunnere laag over te blijven
2) Het uitharden van de tweede laag wax lijkt belangrijker te zijn dan de eerste laag
3) Buffen met een micro-vezel doek maakt de waxlaag dunner
4) Elke keer dat de waxlaag wordt afgenomen met MF doeken wordt de laag dunner
5) Uiteindelijk blijft 1 basislaag over die niet meer dunner lijkt te worden

Meteen daaroverheen een leuke opmerking van DODO om mee te nemen in je overwegingen.

add 5 ) Wordt de waxlaag dunner of wordt de wax "in elkaar geperst" en compacter.

Hieronder de links:

LINK - THICKNESS OF WAX-LAYERS

en er is inmiddels een vervolg op deze zeer serieuze studie:

LINK - THICKNESS OF WAXES AND SEALANTS
 
Leesvoer voor donkere dagen ;)

Uiteindelijk is een wax met een standtijd van meer dan twee maanden best wel saai.
Het begin is het leukst, heb je nog flink resultaat. Bijhouden wordt al minder spannend.
Het is dat ik de Dodo Juice Double Wax uit wil testen, anders ging er zo weer wat anders overheen.

Hans
 
Dat is zeker interessant,alleen jammer dat veel al oud is en dus de links niet meer werken...En dan bedoel ik de eerste link....
 
Thanx Leonneke, goeie tip !
Beperking van de eerste studie: het gaat alleen om Collinite 915 wax. Als je die studie leest lijkt het erop dat (zeker in vergelijk met de tweede studie, waarin Opti-Seal en Vintage wax wordt getest) Collinite inderdaad dusdanig veel oplosmiddel bevat dat een eerder aangebrachte laag voor een deel wordt opgelost. Beperking van de twee studies is dat de op CC forum meest gebruikte waxen niet getest zijn. Het is de vraag in hoeverre de resulaten te extrapoleren zijn naar bijvoorbeeld Dodo wax. Maarrr...hulde voor de schrijver, zo'n gedegen onderzoek op hobbygebied kom je niet veel tegen !

By the way, bij mij werken beide links zonder problemen :cool:
 
De links hier wel,maar op de site waar die links in zitten werken ze niet meer,dus geen foto's of filmpjes....
 
Oud, ja. Maar nogsteeds zie ik discussie over dit soort onderwerpen.
En het was een eenzaam topic ....
Voorloper van de CC testtafels, nu alleen nog een microscoop, spectrometer en, en ... :-b

Hans
 
Heb dit indertijd al eens gelezen. Werd er toen dol van, omdat ik nog zo ontzettend veel te lezen en te bestuderen had.
Ik heb de threads nu nog eens gevolgd en helemaal doorgelezen. Ging nu gelukkig een stuk sneller door de tekst heen, maar vond de constateringen en vragen niet minder belangwekkend.

Blijft interessant om te lezen en plaats het 50 x layeren van een wax wel in een discutabel daglicht. (Excuus aan Carclean. Wil hiermee niet de omzet negatief beinvloeden. Zal daartoe meteen vanavond een bestelling invoeren als excuus voor deze opmering).

Aficior
 
bleh, zo een dunne laag wax? is het dan wel de moeite? :D
zeer mooie tests dat die jongen gedaan heeft!
echt men pet ervoor af.
maar ik ga toch blijven layeren, al is het minder met de bedoeling om laagjes op elkaar te krijgen maar veel meer om dichter tegen de 100% dekking aan te komen!

thx voor het ff delen van de links
 
Op datzelfde engelse forum schreef iemand recent dat hij eens de ene helft van zijn motorkap 1 laag wax gegeven had, en 4 lagen aan de andere kant. Beide kanten hielden er op hetzelfde moment mee op...
 
Ik meende te herinneren dat men 2 wax lagen adviseert maar meer met in het achterhoofd dat je dan "zeker" weet dat de wax dan overal zit en je geen plekken bent vergeten ?
 
Juffer1 zei:
Ik meende te herinneren dat men 2 wax lagen adviseert maar meer met in het achterhoofd dat je dan "zeker" weet dat de wax dan overal zit en je geen plekken bent vergeten ?

Klopt! :ja