• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe moet je de mengverhoudingen van een product uitrekenen/verwarring ?

Lode zei:
Hallo Iedereen,
Mijn bemerking, zijn er nog mensen die het hier wel eens moeilijk mee hebben en wat is de gedachtegang
achter dit gebruik? (en niet in % te werken (of ipv 1:4, 1/5 te vermelden) Het kan soms gekke situaties met
zich meebrengen met verhoudingen tot op de ml....

Goede vraag hoor! Ik rommelde hier in het begin ooit ook een pietsie mee.
Check vooral even Wikipedia en ook de Engelstalige variant en zoek in beiden naar ratio.
Accepteren hoe het is en dit uit je hoofd leren. 1:8 = Gewenste hoeveelheid product delen door het optellen van de beide verhouding-delen. Zie hieronder.

Ik wil 500 ml product x.
Mengverhouding is 1 deel product x op 6 delen water. (1:6=7 delen totaal).
Het totaal aantal milliliters gewenst product delen door de som van beide delen (in dit geval 1 + 6 = 7) en je weet hoeveel ml 1 deel is.
[ 500 / 7 = 71,43]. 1 deel is dus 71,43 ml product x.
[ 500 - 71,43 ml = 428,5 ml water.

Eigenlijk wel een grappige vraag om te kijken of je mensen in de war kunt laten geraken...

21 reacties, maar toch al 257 maal bekeken.:D
 
heeft er ook mee te maken dat het waarschijnlijk al de zoveelste keer is dat dit naar voren wordt gedragen en maar weer iedere keer duidelijk is dat er veel mensen mee worstelen:ja
 
Dan nog is het geen probleem en hoef je het niet uit te rekenen, in de webshop zit er gewoon een omrekentabel bij de producten die gemengd moeten worden ;)

Voorbeeld, APC van Meguiars:

https://www.Carclean.com/product/Meguiars_Professional/All_Purpose_Cleaner__APC___3780ml_D10101_100618
 
excel is je vriend ;)
D'r was hier op het forum ooit iemand die had een excel daarvoor gemaakt........ik gebruik die nog steeds..:)^
 
stimpy68 zei:
Zie nog steeds het probleem niet :weetniet Hoe je het praktisch invult is geheel aan jou.

Ik snap wel wat Lode bedoelt, heel simpel:

1:4 zou je uit kunnen leggen als 1 deel op 4 delen totaal, in plaats van 1 deel plus 4 delen = 5 delen totaal.

Niets meer ne niets minder. Er zijn genoeg mensen die hiermee de mist in gaan, dus zijn topic snijdt wel hout. :)
 
Mischien beter om in procenten te gaan werken?

1:4 is dan 25% product, 75% water

1:5 = 20% product, 80% water, etc.

Dus op de vraag hoeveel je bijvoorbeeld spry en wipe moet verdunnen voor het kleien: 50% (de ouderwetse 1:1)
 
Rolf zei:
1:4 is dan 25% product, 75% water

Zie je Rolf heeft dezelfde verwarring, dus het is helemaal niet zo gek.

Het totaal moet namelijk gezien worden als 5 delen en niet als 4 delen.

1 deel op 5 is dus 20% (en niet bovengenoemde 25%) en 4 delen op 5 is dus 80% (en niet de genoemde 75%).

Ik vind het een nuttig topic, omdat de verwarring maar al te vaak voor komt. :)^
 
Bekend probleem, kracht zit in de herhaling.
Of je neemt aparte flessen en zet daar na het uitrekenen gelijk een streepje op :-"
Vullen met product totaan het streepje, rest met water

Hans
 
goed topic dit!:)^ zit namelijk ook al een tijd mn hersens hierover te kraken!
nu maar hopen dat ik het kan onthouden:-b
 
1:4 = 1/5 deel >>> >>> totale hoeveelheid wat je wilt gaan vullen delen door 5 en dat dan maal 1

m.a.w. tel de delen bij elkaar op, in dit geval dus de 1+4=5 en dan het eerste cijfertje is daar de teller en het andere getal is de noemer



2:3 = 2/5 deel >>> totale hoeveelheid wat je wilt gaan vullen delen door 5 en dat dan maal 2
2+3=5


3:9 = 3/12 deel >>> totale hoeveelheid wat je wilt gaan vullen delen door 12 en dat dan maal 3
3+9=12


Zoiets ?
 
Heerlijk !


Nog geen dag oud, al 27 reacties en 310 lezers, het topic leeft !
Eventjes was ik bang dat ik er alleen voor stond, maar bij de meesten sijpelt het al door !
EN iedereen heeft er wel een mening over, schitterend!

Danielle zei:
Ikke wel hehehe , maar bij het maken van bv de APC verdunningen, lap ik alles aan mijn laars. Een 1:4 of 1:5 verdunning van APC voor mijn banden maakt niet zo veel uit. En vaak krijg ik het laatste restje niet uit de spuitfles, dus dat vul ik gewoon weer aan met een verdunning.
Om nog even te teasen. Iets 3 keer verdunnen is 1 deel x en 2 delen y, wil je uiteindelijk een 12x verdunning hebben, dan neem je 1 deel van dat wat 3 x verdund is en 3 delen y. Kraken de hersens al?pfrlt

ik volg nog volledig! 12 keer verdunnen zou overeenkomen met de schrijfwijze 1:11 (volg jij nog?,^^ )
(je mengt 1 eenheid SAMEN met 11 eenheden)

Havanna zei:
Concentraties en oplossingen berekenen was voorheen bijna dagelijkse kost, met de komst van mengprogramma's werd dit alleen maar eenvoudiger blij

Inderdaad interessant die programma's, maar af en toe back tot basic KAN interessant zijn !

mk-us zei:

wiskundig gezien is de : (deelteken) gelijk aan / (breukstreepje) dus de formule 1:4 = 1/5 is fout.
Wat niet wil zeggen dat je gedachtegang fout is ! je ziet inderdaad het probleem en probeert
een oplossing te omschrijven.

@ Aficior en Tim , jullie zijn al mee, goede omschrijving van het "probleem" Tim!
@ Rolf = je bent bijna mee !

Misschien zit de fout en de omschrijving 1 OP .... ?

Als ik op een wiskunde toets 3 op 10 had ,^^ , dan had ik van de 10 gestelde vragen er 3 juist (en niet van de 13 gestelde vragen)...

In percentages uitdrukken lijkt me logischer en maakt de foutenmarge kleiner?
Als het een meerwaarde is wil ik gerust nog eens een excel-bestandje proberen te maken (als dat al niet bestaat op dit forum)


NOGMAALS; ik weet hoe ik alles moet berekenen, mij gaat het enkel over de notatie en interpretatie van de 1:x

shoot

EDIT; ik heb de titel, die door de mod. is aangepast nog een beetje gewijzigd, sorry hiervoor!
 
Maar goed, mijn jip&janneke uitleg klopte toch wel ?

Mijn gedachtegang was om het middels de andere zijde uit te leggen ( linksom ipv rechtsom ), mijn ervaring is dat het kwartje ineens wel valt ;)

En idd, het forum leeft enorm, weinig tot geen geneuzel en altijd meerdere uitstekende handen die hulp bieden >>> CC RULEZZZZZZZZ :party: :party: :heart_eyes:
 
Lode zei:
In percentages uitdrukken lijkt me logischer en maakt de foutenmarge kleiner?

Niet echt, als je erg geconcentreerde shampoos hebt, zoals de Born to be Mild van Dodo, dan heb je een mengverhouding van 1:714 oftewel 0,14% (afgerond).

Dan lijkt me de verhoudingnotatie toch makkelijker ;)
 
voor dit soort simpele berekingen heb je toch ook de product omreken tabellen op de website
en het omreken programma van rodders.

de formule is eigenlijk simpel:
de verhouding bijvoorbeeld 1:4
en je wilt 1:4 verhouding APC mengen met water in een 500ML fles.
dan is het 1+4 = 5
500ml / 5 = 100ml= 1
100 x 4 = 400ML

dus de 1:4 verhouding is 100ML APC en 400ML water.

ingewikkelder is de 1:714 van born to be mild = 1+714=715
10L/715 = 0,0139L = 13.9ML BTBM op (10L-13.9ml) water
 
@ MK-us
ja heb even een voorbeeldje gemaakt. zodat mensen zich erin herkennen :cool:



heb ook nog even een oud bestandje toegevoegd.
bestandje uitpakken me winzip oid.
en dan openen met Java.
oorspronkelijk gemaakt door Rodders.
 
Moet eerlijk toegeven dat ik ook wel eens problemen gehad heb hiermee....verhouding 1:4...geen probleem...bv 200ml apc en dan 800ml water in een maatbeker gedaan....wil het overgieten in spraybottle....bleek de spraybottle te klein! :D