• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW 330D M optisch opknappen

JanMarten

Detailing addict
12 jun 2016
170
63
Leeuwarden
Goedemorgen leden,

Ik volg eigenlijk al maanden het forum van carclean, maar ik ben pas sinds vandaag lid geworden. Ik heb sinds oktober een BMW 330 D volledige M uitgevoerd gekocht van een eerste eigenaar uit Duitsland. Misschien ben ik verder een beetje een perfectionist, maar ik word gek van alle swirls, krasjes en oneffenheden in de lak. Ik mis verder de diepe zwarte glans in mijn lak en wil dit graag gaan aanpakken. Door een bmw specialist heb ik de auto helemaal na laten kijken en hij heeft ook een lakdiktemeting gedaan en vertelde dat er geen enkel onderdeel opnieuw gespoten was.

Ik heb zelf nog nooit gepolijst maar het lijkt me ontzettend leuk om te leren. Nu ga ik mij inschrijven voor een cursus om te leren polijsten en mijn auto te leren detailen. Zelf wil ik een DAP 900 aan gaan schaffen omdat hier minder snel wat mis mee kan gaan en het mij een goed beginners apparaat lijkt.

Na deze cursus zou ik graag mijn hele auto willen polijsten, waxen en de overige stappen om de auto netjes te maken, maar nu dient een volgende probleem zich aan. Ik heb thuis geen garage waar ik netjes binnen kan staan om te beginnen met polijsten. Ik zoek een ruimte in Utrecht of Leeuwarden in de buurt waar ik een dag mijn gang kan gaan. Hebben jullie misschien tips waar dit kan en of er iets te huur is?

Verder lees ik heel veel verschillende berichten en begin er een beetje wazig door te kijken, maar kunnen jullie mij misschien ook adviseren of ik een wax of lakcoat moet gaan gebruiken? Ik wil het liefst dat deze lak zijn diepe glans en bescherming het langst vol houd.

Alvast bedankt allemaal en zou een paar reacties waarderen ook aanbevelingen waar je mee zou beginnen qua producten en jullie ervaringen en/of foto's worden op prijs gesteld.
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Als eerste zijn wij ook benieuwd hoe die 330d er nu uit ziet. Een garage is ideaal en een must als je een coating wil aan gaar brengen echter wanneer je een wax gaat gebruiken kun je in principe ook buiten werken.
BMW kan een kei en kei harde lak hebben (E90 serie staat hier bekend om) en in dat geval kan er flink wat tijd in het polijstwerk gaan zitten.
Ik zou zelf gezien jouw ervaring op het gebied van detailen eerst eens kiezen voor een wax en in een later stadium voor een coating evt. Een coating is niet moeilijker dan een wax maar heeft alleen iets meer spelregels waar je je aan moet houden. De eerste keer dat ik ging polijsten versus het resultaat wat ik nu behaal op een auto verschilt ook nogal vandaar dat ik als ik jou was met een wax zou starten.
 
IMG_0136.JPG
IMG_0137.JPG
IMG_0138.JPG
IMG_0140.JPG

Goedemorgen Ric325i,

Ik heb nog niet echt mooie foto's en ben momenteel ook niet echt in de gelegenheid om ze te maken want ik werk op zee, maar zal wat foto's toevoegen toen die net bij het RDW stond.

Bedankt voor je advies dus als ik een DAP900 koop en de juiste pads kan ik gewoon buiten, als het droog is de boel wassen, kleien, polijsten en waxen dan?

Waar ik zelf ook helemaal gek van wordt is de dorpel bij de achterklep. Daar gaat altijd zand liggen en andere meuk en wordt er niet beter op. Daar zitten wel allemaal krassen, dus hoop dat als ik de cursus gedaan heb dat het resultaat er wezen mag. Bij die kerel waar ik het ga doen daar was ook een andere met een BMW 3 touring met M packet en die heeft ook nog nooit gepolijst, maar die liet zijn resultaat zien na de cursus en daar ben ik dan weer jaloers op. Laat ik het zo zeggen het ziet er altijd beter uit dan dat het nu eruit ziet.
 
  • Leuk
Reactions: Emi
@JanMarten ,deze serie staat bekend om zijn keiharde lak (hoeft niet maar grote kans van wel). Ipv een cursus zou je ook een keer mee kunnen lopen met een ervaren detailer die bv in het bezit van een rotary zodat deze het compounden voor zijn rekening kan nemen en jij erachteraan om de lak af te werken/finishen met de dap.
Compounden met de Dap op deze kan wel maar wordt waarschijnlijk een tijdrovende klus.
 
  • Leuk
Reactions: JanMarten
@Ric325i, Op de website die ik je net in de PB heb gestuurd zie je dat een kerel bij showcase ook een zo'n bmw heeft als ik en dat heeft hij met een DAP 900 voor elkaar gekregen. Ik wil toch wel heel graag hetzelf leren compounden alleen dan met een DAP900 omdat hier minder snel iets mis mee kan gaan. Ik weet inderdaad dat BMW bekend staat om zijn harde lak maar hoeveel langer zou je ermee bezig zijn dan met een DAP900? Red je het in een dag om de hele auto te doen of dat niet?

Bedankt weer voor je reactie! :D
 
Ik concentreer me op zo'n dag enkel op het lakwerk vaak. Ondanks dat mijn auto er strak bijstaat waardoor compounden niet meer hoeft zijn wij vaak toch wel 1 dag bezig hoor.
Ikzelf heb een paar machines van Rupes en het strakkrijgen van zo'n BMW kan wel met een DAP maar dan denk ik al gauw in enkele dagen. De eerste keer dat ik mijn auto ging doen met een DAP hebben we met zijn 2 en staan poetsen de hele dag en er was nog geen swirl uit zo hard was mijn lak.
Ik advies en een paars wolletje opgehaald bij cc maar ook einde dag 2 waren de swirls wel minder maar niet weg...
Het resultaat in mijn geval is verkregen met zwaardere machines en pad/polijstmiddel combinaties.
 
Laatst bewerkt:
Als eerste, mooie E91! Ik heb ook een E90 gehad welke ook volledig de originele lak had en die is hard!
Ik denk dat @Ric325i alles al wel goed geadviseerd heeft eigenlijk.
Ik heb laatst een E61 een volledige polijstbeurt gegeven in 1 dag en dat zal ik niet snel meer doen, dan sowieso verdelen over 2 dagen.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat je preciezer blijft werken en dat je rug en armen je dankbaar zijn.
Zoals @Ric325i al aangaf, het gaat met een Dap900 zeker wel alleen ben je langer bezig, zeker op diepere krassen en vormen waar je niet zo goed bijkomt.
Ook ik zou eerder naar een mede-detailer gaan en zoveel mogelijk ervaring delen en zelf ook alle stappen doen (evt. tegen betaling) ipv een cursus (waar ook helemaal niets mis mee is)

Veel plezier van je 330 en alvast succes met je eerste detail.
 
  • Leuk
Reactions: JanMarten
Allereerst +1 want BMW. Welkom ook trouwens :).

Als ik jouw beschrijving zo lees, zou ik het eerst proberen met de DAB in combinatie met de zwaardere pads en polijstmiddelen. Omdat de DAP, dat geef je zelf al aan, behoorlijk foolproof is, is de kans dat je de boel verkloot erg klein.
Dat betekent ook dat het natuurlijk helemaal geen kwaad kan een cursus te volgen (dat is waarschijnlijk nog leuk ook) maar dat je ook zonder cursus mijns inziens best aan de slag zou kunnen gaan. Het is dan natuurlijk wel sterk aan te bevelen je goed in te lezen op bijvoorbeeld dit forum of in te kijken op youtube ofzo.

Althans, zo ben ik met mijn BMW's begonnen...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: JanMarten
@Emi bedankt voor je reactie.... ik ben uiteraard BMW fan... ik kom van een E60 af maar wilde zo graag een station hebben en die kon ik niet vinden die redelijk netjes was en een beetje power. Uiteindelijk op deze full optioned 3 serie uitgekomen en bevalt me zeer goed ...

Ik ga nu eerst een keer langs Ric325i die gaat er even naar kijken samen met een maatje. Ik ben het met hun wel eens dat ik misschien beter met hun even mee kan draaien om te leren met zo'n apparaat om te gaan. Ik heb namelijk geen zin om dagen te polijsten dan is de lol er voor mij ook gauw af. Ik vind wel dat als je er bloed zweet en tranen in steekt dat je resultaat mag zien na een dag hahaha... dus zodoende....

Heb jij misschien ook wat fotos van je beamert?

@Altos Ik zal zeker foto's gaan posten op het moment dat het zover komt hoor.... ik zou echt zo trots als een pauw in mijn "vernieuwde" BMW'tje rijden als het zover komt. Ik was er eigenlijk heilig van overtuigd zo'n DAP900 te gaan kopen maar door jullie begin ik weer te twijfelen haha... dus ga toch maar langs Ric325i om eens te kijken hoe het nou gaat en werkt. Kan ik altijd later zelf nog eens kijken wat ik wil.
 
@deasha alleen jammer dat er bij mij op de lende steun door de gordel zoals je die bij @Emi ziet schade is opgelopen aan het leder. Dat was al zo toen ik hem kocht, maar ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen, dus als jullie nog tips hebben? :D
 
Met colourlock kan je heel veel herstellen. Laatst nog een goed voorbeeld gezien in dit topic https://forum.Carclean.com/threads/volvo-s70-2-5-lpg-comfortline-590000km-1997.16966/
 
Welkom hier, dikke bmw heb je daar:)
Ja bedankt.... heeft even geduurt voor ik hem had maar ben er nu onwijs blij mee... je went alleen zo snel aan het vermogen haha.... en mijn vrouw ook :scream:... moet er af en toe wel vertellen dat ze rustig moet rijden omdat er zoveel Koppel in zit...
 
  • Leuk
Reactions: Ries
Bedoel je Alpina? Alpine is een type Renault.
Mijn droom is een Alpina blauwe Alpina met gouden originele striping (welke dan ook) maar de prijzen blijven rijzen helaas.
Ja bedoelde een Alpina excuses typfoutje.... ja die dingen worden steeds duurder.... kun je beter nu eentje aanschaffen dan over paar jaar... maar goed ze willen benzine en diesel rijden verboden gaan maken en alles op Elektra laten rijden dus dat wordt wat... in Noorwegen gaan ze daar vanaf 2025 al mee bezig .... helaas de ronkende motoren worden verbannen..
 
  • Leuk
Reactions: Altos