• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Graniet polijsten

mfacey

Detailing addict
4 aug 2010
73
52
Ik heb sinds enige tijd een nieuw huis met een graniet aanrechtblad. Deze is 13 jaar oud en redelijk dof. Nu zat ik mij af te vragen of ik met mijn DAP900 en Monello Raffini producten het blad zou kunnen polijsten om wat glans terug te krijgen. Voordat ik een testspot doe, heeft iemand ervaring hiermee die hij/zij zou willen delen?
 
je zult wel wat correctie krijgen. natuursteen kun je inderdaad polijsten maar
je hebt er andere machines voor nodig.
bij een auto schuur je een minuscuul klein laagje van je blanke lak af,
omdit bij natuursteen te doen moet je veel zwaarder te werk gaan
 
Ik heb geen ervaring met graniet polijsten uit eerste hand, maar heb een vermoeden dat een dap kracht tekort gaat komen.

Het is wel degelijk mogelijk om van een granieten blad de toplaag te verwijderen en deze opnieuw te sealen, maar denk dat je dan beter een rotary met een speciale pad/compound/polish voor graniet kan huren.

Verder lijkt het me dat je weinig schade kunt aanrichten als je toch van plan bent om het te gaan polijsten.
 
In een grijs verleden had ik een aantal collega's die zich bezig hielden met o.a. het polijsten van diverse soorten keramiek. Zij gebruikten daarvoor een polijstpasta met diamantkorrels, en ik denk dat je een soortgelijk polijstmiddel nodig hebt. Helaas weet ik niet welke soort polijstkorrel er in de Monello Raffini polijstmiddelen zit. Ik zou er in elk geval een aparte pad voor reserveren, en die niet meer voor de auto gebruiken. Polijstkorrel bestaat niet alleen uit het materiaal waar de korrel uit bestaat, maar ook de vorm van de korrel (kan een soort naald zijn, maar ook meer een bolletje, of onregelmatig gevormde lichaam).

De kracht die nodig is, is niet zo groot, wel moet je héél lang polijsten om resultaat te boeken.
 
Deze volg ik ook even. Ex-vriendin heeft ooit mijn douchedeuren willen ontkalken met warme azijn als ik niet thuis was. Maar douchedeuren staan op natuursteen douchebak. Deuren waren wel proper, maar natuursteen is uiteraard lelijk aangetast...
 
Deze volg ik ook even. Ex-vriendin heeft ooit mijn douchedeuren willen ontkalken met warme azijn als ik niet thuis was. Maar douchedeuren staan op natuursteen douchebak. Deuren waren wel proper, maar natuursteen is uiteraard lelijk aangetast...
Deze ga je niet meer goed krijgen,in azijn zit een zuur
En dat is een NO go voor natuursteen
 
Zij gebruikten daarvoor een polijstpasta met diamantkorrels, en ik denk dat je een soortgelijk polijstmiddel nodig hebt. Helaas weet ik niet welke soort polijstkorrel er in de Monello Raffini polijstmiddelen zit
Een afbrekende korrel zal snel in grootte afnemen, dus denk niet dat dit iets zal doen. (Weinig) :p

Graniet lijkt mij gewoon té hard voor de producten die wij kennen, denk ik?


Greetz
 
Brekende korrel betekent vooral dat je fijner gaat polijsten (en dat er nieuwe scherpe kanten ontstaan bij het breken), maar niet dat het niets doet.
Geen idee wat voor materiaal de korrel uit voor ons gebruikelijke polijstmiddelen bestaat, maar zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn als wat je bij zandstralen tegenkomt als opties (alleen dan veel fijner).
 
In ons oude huis hadden we een soortgelijke vloer in de hal.
Helemaal dof geworden door rieten matjes die de vorige eigenaar erover had geplaatst.
Hier ook een stukje geprobeerd met toendertijd een DAP500...:innocent:
Dit werkte totaal niet!
Veel te weinig kracht en de polijstmiddelen waren ontoereikend, mede als de pads.
Hier toen een prof machine voor gehuurd icm diamantschijven en water.
Veel werk, maar een mooi resultaat!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Graniet is keihard en heeft een andere aanpak nodig dan autolak
Je zult hier echt met een ,ware machine op moeten.
Die kun je huren bij bouwmarkten.en de tip met olijfolie werkt wel maar heel even.
 
Ik kwam dit topic een tijdje geleden tegen en helaas waren alle replies hier negatief.

Maar... het is wel degelijk mogelijk om natuursteen te polijsten met een DAP900. Een stuk rot fruit heeft de glanslaag van m'n keukenwerkblad helemaal weggevreten; uitgelezen kans dus om me hier in te verdiepen en eerst eens aan de slag te gaan op een teststukje.

Je hebt er wel een aantal diamond cutting disks voor nodig, maar die vind je op ebay/amazon (sorry carclean) voor 1,5 euro per stuk.

Er staan een aantal goede stappenplannen op youtube, o.a. deze



GKd7auN.jpg

Voor het polijsten. Op deze foto ziet her er nog redelijk ok uit maar dit (test)stuk zit echt VOL met krassen en heeft 0 reflectie.

pW5RWJf.jpg

Na stap 1, diamant schijf korrel 300. Niet geschikt voor hartlijders... En zo bouw je telkens op, 300, 500, 800, 1500 en 3000. Je moet het paneel wel altijd voldoende vochtig houden; wordt dus wel een boeltje (volgende keer een laag plastic voorzien -_-)

FMd4CRy.jpg

Normaal moet je na het schuren met de diamantschijven nog aan de slag met polijstpoeder, maar dit was ik dus vergeten te bestellen. Dan maar twee hits gegeven met 'marble polish' van HG, en één hit met Raffini Finale. Niet perfect maar wel al een pak beter. (50/50)


OgOcW6d.jpg

Jeuj, reflectie! (50/50)
 
Laatst bewerkt: