Bij deze een aparte thread over mijn BMW E90 (2011). De bedoeling is om de lak ééns deftig onder handen te nemen. Hieronder een klein verslag:
Dag 1: prep
Morgen aan de slag met het eigenlijke polijsten, daar reken ik 1,5 dag voor. Dan nog een halve dag voor het waxen, afwerken en wat ander klein grut.
Meer pics volgen nog
Dag 2: polish deel 1
Dit was voor mij de allereerste keer polijsten, dus nog wat zoeken naar de juiste techniek in het begin. In totaal zo een 7 uur bezig geweest met cutten: Scholl S3 in combinatie met de reeds bekende witte Spider pad en paarse 3.5" Scholl pad voor de iets krappere stukken. Afgezien van enkele diepere krassen & enkele echt zware defecten (steenslag, ingebrande vogelpoep van de vorige eigenaar) ziet de lak er toch direct een stuk beter uit. Zeker de mettalic flake is terug mooi aanwezig. Ook glansgewijs, iets wat ik niet had gedacht van 1 hit met de S3. Dat belooft dus voor de finishing stap
Het hebben van 3 stuks van iedere pad maakt het toch wel een stuk aangenamer werken. Het grootste deel van de wagen is nu volledig gecompound, afgezien van enkele stukken van de voor- en achterbumper.
Die 250ml bussen van Scholl zijn wel pure hel om er mooie erwtvormige drupjes polijstmiddel uit te krijgen. In het vervolg koop ik een aparte dispenser, of de grotere 500ml flessen. Morgen volgt nog een klein stukje cutten met de 3.5" pad, om vervolgens over te gaan naar de finishing stap. Al wordt het waarschijnlijk wat krap om daarna ook nog de hele wagen te overlopen en uiteindelijk in de wax te zetten. Waarschijnlijk trek ik nog wat extra tijd uit voor het polijsten uit ipv alles te rushen, aangezien ik nog volop aan het bijleren ben. Haast en spoed is zelden goed, zeker voor dit klusje.
Dag 3: polish deel 2
Vandaag wat meer precisiewerk met de 3.5" pad die ik ook erg goed vind werken in combinatie met Scholl S3. Voor- en achterbumper, sideskirts, spiegels, etc. Toch wel langer over gedaan als gedacht, maar het resultaat mag er denk ik wel zijn.
Ook reeds een groot deel van de wagen kunnen finishen. De combinatie van S3 en S30 is een echte topper. Morgen nog enkele grotere stukken finishen met de 6" LC pad en dan de laatste puntjes in orde brengen: waxen, touch-up op enkele plekken, het hele boeltjes opruimen etc. Hieronder nog enkele pics:
Dag 4: finishing touch
De laatste stukken gefinisht, vooral met de 3.5" oranje Scholl pad, die ik toch ook wel erg prettig vind werken. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik de grotere 5.5 en 6 inch pads -afgezien van de motorkap, dak, stuk van de deuren- weinig heb gebruikt. Met de kleinere 3.5" pad kan je vele malen preciezer werken, al zitten de "curves" van mijn wagen ook wel voor een groot stuk tussen.
Het bovenste stuk van de kofferklep en één fender heb ik trouwens opnieuw gecut (en uiteraard gepolisht) aangezien er na inspectie toch nog wat defecten zichtbaar waren. Afgezien van enkele minieme diepere defecten heb ik allles mooi weggekregen.
Volgende klusje was het verwijderen van de krasjes in de deurgreep. Dit is aangepakt met een duo cutting & finishing pad (gele kant met S3, zwarte kant met S30). Is een beulenwerkje, maar ook die zien er nu fris uit.
Als kers op de taart dan nog een laagje van de wel bekende Fusso wax aangebracht. In het begin was het even wat zoeken hoeveel ik juist moest aanbrengen, gezien het moeilijk is om te zien of de laag die je hebt aangebracht wel dik genoeg is. Veel langer dan 5 min moest ik het goedje toch niet laten curen, en op de plekken waar ik dat wel had gedaan (of te veel had aangebracht) mocht ik dan ook het betere spierballenwerk gebruiken.
Eindresultaat
Het resultaat mag er zijn denk ik. Heeft me vele uurtjes gekost (in totaal schat ik zo een 30 uur, all in), maar op zich viel het voor een eerste keer polijsten erg goed mee. Het smaakt zeker naar meer. Binnenkort post ik misschien nog wat "lessons learned" voor rookies zoals ik hier op het forum.
Dank aan de tal van users die mijn vervelende vragen wilden beantwoorden, en carclean voor de snelle levering & deskundig advies!
Dag 1: prep
- Nummerplaten verwijderd: ontdekt dat de dealer waar ik mijn BMW heb gekocht nog een groter varken is dan eerst gedacht... blijkbaar heeft de vorige eigenaar een kusje van een trekhaak gekregen (verstopt onder de nummerplaathouder)
- Geclay'd met Auto Finesse Clay Bar: duurde langer dan gedacht maar toch redelijk wat vuiligheid van de lak gehaald (zelfs 1 keer mijn stukje klei laten vallen
ja ik heb nieuwe gepakt)
- Het aftapen was lastiger dan gedacht. Geen idee of het aan de tape zelf lag, of aan de vettigheid die nableef van die Auto Finesse Glide maar echt zwaar zitten vloeken omdat de tape constant loskwam.
Morgen aan de slag met het eigenlijke polijsten, daar reken ik 1,5 dag voor. Dan nog een halve dag voor het waxen, afwerken en wat ander klein grut.
Meer pics volgen nog
Dag 2: polish deel 1
Dit was voor mij de allereerste keer polijsten, dus nog wat zoeken naar de juiste techniek in het begin. In totaal zo een 7 uur bezig geweest met cutten: Scholl S3 in combinatie met de reeds bekende witte Spider pad en paarse 3.5" Scholl pad voor de iets krappere stukken. Afgezien van enkele diepere krassen & enkele echt zware defecten (steenslag, ingebrande vogelpoep van de vorige eigenaar) ziet de lak er toch direct een stuk beter uit. Zeker de mettalic flake is terug mooi aanwezig. Ook glansgewijs, iets wat ik niet had gedacht van 1 hit met de S3. Dat belooft dus voor de finishing stap
Het hebben van 3 stuks van iedere pad maakt het toch wel een stuk aangenamer werken. Het grootste deel van de wagen is nu volledig gecompound, afgezien van enkele stukken van de voor- en achterbumper.
Die 250ml bussen van Scholl zijn wel pure hel om er mooie erwtvormige drupjes polijstmiddel uit te krijgen. In het vervolg koop ik een aparte dispenser, of de grotere 500ml flessen. Morgen volgt nog een klein stukje cutten met de 3.5" pad, om vervolgens over te gaan naar de finishing stap. Al wordt het waarschijnlijk wat krap om daarna ook nog de hele wagen te overlopen en uiteindelijk in de wax te zetten. Waarschijnlijk trek ik nog wat extra tijd uit voor het polijsten uit ipv alles te rushen, aangezien ik nog volop aan het bijleren ben. Haast en spoed is zelden goed, zeker voor dit klusje.
Dag 3: polish deel 2
Vandaag wat meer precisiewerk met de 3.5" pad die ik ook erg goed vind werken in combinatie met Scholl S3. Voor- en achterbumper, sideskirts, spiegels, etc. Toch wel langer over gedaan als gedacht, maar het resultaat mag er denk ik wel zijn.
Ook reeds een groot deel van de wagen kunnen finishen. De combinatie van S3 en S30 is een echte topper. Morgen nog enkele grotere stukken finishen met de 6" LC pad en dan de laatste puntjes in orde brengen: waxen, touch-up op enkele plekken, het hele boeltjes opruimen etc. Hieronder nog enkele pics:
Dag 4: finishing touch
De laatste stukken gefinisht, vooral met de 3.5" oranje Scholl pad, die ik toch ook wel erg prettig vind werken. Ik moet eigenlijk toegeven dat ik de grotere 5.5 en 6 inch pads -afgezien van de motorkap, dak, stuk van de deuren- weinig heb gebruikt. Met de kleinere 3.5" pad kan je vele malen preciezer werken, al zitten de "curves" van mijn wagen ook wel voor een groot stuk tussen.
Het bovenste stuk van de kofferklep en één fender heb ik trouwens opnieuw gecut (en uiteraard gepolisht) aangezien er na inspectie toch nog wat defecten zichtbaar waren. Afgezien van enkele minieme diepere defecten heb ik allles mooi weggekregen.
Volgende klusje was het verwijderen van de krasjes in de deurgreep. Dit is aangepakt met een duo cutting & finishing pad (gele kant met S3, zwarte kant met S30). Is een beulenwerkje, maar ook die zien er nu fris uit.
Als kers op de taart dan nog een laagje van de wel bekende Fusso wax aangebracht. In het begin was het even wat zoeken hoeveel ik juist moest aanbrengen, gezien het moeilijk is om te zien of de laag die je hebt aangebracht wel dik genoeg is. Veel langer dan 5 min moest ik het goedje toch niet laten curen, en op de plekken waar ik dat wel had gedaan (of te veel had aangebracht) mocht ik dan ook het betere spierballenwerk gebruiken.
Eindresultaat
Het resultaat mag er zijn denk ik. Heeft me vele uurtjes gekost (in totaal schat ik zo een 30 uur, all in), maar op zich viel het voor een eerste keer polijsten erg goed mee. Het smaakt zeker naar meer. Binnenkort post ik misschien nog wat "lessons learned" voor rookies zoals ik hier op het forum.
Dank aan de tal van users die mijn vervelende vragen wilden beantwoorden, en carclean voor de snelle levering & deskundig advies!
Scholl Concepts - S3 Gold XXL High Performance Compound - 250 gram
Scholl Concepts - S30+ Nano-Compound - 250 gram
Scholl Concepts - Orange Polishing Pad - 85mm
Scholl Concepts - Purple Compounding Pad - 85mm
Scholl Concepts - Sandwich Spider Foam Polishing Pad - 135mm
Lake Country - HD-Orbital Orange Polishing Pad - 6inch
Monello - Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape - 19mm breed
Polishing Power - DAP900 V3 8mm D/A (Dual Action) Polijstmachine - 220volt
Flexipads - Dual Action Soft Backing plate - 74mm
Gyeon - Q²M Prep - 500ml
Monello - Faro - LED Zoombare Inspectielamp
Fusso Coat Dark Wax 12 Months - 200gram
Scholl Concepts - S30+ Nano-Compound - 250 gram
Scholl Concepts - Orange Polishing Pad - 85mm
Scholl Concepts - Purple Compounding Pad - 85mm
Scholl Concepts - Sandwich Spider Foam Polishing Pad - 135mm
Lake Country - HD-Orbital Orange Polishing Pad - 6inch
Monello - Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad
Colad - Aqua Dynamic Maskeertape - 19mm breed
Polishing Power - DAP900 V3 8mm D/A (Dual Action) Polijstmachine - 220volt
Flexipads - Dual Action Soft Backing plate - 74mm
Gyeon - Q²M Prep - 500ml
Monello - Faro - LED Zoombare Inspectielamp
Fusso Coat Dark Wax 12 Months - 200gram
Bijlagen
Laatst bewerkt: