• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke machine

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marcel123

Detailing trainee
24 dec 2017
64
20
54
Zo ongeveer overal lees je aanbevelingen van de DAP.
Wat is nou het verschil tussen de DAP en een apparaat van een onbekend merk van 50 euro?
Misschien een domme vraag maar ik heb geen idee
 
Een machine van 50 euro, zal waarschijnlijk geen excentrische maar een simpel roterende machine zijn (zgn. rotary). Een goede rotary heeft behoorlijk wat correctiekracht, maar is tegelijk ook een behoorlijk risico op lakschade bij onkundig gebruik. Een Dual Action Polisher (DAP) is behoorlijk hufterproof en zal niet zo snel leiden tot lakschade bij gebruik door een beginner.
 
Dat is erg duidelijk. Wel jammer want die dap zit nog een beetje boven mn budget zie ze helaas ook niet op marktplaats voorbij komen
 
Wat zou ik nou aan kosten kwijt zijn om buiten de dap aan materiaal? Misschien beter laten doen want krijg zoveel info dacht dat het gewoon simpel was
 
Er gaat wel wat geld in zitten Marcel, maar vanaf dat moment zul jij altijd jouw auto perfect bij kunnen houden. Jouw auto zal er altijd schitterend uit zien, doordat je zelf de materialen in je bezit hebt.

Bijna niemand koopt in één keer alles. Bijna iedereen begint met een DAP en breidt dan uit. Daarom dat zo'n starterspakket wel slim is. Het helpt je op weg, maar kost inderdaad geld helaas. Dat spijt me.

Ik hoop dat vandaag iemand anders een link plaatst naar een lijstje waar alles in staat, maar je kunt ook kleiner beginnen. Zo kun je ook beginnen met handmatig werken. Of niet meteen alles in één keer kopen.

Ik zou beginnen met goede shampoo, washandschoen en droogdoek. De basis. Groter emmers met Grid Guards komen later wel. Wees creatief met zoeken naar grotere emmers. Wassen doe je het meest.

Twee verschillende handpads (fijn en medium) en twee polijstmiddelen (fijn en medium) en vier doeken om dat product af te nemen. Dan kun je jouw auto al helemaal mooi maken, maar kost wel wat tijd en inspanning.

Daarnaast Poorboys World wax (pasta of vloeibaar) in combinatie met twee doeken en een waxpad om je werk te beschermen.

Ik denk dat je voor EUR 150,- een heel eind komt.

Alles wat je koopt (wij helpen je kiezen) is toekomstvast en kun je later ook gebruiken, wanneer je bijvoorbeeld toch machinaal wilt gaan werken met zo'n DAP. Je kunt ook kleinere verpakkingen kopen, al is dat niet voordeliger.

Wacht op aanbiedingen. Een paar keer per jaar zijn die er wel. Maak (zoals bijna iedereen) een verlanglijstje en werk dat rustig af. En laat je niet van de wijs brengen. Er zijn mensen die heel veel hebben. Prachtig. Ik heb zelf ook ruim voldoende zooi voor meer auto's dan ik ooit zal doen in mijn leven. Slaat nergens op. Maar ik begon ook met eentje...

Neem meteen een abonnement op dit forum en vooral het Te Koop-item. Er komt soms echt wel wat voorbij.
 
+1 voor @Aficior

In het te koop forum vind je soms leuke aanbiedingen, ook voor Dap.

@Quantoxx heeft een begin gemaakt met aanschaf voor een beginnersset. Kijk hier maar eens: https://forum.carclean.com/threads/basispakket-stappenplan-voor-de-beginner-09-2017.19770/page-2

@Wesly heeft recent zelfde keuzes als jij gemaakt, zie: https://forum.carclean.com/threads/stappenplan-opel-grandland-x-quartz-grey.20050/

In je voorstel topic heb ik je verwezen naar de stappenplannen, daar staan ook geschikte producten bij. Lijstje maken en even voorleggen hier, dan kom je een heel eind.

Bedenk je daarnaast dat als je van “niets” naar helemaal top wilt, dit wel wat kost (tijd, energie, ervaring). Maar begin rustig aan, bij het begin en breidt vervolgens uit. Rome is ook niet in een dag gebouwd.

En goedemorgen op deze eerste kerstdag trouwens.
 
@Marcel1973
Dankjewel voor de mooie aanvullingen Marcel1973. Perfect.
En dank voor de mooie groet.
Jij ook een fijne eerste kerstdag.

Jouw informatie moet de Topic Starter toch flink op weg kunnen helpen.

Het blijft helaas geld kosten, maar je kunt heel rustig beginnen en dan toch al een zeer mooi resultaat behalen op je auto.
 
Dus als ik een dap met starterspakket koop kan ik daarmee aan de slag met mn wagen? Ren setje klei heb ik al? Zit er ook ontvetter en glaze n het pakket?
Ik heb trouwens een witte mazda uit 1999
 
Je kunt er ook voor kiezen om handmatig te beginnen en kijken wat je voor elkaar krijgt en leuk vind. Allereerst de juiste spullen om te wassen: dan hou je de auto ook netjes als ie eenmaal netjes is, zie ook de posts van Aficior. Je kunt bijvoorbeeld een sample kit van Poorboys als basis nemen, bijvoorbeeld deze voor 32 euro. Dan heb je shampoo, polish (is in feite geen polijst maar lakcleaner), glaze en een sealant (synthetische wax). Als je dat aanvult met washmitt, droogdoek, kleiset (bijvoorbeeld Monello kleiset, of die van Mothers California Gold), een witte handpolijstpad, een handpad om wax/sealant en één om de glaze aan te brengen, samen met wat goede microvezeldoeken om respectievelijk de polish, glaze en sealant af te nemen, dan ben je al een heel eind. Dat is genoeg voor een handvol behandelingen voor je auto, en kun je geleidelijk uitbreiden/aanvullen. Als bijvoorbeeld volgend jaar je shampoo op is, kun je een grotere shampoofles kopen (of een ander merk) of je kunt aanvullen met spullen om handmatig middelgrof te gaan polijsten. Wel raad ik je aan om hierbij nog een literfles IPA (IsoPropylAlcohol) in de drogisterij te kopen en daarbij ook een goede microvezel doek, om na de polish stap de lak goed schoon te kunnen maken (ontvetten).

Als ik het goed tel, heb je dan voor een bedrag van zo'n 120 euro een aardige set om handmatig te starten.
 
Wat zou ik nou aan kosten kwijt zijn om buiten de dap aan materiaal? Misschien beter laten doen want krijg zoveel info dacht dat het gewoon simpel was

Ik denk dat goed laten doen je velen malen meer gaat kosten (als je het goed wilt laten doen) en dan moet je alsnog de basis spullen aanschaffen om het resultaat te behouden.

Goede info van @Aficior en @Marcel1973 en @Cordoba noemt bijna stuk voor stuk de producten op die ik in mijn allereerste bestelling heb aangeschaft.

Als je je in deze hobby stort zul je merken dat heel veel dingen lastig of gecompliceerd lijken, maar zodra je één of twee keer rustig een dagje aan de slag bent geweest denk je echt 'leek dit nou zo lastig?'.

En zelfs met een handmatig startpakket kan je echt al een enorm mooi resultaat behalen! Ik stond versteld van hoe mooi mijn toen 15 jaar oude Seat Leon stond te blinken, hoe glad de lak was en hoe mooi het water er afrolde na de eerste keer kleien (monello klei), glaze (dodojuice lime prime) en waxen (collinite 845).
 
Eigenlijk is dit forum niet bedoeld voor oproepen voor detailklussen. Ik snap overigens wel je punt en er zal vast wel een forumlid zijn die je wilt helpen. Als je echt krap bij kas zit wil ik je best wel een paar producten schenken. Moet je wel zelf sprayflesjes regelen.
Wat een kerstgevoel hey van een turk:joy:
 
Nou dit is echt wel super tof zou er super blij mee zijn. Echt super super leuk thanks
 
Status
Niet open voor verdere reacties.