• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik ben op zoek naar een startpakketje, suggesties?

Denise90

Detailing rookie
12 mrt 2018
19
15
33
Utrecht
Hi ervaringsdeskundigen ;)


Ik ben rustig aan het rondkijken/lezen wat ik het beste kan kopen om mee te beginnen. Doeken en dergelijke heb ik onlangs al besteld, dus het gaat echt om de producten. Ik rijd een zwarte Ford Ka, wellicht handige informatie om te hebben. Onderstaande artikelen staan nu op mijn verlanglijstje, misschien belanden ze na jullie hulp in mijn winkelwagentje.. Tips en/of suggesties zijn meer dan welkom!

(- Shampoo (heb ik momenteel al een sample van) Meguiars wash & wax)
- Dolce verde klei set van Monello
- Poorboys world black hole (heb ik ook een sample van)
- Dodo Juice Purple haze pro (klein starters potje)

Voor de ruiten heb ik een test sample gehad (dank aan mijn collega en mede-forumbezoeker) van turtlewax: clearvue rain kleer, maar ik zoek nog een reiniger.
Ook zoek ik nog een compound die met de hand kan worden opgebracht: tips?

Ik zal alles dus met de hand gaan doen en het is echt een beginfase, dus dit leek mij als rookie wel een mooie start. Ik zal nog foto's plaatsen van wat krassen op de auto, zodat jullie hier ook een oordeel over kunnen geven.

Idee is dus om te wassen en kleien om een schone basis te hebben. Daarna met compound en polish/glaze aan de slag om hem erna in de wax te zetten.

Hoor graag jullie input!
 
Hey Denise,

Je zal een hoop verschillende tips gaan krijgen. :p Er komt veel persoonlijke voorkeur bij kijken, maar ik denk dat velen het eens zullen zijn met gewoon een lijstje aan populaire en veel gebruikte producten zoals;

Shampoo: Dodo Juice - Born to be Mild Goede shampoo, voordelig in literverpakking, lekker geurtje.

Kleien: Monello - Dolce Verde + Dodo Juice - Born Slippy Het is voordeliger en nét wat veiliger als je een losse klei neemt + glijmiddel. Het betreffende glijmiddel is een concentraat, dus voor die €9,00 maak je 2,5 liter glijmiddel. En doeken had je al in huis.

Glaze: Poorboys World - Black Hole Heb je een sampje van. Als je gaat polijsten, dan doet een glaze eigenlijk vrijwel niets, maar je gaat handmatig aan de slag en dan is het misschien nog wel een toevoeging om een glaze te gebruiken. De Black Hole is dan een prima glaze.

Wax: Dodo Juice - Purpe Haze Pro Heb je ook een sample van. Prima waxje om te proberen.

Glasreiniger: Dodo Juice - Clearly Menthol Goede reiniger, wederom in concentraat. Een extra optie hierbij is een Monello - Disco Duo om het glas te boenen en vervolgens af te nemen met een Monello - Vetro Bianco. Kan ook met een doek en papier, maar dat is nogal onbeholpen.


Polijstmiddel: Monello - Veloce (Grof) / Monello - Mezzo (Medium) Bedenk bij jezelf of polijsten wel nodig is én of je een grof middel überhaupt nodig hebt. (Hardheid van de lak) Een grof middel vraagt eigenlijk wel om nabewerking met een fijner middel.
Mocht polijsten niet echt nodig zijn, kun je ook een Paint Cleaner gebruiken die de lak alleen reinigt en niet slijpt. Dit is in principe een polijstmiddel zoals de genoemde producten, maar dan zonder slijpende korrel. Een optie is dan Poorboys World - Professional Polish.
De eerder genoemde glaze, Black Hole, bevat naast de glaze-oliën ook paint cleaner.
 
  • Leuk
Reactions: Denise90
Hey Denise,

Je zal een hoop verschillende tips gaan krijgen. :p Er komt veel persoonlijke voorkeur bij kijken, maar ik denk dat velen het eens zullen zijn met gewoon een lijstje aan populaire en veel gebruikte producten zoals;

Shampoo: Dodo Juice - Born to be Mild Goede shampoo, voordelig in literverpakking, lekker geurtje.

Kleien: Monello - Dolce Verde + Dodo Juice - Born Slippy Het is voordeliger en nét wat veiliger als je een losse klei neemt + glijmiddel. Het betreffende glijmiddel is een concentraat, dus voor die €9,00 maak je 2,5 liter glijmiddel. En doeken had je al in huis.

Glaze: Poorboys World - Black Hole Heb je een sampje van. Als je gaat polijsten, dan doet een glaze eigenlijk vrijwel niets, maar je gaat handmatig aan de slag en dan is het misschien nog wel een toevoeging om een glaze te gebruiken. De Black Hole is dan een prima glaze.

Wax: Dodo Juice - Purpe Haze Pro Heb je ook een sample van. Prima waxje om te proberen.

Glasreiniger: Dodo Juice - Clearly Menthol Goede reiniger, wederom in concentraat. Een extra optie hierbij is een Monello - Disco Duo om het glas te boenen en vervolgens af te nemen met een Monello - Vetro Bianco. Kan ook met een doek en papier, maar dat is nogal onbeholpen.


Polijstmiddel: Monello - Veloce (Grof) / Monello - Mezzo (Medium) Bedenk bij jezelf of polijsten wel nodig is én of je een grof middel überhaupt nodig hebt. (Hardheid van de lak) Een grof middel vraagt eigenlijk wel om nabewerking met een fijner middel.
Mocht polijsten niet echt nodig zijn, kun je ook een Paint Cleaner gebruiken die de lak alleen reinigt en niet slijpt. Dit is in principe een polijstmiddel zoals de genoemde producten, maar dan zonder slijpende korrel. Een optie is dan Poorboys World - Professional Polish.
De eerder genoemde glaze, Black Hole, bevat naast de glaze-oliën ook paint cleaner.



Dank je! Dus ik zit aardig in de buurt, dat is geruststellend :) ik zal later vandaag nog wat foto's plaatsen.. Dan hoop ik dat jullie mij kunnen vertellen of ik wel/niet moet polijsten, maar ik gok van wel. Dit is wel veilig voor een groentje zoals ik? Niet dat het na het polijsten erger wordt als ervoor ;)
 
Polijsten mag alleen door gecertificeerde professionals gedaan worden. Wanneer jij het zelf gaat doen, dat word het erger als het al was.

:p

Wel of niet ''moeten'' polijsten is lastig te bepalen van een foto, tenzij je duidelijk swirls / krassen / etc. ziet zitten. Dan mag het duidelijk zijn dat er verbetering valt te behalen, toch? :D

Veel dingen zijn veilig zolang je er met je gezonde verstand bij bent. Met beleid wat polijsten, met een handpadje en polijstmiddel, dat moet helemaal goed komen. Zolang de lak geen rare dingen vertoond en/of flinterdun is, dan kan er weinig gebeuren.
 
  • Leuk
Reactions: Denise90
De spulletjes die je nu op je verlanglijstje hebt staan is niks mis mee en kun je je geen buil aan vallen. Samples zijn zeker fijn om mee te beginnen en proberen. Als iets nou niet goed bevalt dan zit je niet met een grootverpakking te kijken. ;)

Alle polijstmiddelen zijn ook handmatig te gebruiken. Denk wel even aan een handpad (handigste is de duo uitvoering)
Je zou kunnen beginnen met een medium en een fijn polijstmiddel. Als je met het medium middel niet genoeg resultaat behaalt dan zou je altijd nog een grover middel bij kunnen kopen.
Als er sprake is van ernstige krassen dan moet je je afvragen hoe diep die zitten. Krassen die door de blanke lak heen zitten kunnen niet veilig gecorrigeerd worden. Verder werk je met de hand waarschijnlijk veiliger (of in ieder geval meer met beleid) dan machinaal.

Ik vraag me nog wel af waar je (behalve de Meguiars shampoo) precies allemaal mee gaat wassen. Heb je al een washandschoen of spons? En emmers? Droogdoek?
 
  • Leuk
Reactions: Denise90
De spulletjes die je nu op je verlanglijstje hebt staan is niks mis mee en kun je je geen buil aan vallen. Samples zijn zeker fijn om mee te beginnen en proberen. Als iets nou niet goed bevalt dan zit je niet met een grootverpakking te kijken. ;)

Alle polijstmiddelen zijn ook handmatig te gebruiken. Denk wel even aan een handpad (handigste is de duo uitvoering)
Je zou kunnen beginnen met een medium en een fijn polijstmiddel. Als je met het medium middel niet genoeg resultaat behaalt dan zou je altijd nog een grover middel bij kunnen kopen.
Als er sprake is van ernstige krassen dan moet je je afvragen hoe diep die zitten. Krassen die door de blanke lak heen zitten kunnen niet veilig gecorrigeerd worden. Verder werk je met de hand waarschijnlijk veiliger (of in ieder geval meer met beleid) dan machinaal.

Ik vraag me nog wel af waar je (behalve de Meguiars shampoo) precies allemaal mee gaat wassen. Heb je al een washandschoen of spons? En emmers? Droogdoek?


Bedankt voor je reactie! De krassen zijn op het eerste gezicht vrij oppervlakkig, dus zal licht beginnen. Mocht het niet het gewenste resultaat geven dan kan ik altijd nog wat grover gaan. Fijn te horen dat het met de hand prima kan, zal meteen een goede work out zijn ;)


Washandschoen (microvezel) is onderweg, evenals de droogdoeken. Emmers heb ik en er staat inmiddels ook een grit guard op mijn lijstje. Dat moet goed zijn, toch?
 
Welke emmers heb je? Willekeurige emmers zullen niet groot genoeg zijn voor de Grit Guards én de Grit Guard emmers kunnen meer water hebben. (Principe; Meer schoon water. Een handje zand in een kleine emmer = modder. Handje zand in een grote emmer = vuil zakt ver genoeg naar onderen, bij de Grit Guard)
 
Grote emmers, hoop ik? (Meervoud) :p

In mijn opinie begint elke detailer bij een goed was-arsenaal én methode. ''2-emmer methode'' met gritguard(s). Als je de emmers wilt meenemen om de auto, tijdens het wassen, dan raad ik je zeker aan om ook de Snappy handvaten erbij te doen. Die paar euro maken dan een enorm verschil omdat de zware emmers dan niet het smalle handvat in je handen priemen. ;)
 
Haha, ik verwachtte deze reactie al! Zag in verschillende how to video's al twee emmers staan inderdaad. Maar een grote emmer met grit guard en een kleinere met sop is geen optie?

Afgelopen zaterdag mijn auto gehaald, dus je zult begrijpen dat mijn budget minimaal is op het moment ;)
 
Ah, op die fiets. Budget-wise :p

Als je inderdaad een Grit Guard - emmer vult met veel schoon water en een Grit Guard, dan kun je voorlopig het sopje in een andere emmer doen. Goed je handschoen spoelen / masseren en weer verder. :p


De achterliggende gedachte is dat je de auto netjes wil gaan maken en dan betekent wassen met een vieze washandschoen dat je het gedane werk weer teniet doet. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Denise90
Je kan zeker beginnen met goedkopere spullen om je auto op een verantwoorde manier te wassen. Twee emmers zijn de basis en iedere emmer voldoet in principe. Ik heb zelf in eerste instantie ook ruim een jaar met 2 huis-tuin-en-keuken-emmers mijn auto gewassen (dus ook zonder gritguards). Wel gebruikte ik een verfrooster in mijn spoel-emmer om mijn washandschoen over schoon te wrijven. In mijn beleving is het goed schoonmaken en vooral uitwringen van je washandschoen zeker zo belangrijk. Zo laat je zoveel mogelijk (vervuild) water achter in je spoel-emmer (de basis van het twee-emmer principe) en zal je emmer met sop minimaal vervuilen.

Een tip: momenteel zijn er gritguards van Scratchshield in de aanbieding bij Carclean. Deze zijn aan te passen aan de diameter van de emmer. Hierdoor ook niet super degelijk en zoals je in reviews op de site kan lezen kan het nodig zijn om de schotjes zelf vast te zetten (bijv. met lijm of tyraps). Misschien leuk voor een beginner met een beperkt budget? ;)

DSC_1068 - Copy.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Denise, een opmerking over de Meguiars Wash & Wax shampoo: dat is een mooie shampoo zolang je niet gaat detailen, hij laat namelijk een beetje wax achter op de lak na het wassen. Als je gaat kleien en polijsten wil je dat juist niet, en gebruik je bij voorkeur een shampoo zonder wax.

Bij Carclean vindt je veel verschillende merken shampoo, wat je gebruikt is een kwestie van persoonlijke voorkeur (budget, welke geur je prettig vindt enz.).

Wat polijsten betreft: ga handmatig niet grover dan middelgrof polijsten, omdat het niet te doen is om na grof polijsten handmatig alles weer netjes te krijgen. Je hebt je zo te zien al redelijk ingelezen, en eventueel over de schouder meekijken bij een detailer in de buurt kan ook al veel helpen om het zelf onder de knie te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: Denise90