• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vreemde spikkels in lak.

Etino

Detailing trainee
24 apr 2015
17
35
Goedendag,

Dit weekend ben ik begonnen aan mijn Golf 3 om de lak weer netjes te krijgen, dus ik ben begonnen met de grootste oppervlakte aan de wagen en dat is het dak.
Eerst gewassen bij de wasstraat(zonder borstel), toen Spray and wipe voor de laatste beetjes, vervolgens met Monello verde klei met Dodo juice Born Slippy en heb ik het dak een keer of drie gekleid.
Vervolgens met de Dap eroverheen gegaan met een gele Monello pad in combinatie met Monello veloce polijstmiddel, niet blij met de resultaat dus nogmaals gekleid en vervolgens gepolijst.

Nu blijf ik over het gehele dak spikkels en vlekken zien, ik kan ze niet voelen en zodra de lak nat is zie ik ze ook niet meer, met QD+ is het minder maar blijft opvallen.

Wagen heeft tijden buiten gestaan, en onder bomen die een of ander plakkerig goedje afgeven, maar is met regelmaat gewassen om schade zoveel mogelijk te beperken.
Ook is een aantal jaar geleden de wagen gestald geweest in een tuinderskast, en heeft een of andere harrie een kerstboom of iets ertegen gezet maar het lijkt mij niet dat dit hars is.

Wie o wie weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt.
Mvg, Ferry.
48319088_2032721133485558_2873020614908575744_n.jpg

48360172_207882190144879_3534013144005345280_n.jpg
 
Tussen de verschillende polijstbeurten door is het niet noodzakelijk om weer te kleien. Probeer het dak en eigenlijk de hele auto eens te behandelen met een ‘tar en glue remover’ en de-ironizer alvorens te polijsten.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Heya! :D

Eens kijken... Je hebt dus:

  1. Auto gewassen in de wasbox. (Niet de aanwezige borstel gebruikt, maar wat dan wel?)
  2. Spray & Wipe gebruikt om de auto na te lopen.
  3. Het DAK tot driemaal toe gekleid.
  4. Het DAK gepolijst met een harde pad (Geel) en een grof polijstmiddel (Veloce)
  5. Het DAK opnieuw gepolijst op dezelfde wijze.
  6. Vlekken en spikkels blijven zichtbaar, maar een QD+/water verhult een klein beetje.

Naast het feit dat je bij de was-stappen waarschijnlijk wel wat meer stappen mag ondernemen, zoals een prewash / teer-en-hars-verwijderaar / ijzerverwijderaar, zegt iets mij dat de vlekken en spikkels misschien wel in je lak getrokken zijn en/of de lak aangetast is. (Aangezien ze niet voelbaar zijn en nat maken of QD+ ze minder zichtbaar maakt)

* De eerste stappen zijn dus GOED WASSEN. Teer-hars-verwijderaar en ijzerverwijderaar is nooit verkeerd om in huis te hebben, dus deze zou ik sowieso aanschaffen.
* Kleien zou de volgende stap zijn, maar leverde niet veel op.
* Paint Cleaner zou de volgende stap zijn, maar jij hebt zelfs al gepolijst en dat heeft een zelfde werking als een paint cleaner, maar dan zelfs nog een schepje erbovenop.

Mijn vermoeden wordt zo alleen maar versterkt dat er iets de lak heeft aangetast. :(

Maakten de verschillende stappen een verschil? Werden de vlekken minder of juist niet?

Het is handiger als je voortaan bij het maken van foto's iets op de lak legt/plakt, zoals een stukje tape o.i.d. Dan laat je de camera hier vervolgens op focussen. Zo breng je de lak zelf beter in beeld en niet de reflectie die je ziet in de lak. ;)(Nieuwe foto's maken zou top zijn)
 
Laatst bewerkt:
Houd er ook ff rekening mee dat de lak van een Golf 3 nog harder is dan een blok beton. Met name op het dak bereik je veelal weinig tot niets met veloce en geel. Dan zul je naar een microvezelpad moeten of wol.

Maar probeer eerst nog eens een lijm en teer verwijderaar.
 
Tussen de verschillende polijstbeurten door is het niet noodzakelijk om weer te kleien. Probeer het dak en eigenlijk de hele auto eens te behandelen met een ‘tar en glue remover’ en de-ironizer alvorens te polijsten.

Succes!
Klopt, daar was ik mij deels van bewust, het extra kleien was meer om zeker te zijn dat er geen vuil achter was gebleven.

Heya! :D

Eens kijken... Je hebt dus:

  1. Auto gewassen in de wasbox. (Niet de aanwezige borstel gebruikt, maar wat dan wel?)
  2. Spray & Wipe gebruikt om de auto na te lopen.
  3. Het DAK tot driemaal toe gekleid.
  4. Het DAK gepolijst met een harde pad (Geel) en een grof polijstmiddel (Veloce)
  5. Het DAK opnieuw gepolijst op dezelfde wijze.
  6. Vlekken en spikkels blijven zichtbaar, maar een QD+/water verhult een klein beetje.

Naast het feit dat je bij de was-stappen waarschijnlijk wel wat meer stappen mag ondernemen, zoals een prewash / teer-en-hars-verwijderaar / ijzerverwijderaar, zegt iets mij dat de vlekken en spikkels misschien wel in je lak getrokken zijn en/of de lak aangetast is. (Aangezien ze niet voelbaar zijn en nat maken of QD+ ze minder zichtbaar maakt)

* De eerste stappen zijn dus GOED WASSEN. Teer-hars-verwijderaar en ijzerverwijderaar is nooit verkeerd om in huis te hebben, dus deze zou ik sowieso aanschaffen.
* Kleien zou de volgende stap zijn, maar leverde niet veel op.
* Paint Cleaner zou de volgende stap zijn, maar jij hebt zelfs al gepolijst en dat heeft een zelfde werking als een paint cleaner, maar dan zelfs nog een schepje erbovenop.

Mijn vermoeden wordt zo alleen maar versterkt dat er iets de lak heeft aangetast. :(

Maakten de verschillende stappen een verschil? Werden de vlekken minder of juist niet?

Het is handiger als je voortaan bij het maken van foto's iets op de lak legt/plakt, zoals een stukje tape o.i.d. Dan laat je de camera hier vervolgens op focussen. Zo breng je de lak zelf beter in beeld en niet de reflectie die je ziet in de lak. ;)(Nieuwe foto's maken zou top zijn)
Teer verwijderaar heb ik trouwens wel geprobeerd met Poorboys Bug squash, weliswaar 1:3 verdund dus dit misschien nogmaals proberen maar dan onverdund?
Kan ik voor ijzerspikkels te verwijderen gewoon Monello Non Ferro gebruiken? Heb ook nog Autoglym Custom Wheel Cleaner staan maar ik denk dat deze ongeschikt is.

Het polijsten maakte wel een verschil, en heeft naar mijn inzien al een hoop weggehaald, vandaar de herhalende stappen die ik heb gedaan.
Water erop zorgde ervoor dat alle vlekken/spikkels niet meer of zeer weinig zichtbaar waren, dus QD eens geprobeerd en die hielp wel wat maar niet naar mijn zin.

Ik zal morgen eens naar de loods rijden en nieuwe foto's knippen, zal je tips in de gaten houden ;)

Houd er ook ff rekening mee dat de lak van een Golf 3 nog harder is dan een blok beton. Met name op het dak bereik je veelal weinig tot niets met veloce en geel. Dan zul je naar een microvezelpad moeten of wol.

Maar probeer eerst nog eens een lijm en teer verwijderaar.
Ik zal bij de volgende bestelronde een wool pad mee laten komen, kan ik gelijk kijken of mijn andere wagen met een slechte motorkap ermee kan opleuken.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp, altijd fijn om meer te leren over de materie haha.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Hah! :D Zo kan het ook. Nu is er inderdaad meer op de lak gefocust dan de reflectie.

Ik vermoed nog steeds dat er iets is ingevreten in de lak. (Zover je dat op een foto kan beoordelen)

Alleen jij weet wat je al ondernomen hebt en hoeveel resultaat dit gaf. Hoe/hoeveel/hoe vaak heb je jouw producten gebruikt, behaalde dit vooruitgang, polijst je goed, etc...

Wat kon de Bug Squish voor je doen? (Werd het minder?)
Non-Ferro zou ik zeker proberen. (Zie je verschil?)
Met een vergrootglas/loep eens goed naar de lak kijken. (Hoe is de staat van de lak)

Mijn vermoeden is dus dat de lak is aangetast. Dit ga je dan waarschijnlijk niet meer netjes krijgen, maar polijsten zou nog een verschil kunnen maken. Er is dan nog een stap verder, namelijk wetsanden, maar voordat je zoiets gaat doen moet je wel weten wat je doet en waar je mee te maken hebt. ;)

Een natte lak is altijd mooi omdat de reflectie dan heel goed is. (Waterlaagje) Zo weerkaatst licht mooier af en zie je defecten minder goed. Zo werkt een glaze, of andere olierijke producten zoals QD+, ook. Echter wanneer dit dus weer weg is, blijft er genoeg over wat stoort.