• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies aan een leek...

Marcel Maat

Detailing rookie
14 mrt 2019
4
15
Goedemiddag allemaal,

Even voorstellen;

Sinds een 2-tal maanden in het bezit van een gitzwarte 2018 Ford Focus Wagon Titanium pack (wat een mond vol..)
Zeker nu we weer met een z.g.a.n. auto rondrijden, ben ik er superzuinig op; je kent het wel, auto altijd op de oprit, nooit op grote parkeerplaats bij een supermarkt etc. (was iedereen maar zo zuinig op zijn auto..)

Nu heb ik het in de bol gekregen om ook het in de was zetten e.d. als leek ook maar eens serieus aan te pakken…. Op zich prima natuurlijk, maar hoe? Er is zoveel te krijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Uiteraard al heel wat gelezen, maar ieder verhaal lijkt uniek te zijn
Vandaar dat ik bij jullie uitkom ;)

Het idee is als volgt; (LET WEL, het is de bedoeling dat alles handmatig moet kunnen)

  • Wassen met een goede shampoo (wat is een goede shampoo?)
  • Lees veel over het ‘kleien’ van de auto. Is dit als leek goed te doen en aan te raden?
  • Dan nog maar een keer wassen?
  • Lees, als het gaat om zwarte auto’s e.e.a. over een ‘glaze’(?) en dat vooral Black-hole van Poorboy? Is dit aan te raden?
  • En dan moet er nog een wax op neem ik aan? Zo ja, wat is een goede wax welke lange tijd beschermd (en met de hand is aan te brengen uiteraard)
  • En daarna? Klaar? Of moet er dan nog iets overheen? Hoe meer glans hoe beter J

Oh, en welke pads moet ik hiervoor gebruiken?

Uiteraard pak ik de banden, velgen en interieur ook ff mee, maar welke producten zijn echt goed werkend?

Jullie zien het al, een hoop vragen van een onervaren poetser J

Alvast bedankt voor jullie tips & tricks!

Marcel
 
Welkom Marcel, veel plezier en veilige km's gewenst met de Focus!
al de (handmatige) stappenplannen doorgenomen? Staat uitgebreid in beschreven hoe elke stap werkt en o.a. welke producten daarvoor geschikt zijn.
Echter zou ik beginnen bij de basis, en dat is de wagen op de juiste manier wassen, met de juiste spullen!

Als antwoord op jou vragen:
  • shampoo: eigenlijk zijn alle shampoo's die te koop zijn bij Carclean goed tot zeer goed. Lees jezelf even in wat het verschil is tussen een pure (Ph-neutrale) shampoo en een shampoo met toevoeging. Mijn voorkeur: Dodojuice Born to be Mild, Nanolex Pure, Waxaddict shampoo.
  • kleien: is prima te doen als leek (zo zijn de meeste hier begonnen, hoor). ook hier geldt: lees jezelf in; zo hoef je dus de wagen niet te drogen na het wassen voordat je gaat kleien. Mijn voorkeur: Monello klei met als lube (zogenaamd glijmiddel) Poorboys World Spray & Wipe.
  • nog een keer wassen: zou ik wel doen om eventuele restanten Spray & Wipe te verwijderen.
  • glaze: als je niet gaat polijsten kan je inderdaad een glaze gebruiken om swirls te verdoezelen. Black hole is daar zeker geschikt voor.
  • wax: een prima "beginners-wax" is Collinite 845: hufterproof.....
  • klaar?: dat kan (niks moet), maar je kan na enkele wasbeurten de boel een beetje boosten met een spray-wax, wetcoat of detailer.
  • pads: elke handpad is geschikt om wax aan te brengen, hier op het forum zijn verschillende persoonlijke voorkeuren. Mijn voorkeur om bijv. Collinite 845 in te waxen is de Monello Disco duo.
De onervarenheid zal in de loop der tijd overslaan naar ervaren poetser: al doende leert men!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Welkom op het forum Marcel.
Voor wat betreft de antwoorden op je vragen sluit ik me bij @Kees-sw aan.

Verder ben ik benieuwd hoe je wasmaterialen er verder uit gaan zien. Je hebt het alleen over een goede shampoo...
Je geeft ook aan dat je al het nodige gelezen hebt, dus ik neem aan dat je ook al weet dat je in ieder geval 2 emmers (bij voorkeur met een vuilrooster), een goede microvezel washandschoen of "spons" en een goede kwaliteit microvezel droogdoek nodig gaat hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Bovenstaande adviezen lijken me uitstekend.
Wel mis ik in je verhaal nog een bescherming voor de velgen...tenzij je wieldoppen hebt dan ;p
Hiervoor kun je ook de wax gebruiken maar pre-cleanen met Monello Non-Ferro bijvoorbeeld reinigt uitstekend en ook de nare ijzerdeeltjes gaan hiermee weg.
Daarna een laagje wax of dedicated velgen wax en dan zijn ze makkelijker schoon te maken en houden.
 
Welkom!

Los van de juiste shampoos en andere producten is een hogedrukreiniger in mijn ogen onmisbaar als je een auto wilt wassen. Mocht je die nog niet hebben dan zou ik daar als eerste in investeren.
 
  • pads: elke handpad is geschikt om wax aan te brengen, hier op het forum zijn verschillende persoonlijke voorkeuren. Mijn voorkeur om bijv. Collinite 845 in te waxen is de Monello Disco duo.

Dat is toch niet helemaal waar, er zijn ook handpads om te polijsten (Monello witte handpad, en de hardere oranje handpad).

Als je nog een stap verder wil gaan dan wassen en kleien voor je de glans- (glaze) en beschermlagen aan gaat brengen, kun je ook nog een paint cleaner gebruiken na het kleien. Deze reinigt ook nog in de poriën van de lak. Overigens hebben veel paint cleaners ten onrechte de naam 'polish' in de productnaam: deze producten halen geen lak weg en zijn dus geen polishers. Een goed voorbeeld van zo'n paint cleaner is Poorboys World Professional Polish en prima te gebruiken met de eerder genoemde witte handpad.