• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn lak wordt niet mooi (zelf gespoten)

Inferi0r

Detailing rookie
11 jun 2019
2
2
Goedemiddag allen,

Had wat stevige parkeerschade (alle lak helemaal weg) en dacht dit zelf op te kunnen lossen.

Heb de plek ruim en netjes geschuurd en daarna meerdere lagen lak dun geneveld (kleur: LC9X, deep black pearl). Na goed drogen meerdere lagen Standox mettalic lak 1K opgespoten.
Helaas blijft mijn plek dof (zie wel metallic glinsters tov zonder metallic, maar het is allesbehalve een spiegel zoals de rest van de lak). Heb al met met stevige hoeveelheid Autoglym Paint Renovator en Autoglym Super Resin Polish geprobeerd maar beiden veranderen 0,0 aan de lak.

Het hoeft van mij absoluut niet perfect te worden, ik ben maar wat aan het knutselen, maar wat heb ik nodig om het beter te krijgen? In ieder geval zodat de lak meer een spiegel wordt.

Note: ik heb al weer een dagje met de auto gereden dus het klopt dat er 'vuil' te zien is op de lak op de foto's.

Dank alvast.
 

Bijlagen

  • IMG_7453.JPG
    IMG_7453.JPG
    256,6 KB · Weergaven: 1.233
  • IMG_7450.JPG
    IMG_7450.JPG
    273,6 KB · Weergaven: 991
  • IMG_7452.JPG
    IMG_7452.JPG
    257,4 KB · Weergaven: 1.109
  • IMG_7449.JPG
    IMG_7449.JPG
    239 KB · Weergaven: 1.014
  • IMG_7448.JPG
    IMG_7448.JPG
    273,6 KB · Weergaven: 1.578
Hi inferior, ik kan uit je verhaal niet opmaken of je een blankelak hebt gespoten over de kleur dit zorgt normaal voor de glans. Heb je dit wel gedaan zou ik de bus blankelak in warm water leggen dit gaat orangepeel tegen. Tevens ligt schuren met 1500 en daarna met 3000 en vervolgens polijsten.
 
Hi inferior, ik kan uit je verhaal niet opmaken of je een blankelak hebt gespoten over de kleur dit zorgt normaal voor de glans. Heb je dit wel gedaan zou ik de bus blankelak in warm water leggen dit gaat orangepeel tegen. Tevens ligt schuren met 1500 en daarna met 3000 en vervolgens polijsten.

Doggy, heb zeker met blanke lak gespoten na de zwarte lak. Moet ik schuren met 1500 en 3000 na de blanke lak of tussen zwarte lak en blanke lak?
 
Na het aanbrengen van de zwarte lak zou ik heel lichtjes schuren met 3000. Daarna de blanke lak aanbrengen. Maar in jou geval zou ik nu de blankelak schuren met 1500 tot het een glad geheel is en daarna met 3000 om de krassen eruit te halen van de 1500. En daarna polijsten zodat de glans weer terug komt.

Wellicht heb je iets aan het onderstaande filmpje.

 
Na de blanke lak. Meestal 3 om 3 lagen, ofwel 3x kleur (steeds wat dikker) en 3x lak (idem met dikte). Daarna met natschuren idd 1500p en 3000p. Nadien polijsten voor het beste resultaat. Denk dat je nu weer de laklaag moet opschuren en opnieuw lak moet spuiten.

Greetz Emiel
 
Mijn excuses maar als ik dit soort reacties lees... :tired_face: zulke schades zijn niet iets wat je als DIY'er even zelf thuis snel snel kunt doen, daar heb je dus ervaren carrossiers voor. Begin aub niet met spuitbusjes e.d te spuiten. Dit gaat wel wat verder dan een beetje wetsanden met P3000 om dan vervolgens met de DAP erover te gaan.

Buiten een hoop kennis en ervaring heb je véél materiaal nodig, niet iets wat je zomaar even bij een hobbywinkel om de hoek kan kopen.
Je hebt een degelijke, olievrije compressor nodig met een degelijke HVLP spuitpistool, alsook een spuitpistool voor de blanke lak (die heeft een andere dikte van naald dan het lakpistool), daarnaast een heel goede afzuiging zodat je geen stof e.d krijgt, er kan een hoop rotzooi in je spuitwerk vliegen anders.

Heb je zulk materiaal niet ter beschikking? Begin er dan aub niet aan, tenzij je kan leven met resultaten zoals op bovenstaande foto's.

Ik zie dat deze post inmiddels van een jaar geleden is maar ik zou dit toch graag even terug onder de aandacht willen brengen, mochten er nog gelijkaardige gebeurtenissen zich voordoen, dan wil ik graag mijn advies delen om zulke situaties te vermijden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@AndyVR - Ik snap je gedachtegang. ;)

Maar ik denk dat men zelf ook wel begrijpt dat er meer bij komt kijken en nodig is. Hier zijn echter niet altijd de middelen voor (lees: budget) en de TS is zelf toch al begonnen aan zijn stappen.

Het liefst breng ik bijv. mijn auto ook voor mooi en goed spuitwerk naar een goede spuiter, maar ik heb hier simpelweg het geld niet voor. Dan pak ik ook liever mijn leermomenten door het meer hobby-beun-achtig zelf te doen en zo te leren en misschien wel een resultaat te boeken die naar mijn wens is.
 
@AndyVR - Ik snap je gedachtegang. ;)

Maar ik denk dat men zelf ook wel begrijpt dat er meer bij komt kijken en nodig is. Hier zijn echter niet altijd de middelen voor (lees: budget) en de TS is zelf toch al begonnen aan zijn stappen.

Het liefst breng ik bijv. mijn auto ook voor mooi en goed spuitwerk naar een goede spuiter, maar ik heb hier simpelweg het geld niet voor. Dan pak ik ook liever mijn leermomenten door het meer hobby-beun-achtig zelf te doen en zo te leren en misschien wel een resultaat te boeken die naar mijn wens is.

Daar heb ik begrip voor, al doende leer je. Als je een oude wagen hebt of een wagen die toch maar in de garage staat OK, maar om op je recente/nieuwe auto dit te doen?... TS heeft een golf 6/7 vermoed ik?

Goedkoop = duurkoop, zo dadelijk ben je evenveel geld kwijt en heb je nog geen resultaat + zoek maar een garagist die aan je gesmodder wil verder werken, hij zal er een aardige cent voor vragen.

Ik heb jaaaaaren ervaringen moeten opdoen om op mijn huidige niveau te staan, om dan van mensen zonder ervaring of weinig ervaring te lezen alsof het allemaal niet zoveel voorstelt doet mij toch ergens iets. Dit is geen stiel die je op een paar uurtjes of weekjes geleerd hebt, dit is vakmanswerk.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en RoCo
Nogmaals, ik begrijp je volkomen en ben het met je eens. ;)

Als ik het budget had om een VW/Mk6-7 aan te schaffen, dan ga ik zelf ook niet lopen kl*ten. Op mijn ouwe E36 is dat prima te doen omdat de waarde van het prutswerk niet opvalt bij de rest. :p Maar zelfs dan zou ik mij er goed in verdiepen en toch het beste resultaat willen behalen.

Mijn eerste idee zou dan ook niet zijn om het op de manier van de TS te doen waarbij er bij complicaties met AiO wordt geprutst om het te verhelpen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik vind je betrokkenheid en passie mooi om te lezen @AndyVR. Ik hoop dat je ons "plaatselijke" werk daarmee kunt ondersteunen om het resultaat zo hoog mogelijk te laten zijn!

Voor het echte werk moet je inderdaad bij een vakman zijn, maar helaas was de TS al in het diepe gesprongen; dan is het meer "damage control" dan dat het begeleiden is naar een acceptabel resultaat. Als er schafen tot op de basis zitten, moet je niet met een busje op de stoep aan de gang gaan, dat moge duidelijk zijn.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR