• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verf van autolak verwijderen?

Reda27

Detailing rookie
30 jul 2020
6
15
Beste mensen,

Ik heb van (een oud vrouwtje) een Kia Picanto gekocht, deze dame heeft echter haar auto geverfd met een verf en een kwast...

Ik heb met behulp van een hogedruk reiniger wel het plastic delen van mijn portieren kunnen verwijderen, dat ging redelijk snel. Echter het verf op de lak gaat lastig.

Iemand enig idee? Dank!

kia-picanto-1-0-l-1-0-l (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
Enig idee wat voor verf er is gebruikt? Als het huis-tuin-en-keuken-verf op waterbasis is, kan het helpen om daar warm/heet water op te gieten en wat mechanische kracht toe te passen met oude doeken. Dat levert natuurlijk wel krassen op, maar als je geluk hebt kunt je dat weg polijsten. In elk geval heb je dan wel een strakke ondergrond om eventueel te gaan spuiten.
 
Met de HD het kunststof van de auto verwijderd? :p Flinke druk heeft jouw HD dan.

Is er geverfd op de lak of is er geverfd omdat de lak weg/slecht was?
 
Enig idee wat voor verf er is gebruikt? Als het huis-tuin-en-keuken-verf op waterbasis is, kan het helpen om daar warm/heet water op te gieten en wat mechanische kracht toe te passen met oude doeken. Dat levert natuurlijk wel krassen op, maar als je geluk hebt kunt je dat weg polijsten. In elk geval heb je dan wel een strakke ondergrond om eventueel te gaan spuiten.

Zal het proberen dank je wel.
 
Met de HD het kunststof van de auto verwijderd? :p Flinke druk heeft jouw HD dan.

Is er geverfd op de lak of is er geverfd omdat de lak weg/slecht was?

Haha, scherp. Lak lijkt gewoon goed te zijn als ik met verschillende plekken met mijn nagels erover ga.
 
Op zich niet eens verkeerd zo, maar dan moet de ''verf'' er wel netjes op zitten. :p

Je kon de verf dus wel met de HD van de gelakte stootstrippen af spuiten? Deze zijn meegespoten en zouden hetzelfde moeten reageren als de verf op de lak, lijkt mij. (De verf zal er dus zó opgesmeerd zijn?)

Ik kan je zo ook even niet verder helpen, maar misschien dat @AndyVR je meer kan vertellen. De lak op de stootstrippen hechte blijkbaar niet goed, maar op de lak een stuk beter.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Op zich niet eens verkeerd zo, maar dan moet de ''verf'' er wel netjes op zitten. :p

Je kon de verf dus wel met de HD van de gelakte stootstrippen af spuiten? Deze zijn meegespoten en zouden hetzelfde moeten reageren als de verf op de lak, lijkt mij. (De verf zal er dus zó opgesmeerd zijn?)

Ik kan je zo ook even niet verder helpen, maar misschien dat @AndyVR je meer kan vertellen. De lak op de stootstrippen hechte blijkbaar niet goed, maar op de lak een stuk beter.

Je hebt het juist verwoord inderdaad. Op de stoot strippen was het echt in 30 seconden klaar. Op de lak lijkt hij wat harder te zijn gehecht, maar het heeft het lak niet gevreet. Ze heeft zitten verfen met een kwast, niet spuitend.
 
Oh damn :eek:

Als je met de HD dit doet, neem je natuurlijk wel een risico. Als de lak daaronder beschadigd is kan ook die lak mee gaan vliegen. Dat de verf op de kunststof stukken goed loskomt is omdat er bij kunststof extra hechting moet aangebracht worden vooralleer deze kunnen gelakt worden. (plastic primer - grondverf)
Is het lak op waterbasis of op solvent? Veel hangt natuurlijk af van welk soort verf er gebruikt is, gezien deze met een kwast is aangebracht kan ik mij voorstellen dat deze lak ook niet bepaald dun uitgesmeerd is?
Als wij plaatselijk wat lak willen verwijderen, dan doen we dit met thinner of iets aceton achtig, soms zelfs wat zuur (welke precies weet ik zo niet vanbuiten)... maar dan is dat wel met de bedoeling om het nadien te spuiten. Ik kan helaas niet zo direct iets verzinnen wat heel effectief en heel veilig is.

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Het is zaak om zo min mogelijk schade te veroorzaken aan de onderliggende lak, dus de minst agressieve methode die werkt. Het filmpje van @anory met bijv de verf verdunner werkt misschien maar voordat je dat doet zou je misschien dit kunnen proberen:
Ik denk dat je een vrij dikke laag verf moet verwijderen dus wat agressiever is waarschijnlijk toch nodig. De vraag is niet of het lukt, de vraag is of het lukt zonder schade aan de lak waardoor je minimaal moet polijsten of in het ergste geval moet overspuiten... Suc6 en laat ons weten hoe het gaat.
 
Terpentine idd, zoals filmpje van ChrisFixIt. Verf uit een spuitbus is veel minder dekkend als een roller, dus iets groffer geweld nodig voor deze verf. Voordeel is dat de meeste verf op waterbasis is, dus dat je niet heel veel moeite hoeft te doen met de terpentine. Zoek eerst een klein stukje, mocht het fout gaan dan zie je t jiet heel erg.

Greetz Emiel
 
Het is zaak om zo min mogelijk schade te veroorzaken aan de onderliggende lak, dus de minst agressieve methode die werkt. Het filmpje van @anory met bijv de verf verdunner werkt misschien maar voordat je dat doet zou je misschien dit kunnen proberen:
Ik denk dat je een vrij dikke laag verf moet verwijderen dus wat agressiever is waarschijnlijk toch nodig. De vraag is niet of het lukt, de vraag is of het lukt zonder schade aan de lak waardoor je minimaal moet polijsten of in het ergste geval moet overspuiten... Suc6 en laat ons weten hoe het gaat.
Wat een vervelende kerel zeg, kan zo aan de slag bij TellSell :D
 
  • Grappig
Reactions: GuidoA en Brad
Ik kreeg een beetje een vreemd gevoel bij het gebruik van een wax om verf op te lossen, maar de oplossing wordt vaker aangedragen...
Zo kwam ik ook op deze pagina.. Het is een poging waard! Een beetje off-topic misschien hier, maar hilarisch hoe ze de geel groene schuurspons gebruiken..

 
Ik kreeg een beetje een vreemd gevoel bij het gebruik van een wax om verf op te lossen, maar de oplossing wordt vaker aangedragen...
Zo kwam ik ook op deze pagina.. Het is een poging waard! Een beetje off-topic misschien hier, maar hilarisch hoe ze de geel groene schuurspons gebruiken..

Pagina wordt blijkbaar gesponsord door chemical Guys butter wet wax en v36 zijn beide producten van hun
 
ik zou gewoon proberen met eerst de stoomcleaner als dit niks uithaalt met terpentine of wasbenzine, zolang je niet op de echte laklaag komt is er niks aan de hand.