• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

doffe plekken met craquelé

volvopilot

Detailing addict
7 mrt 2018
75
65
29
hoi allemaal,

sinds kort in het bezit van een hele fraaie V60 D6 uit 2015. Zoals mijn voorgaande auto's die ik heb gehad wil ik deze ook volledig gaan polijsten zodra ik daar tijd voor heb. Ik heb oa een DAP900 met Monello producten en ook nog Scholl S30+ die ik heb liggen.

Nu zit er één gekke plek op de lak. Het gaat om de links achter bumper. Het ziet er op de foto wat extremer uit dan het normaal zichbaar is. Maar de bumper heeft links serieuze craquelé en een aantal doffe vegen. Alsof er iets heel chemisch van af heeft gedropen die de lak deels mee getrokken heeft.

Herspuiten lijkt de beste optie, maar ook meteen de duurste. Ik wilde dus gaan proberen met mijn producten tot een acceptabel resultaat te komen. Ik weet dat de craquelé er sowieso niet uit te halen valt, het gaat me meer om die doffe vegen. Eventueel met wat risico te nemen omdat herspuiten daarna altijd nog een optie is.

Vandaag heb ik even een stukje met Monello Veloce met de hand geprobeerd, maar dit lijkt geen effect te hebben. Ik denk na over het volgende stappenplan:

- wassen/kleien
- wet sanden met 1000/2000/3000
- zodra het egaal is een clearcoat spuiten na alles goed af te dekken
- na een week uitharden nog een keer met p3000 de gespoten clearcoat inblenden en vlakken
- polijsten en daarna afronden met wat bescherming

Hoe zien jullie dit? Iemand nog andere goede ideeën voordat ik wellicht mijn lak helemaal om zeep help haha.

IMG-20200820-181740.jpg
 
Het ziet er eerder uit alsof er al eens "reparatie" heeft plaatsgevonden
Die breuken zijn vaak een voorteken van het loslaten van de onderliggende laag
Dus je kan er wel opnieuw overheen spuiten, maar dat kan zomaar het loslaten versnellen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
maar wet sanden, kan dat kwaad? evt zonder clear coat spuiten daaroverheen. Ik had de hoop dat ik die vegen weg zou kunnen krijgen met wat licht schuren en polijsten. Hoeft niet perfect voor mij, zolang het storende er van af is.
 
Je kan proberen met een vergrootglas of je kan zien hoe diep de breuken zijn
Maar ik vermoed totop de onderlaag, en dan is wetsanden geen oplossing
 
Poehee, los van die druipsporen, die print op de bumper...ik zou het sowieso niet wagen om op moderne auto's zelf blanke lak te gaan spuiten, de rest van de auto is immers strak gespoten, dus je maakt het verschil alleen maar duidelijker.

Je kunt wel het licht schuren proberen, dus de 1000 achterwegen laten en de plek proberen egaal dof te krijgen met 2000, dan 3000, dan polijsten tot glans. Wellicht dat het daar van op knapt, maar het zou me verbazen gezien de staat van de lak.

@AndyVR valt hier zelf nog eer aan te behalen?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Net als RedCat zie ik 2 waarschijnlijke oorzaken:
- een eerdere reparatie, waarbij bijvoorbeeld niet de juiste onderlaag op de kunststof bumper is gezet, voor de lak is gespoten
- een aanrijding met een paaltje of iets dergelijks: bumpers zijn van zogenaamd zelfherstellend materiaal gemaakt, dat kan betekenen dat je direct na een aanrijding een flinke deuk ziet, maar als je een halve dag later kijkt, is er soms weinig of niets meer te zien omdat de bumper (bijna) zijn oorspronkelijke vorm weer heeft aangenomen. Met een deuk van een aanrijding is dan de lak zoveel gebogen, dat er barsten in de lak zijn ontstaan (craquelé), en bij het teruggaan naar de originele vorm, blijven dan alleen de scheuren in de lak zichtbaar.
 
Hier valt weinig eer aan te behalen, zelfs als het in enkel de blanke lak laag zit zal het er in zijn geheel af moeten waardoor je op de kleurlaag terecht komt.
Wellicht kun je een spotrepair laten uitvoeren zodat je niet de hele bumper hoeft te laten spuiten.
 
Begin hier AUB niet zelf aan te spuiten!...
Als na het wassen, polijsten enzo verder nog geen resultaat behaald is en je wilt dit absoluut hersteld hebben, laat dit aan vakmensen over.

Jouw bumper is hersteld, daar ben ik zeker van (naast de rimpels is de bumperhoek ook erg mat). Wat dit precies heeft veroorzaakt moet ik je helaas schuldig blijven. Ik vermoed een reactie van de lak op de onderlaag... Ik zou er gewoon vanaf blijven, de kans dat je het erger maakt is groot.
 
Laatst bewerkt:
@AndyVR enig idee hoe het is gekomen?

Kan meerdere oorzaken hebben.

Niet of slecht geschuurde ondergrond, was deze al beschadigd? Niet goed ontvet waardoor de lak reactie gaf? Is dit met watergedragen lak of solventen gespoten, dit kan soms ook reageren op bepaalde producten... Voor hetzelfde geld werd er een spuitbus gebruikt door een eerdere DIY'er. Kan ik op de foto niet goed uitmaken helaas, al ben ik wel erg nieuwsgierig.
 
Inmiddels de auto onder handen genomen en specifiek ook me gefocust op deze plek. Ik had al een prijsopgaaf voor evt herspuiten, maar ik wilde het toch even proberen. Uiteindelijk met p2000 en p3000 nat geschuurd en met veloce (meerdere hits), mezzo en s30+ afgerond. Het is een hele verbetering, dus voorlopig laat ik het even zo zitten en wellicht in de toekomst nog laten herspuiten.

IMG_20200916_175418.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
In de oogopslag zie ik een glimmende wagen, dus het totaalplaatje is er mooi van opgeknapt!

Durf je het aan om nog zo'n close-up te maken als je eerste foto? Zou het wel tof vinden om het daadwerkelijke verschil te kunnen zien.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Inmiddels de auto onder handen genomen en specifiek ook me gefocust op deze plek. Ik had al een prijsopgaaf voor evt herspuiten, maar ik wilde het toch even proberen. Uiteindelijk met p2000 en p3000 nat geschuurd en met veloce (meerdere hits), mezzo en s30+ afgerond. Het is een hele verbetering, dus voorlopig laat ik het even zo zitten en wellicht in de toekomst nog laten herspuiten.

Bekijk bijlage 132713
Heb de indruk dat je je vernislaag hebt weggeschuurd, iets onder je achterlicht zie ik een grote doffe plek kan dit? Mocht dit zo zijn is een herspuiting de enige oplossing. Ik zou hier dan snel mee zijn gezien je lak nu geen bescherming meer biedt tegen weersomstandigheden en UV licht.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Jansen
Heb de indruk dat je je vernislaag hebt weggeschuurd, iets onder je achterlicht zie ik een grote doffe plek kan dit? Mocht dit zo zijn is een herspuiting de enige oplossing. Ik zou hier dan snel mee zijn gezien je lak nu geen bescherming meer biedt tegen weersomstandigheden en UV licht.
Ik denk eerder dat die plek het craquelé betreft.
 
Ik denk eerder dat die plek het craquelé betreft.
Gezien de "craquelé" over de hele hoek aanwezig was, zou deze doffe plek zich ook over de hele hoek moeten tonen en niet enkel aan het uiteinde wat dan wel degelijk zou betekenen dat de vernislaag afgenomen is. De "craquelé" zou evenzeer glans moeten hebben.
 
Gezien de "craquelé" over de hele hoek aanwezig was, zou deze doffe plek zich ook over de hele hoek moeten tonen en niet enkel aan het uiteinde wat dan wel degelijk zou betekenen dat de vernislaag afgenomen is. De "craquelé" zou evenzeer glans moeten hebben.
Nee idd. Net de eerste foto nog is bekeken om te vergelijken en dit lijkt er idd op dat de vernis weg is
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
op de eerste foto's was de auto erg vies, maar deze doffe plek zat er al onder na het goed schoonmaken van het paneel. maar deze plek was niet geschuurd, enkel links verder naar links op het paneel.

voor nu is het even een verbetering, maar ik denk wel dat ik het paneel alsnog laat spuiten.