• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Linda de pinda

Detailing trainee
19 nov 2020
44
30
Hoi iedereen,

2 maanden geleden heb ik mijn eerste nieuwe auto gekocht. Heel erg lang voor gespaard en ben er super blij mee.
Doordat ik als de dood ben voor krassen besloot ik om mijn auto zelf te wassen. Via internet ben ik stappenplannen gaan volgen. Kocht 2 emmers met meguiars shampoo en dirtlock. Een washmitch met dreadlocks en niet 1 maar 2 droogdoeken. Want een auto moet immers kurkdroog zijn als je klaar bent met wassen, dacht ik. Als de zon er op schijnt zie je op elke plek van de auto waskrassen werkelijk overal, geen enkel plekje is overgeslagen. Het zijn geen diepe krassen. Net alsof er spinnenwebben erop liggen en als het nat wordt is het weg.
Achteraf en na enig speurwerk denk ik dat die 2e droogdoek er langs de boosdoener is geweest. Ik heb ook geen extra product gebruikt bij het afdrogen.
Ik baal als een stekker.
Omdat ik niet nog meer schade wil aanbrengen vraag ik om jullie ervaring en advies bij de volgende vragen;
Vallen waskrassen weg te poetsen of kan ik dat beter laten doen?
Bestaat er een product die waskrassen “opvult” waardoor polijsten niet nodig is.?
Wat zien jullie in mijn was methode wat beter kan?
Helaas heb ik geen foto’s kunnen maken van de krassen omdat op het moment de zon er niet op scheen en zag je niks van de krassen.
zodra het lukt stuur ik direct foto’s.
 
Waskrassen kunnen ook door de dealer ontstaan zijn. Heb zelf in een garage gewerkt wel is waar meer dan 30 jaar geleden en toen kwamen de auto's aan vanuit Duitsland ( Opel) deze stonden in de parafine die er af moest met een stoomcleaner en daarna door de krasstraat. Je wilt niet weten hoe die auto's er daarna uit zagen. Je kan dit natuurlijk polijsten en dat gaat ook wel weer uit. En er zijn ook waxen die de kleine krassen kunnen vullen.
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Sowieso goed dat je jezelf er in verdiept heb en dat je de auto gaat wassen door middel van het 2 emmer systeem.

Zoals hierboven al aangegeven kunnen de krasjes (swirls) er al best in hebben gezeten toen je de auto kocht. Dealers zijn een ster in het tijdelijk verbergen van deze swirls.

Met een polijst middel zullen ze goed weg te halen zijn. Als je het zelf wilt proberen is misschien een hand pad en een 1 staps product wel mooi.

Als je de swirls hebt verwijderd zou ik met de door jouw gekocht droog doek 1 gedeelte van je auto drogen en dan het resultaat checken, weet je zeker of het aan de droog doek ligt.

En als je er niet uit komt zijn er misschien in de regio wel mede forumleden die je een handje kunnen helpen of je wat tips en tricks kunnen geven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Welkom op het forum Linda!

Ga er maar van uit dat je, door goed te wassen, de daadwerkelijke staat van de lak hebt blootgelegd.

Autoverkopers poetsen de auto's rijkelijk met dikke middelen die goed maskeren. Daarom staan ze er in de showroom altijd 'zo netjes bij'. Je zou een 'glaze' kunnen proberen; die vult ook op en maskeert. Als ik het zo lees heb je daar sowieso baat bij. Maar polijsten is een langdurige oplossing. Je zou met de hand kunnen polijsten, maar machinaal is natuurlijk een stuk effectiever en sneller. Hoe dan ook: het is weg te krijgen, dat is het antwoord op je vraag.

Het wassen zou het probleem niet meer moeten zijn als ik het zo lees, dus wees daar niet te bang voor.
 
Welkom op het forum.

Maak jezelf niet zo gek dat je zelf die waskrassen veroorzaakt hebt. Ook splinternieuwe auto's gaan voor aflevering gewoon standaard door de krasstraat. En daar wordt inderdaad even een vettig goedje overheen gesmeerd zodat hij lekker blinkt en dit is na 1 of 2 wasbeurten weg en dan zie je die krassen dus weer.

Een auto zou ook inderdaad gewoon helemaal droog moeten zijn na het wassen en drogen. Anders zou je weer kalkvlekken kunnen krijgen. Bij een schone auto moet het geen probleem zijn om met een zachte droogdoek de auto helemaal droog te maken. Eventueel kan je een drooghulp of detailspray gebruiken om dit iets soepeler te laten gaan.

Verder lees ik ook niks over een bescherming zoals bijvoorbeeld wax op de auto? Dit zou ook zeker aan te raden zijn om het drogen makkelijker te maken.

Zoals al door anderen aangegeven moeten de waskrassen goed te verwijderen zijn. "Opvullen" kan uiteraard ook. Misschien is een zogenaamd all-in-one product zoals Autoglym Super Resin Polish of Auto Finesse Tripple voor jou de meest geschikte aanpak. Of eerst een glaze alvorens een wax aan te brengen...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Heel erg bedankt voor alle reacties. Echt heel lief. Het doet mij goed om te lezen dat het mogelijk al eerder was.
Toen ik de auto de eerste keer afspoot kwam er een soort schuim van mijn auto af. Terwijl ik met alleen water mijn auto afspoot. Vond ik al zo raar. Sindsdien lijkt mijn auto minder heftig te glazen.

Ik ga onderzoek doen naar de poor boy, de waxen die het opvullen en naar glaze producten en all in one producten.

Echt super bedankt voor het meedenken.
Als er andere nog willen reageren dan lees ik de reacties graag.
 
Bij mijn bmw dealer houden ze van je auto wassen, extra service vinden ze dat. Ik kan zelfs elke zaterdag de auto gratis door hun laten wassen haha, dat is codetaal voor door hun eigen wasstraat halen. Was perfect te zien bij het afhalen van de auto aan de pianolak stijlen dat hij door de wasstraat was gegaan.

Veel mensen vinden dit prachtig, mooi gewassen na een beurt maar als je kijkt zoals wij dan word het vooral vervelend.
 
Je kunt er ook voor kiezen om het voorlopig met een glaze te verbergen, en de komende maanden je wat verder in de materie verdiepen, en dan in het voorjaar een lichte polijstbeurt (kan ook goed met de hand).

Als je kiest voor een glaze denk ik dat onderstaand stappenplan ideaal voor je zou zijn:
- auto wassen (en eventueel een pre-wash)
- de lak kleien om echt alle vuil weg te halen en betere hechting van de volgende laag te krijgen
- glaze aanbrengen (bijv. Poor Boys Black Hole)
- glaze afnemen (lichtjes nawrijven met een goede doek)
- heel dun wax of andere beschermlaag aanbrengen
- na het curen afnemen met een doek.

Op deze manier beschermt de wax of andere beschermlaag de glaze, en blijven de krasjes lang onzichtbaar. Eventueel kun je de standtijd van een wax verlengen door af-en-toe de auto met een shampoo met toegevoegde wax te gebruiken of na het wassen een spraywax aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Je kunt er ook voor kiezen om het voorlopig met een glaze te verbergen, en de komende maanden je wat verder in de materie verdiepen, en dan in het voorjaar een lichte polijstbeurt (kan ook goed met de hand).

Als je kiest voor een glaze denk ik dat onderstaand stappenplan ideaal voor je zou zijn:
- auto wassen (en eventueel een pre-wash)
- de lak kleien om echt alle vuil weg te halen en betere hechting van de volgende laag te krijgen
- glaze aanbrengen (bijv. Poor Boys Black Hole)
- glaze afnemen (lichtjes nawrijven met een goede doek)
- heel dun wax of andere beschermlaag aanbrengen
- na het curen afnemen met een doek.

Op deze manier beschermt de wax of andere beschermlaag de glaze, en blijven de krasjes lang onzichtbaar. Eventueel kun je de standtijd van een wax verlengen door af-en-toe de auto met een shampoo met toegevoegde wax te gebruiken of na het wassen een spraywax aanbrengen.
Bedankt voor dit stappenplan. echt super fijn!
Ik gebruik nu de gele autoshampoo(wax en wash) van meguiars. Is het handig om deze standaard te gebruiken?
Wat zou naast wax nog meer passend zijn als beschermlaag?
 
Behalve wax kun je ook voor sealant (synthetische wax) of een wax met bijvoorbeeld ook kwartsdeeltjes(keramisch) kunnen gebruiken, of een coating. Alle opties hebben hun voor en tegen, en ook hun eigen fans.

Shampoo met toegevoegde wax zoals je nu gebruikt is bijna altijd goed (maar niet altijd nodig). Alleen als je de beschermlaag wilt strippen om te gaan polijsten, kleien of een nieuwe laag aanbrengen is een shampoo met wax niet handig. Een goede shampoo zonder wax, zou je dus óók in je arsenaal moeten hebben. De Meguiar's shampoo is niet slecht, maar er zijn genoeg alternatieven van vergelijkbare kwaliteit (soms iets beter, soms iets minder) voor minder geld. Poorboys en Dodo Juice hebben bijvoorbeeld goede en populaire shampoo's, voor niet te veel geld.
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Bij mijn bmw dealer houden ze van je auto wassen, extra service vinden ze dat. Ik kan zelfs elke zaterdag de auto gratis door hun laten wassen haha, dat is codetaal voor door hun eigen wasstraat halen. Was perfect te zien bij het afhalen van de auto aan de pianolak stijlen dat hij door de wasstraat was gegaan.

Veel mensen vinden dit prachtig, mooi gewassen na een beurt maar als je kijkt zoals wij dan word het vooral vervelend.
Ik heb het zelfs meegemaakt dat ondanks dat er een “niet wassen” kaartje hangt dat men em alsnog door de wasstraat jakkert . “Staat de auto in een speciale laag dan meneer?” De paarden***
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Bedankt voor dit stappenplan. echt super fijn!
Ik gebruik nu de gele autoshampoo(wax en wash) van meguiars. Is het handig om deze standaard te gebruiken?
Wat zou naast wax nog meer passend zijn als beschermlaag?
Die shampoo is niets mis mee, en kan je gewoon blijven gebruiken uiteraard.

Een goede waxlaag aanbrengen is gewoon ook erg leuk om te doen om de zoveel tijd. Sealant of zelfs een coating zijn duurzamer.

Stap voor stap beginnen met dit mooie detailvirus :)
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda
Want een auto moet immers kurkdroog zijn als je klaar bent met wassen, dacht ik.
Dit is wel een denkfoutje. Je kunt het best een droogdoek gebruiken om het overtollige water te verwijderen. Daarna kun je best een licht vochtige auto overhouden, dat is geen probleem.

Laat na het drogen je auto 5 minuten uitwasemen en pak daarna een goede detailerspray en een setje goede doeken. Met de detailerspray geef je de finishing touch en haal je zeemstrepen en watervlekken weg.

Pak de Monello Perfetto met een Peluche Verde bijvoorbeeld. Of de Poorboy's Spray & Wipe.
 
Wat ik doe alvorens het drogen met doeken, is een losse tuinslang straal (niet te hard dus zonder spetteren)in een hoek van 45 graden op de auto zetten en dan van bovenaan naar beneden werken.

Deze tip las ik hier op het forum, en als je auto een beetje bescherming heeft dan gaat 85% van het water al van je auto af. Dus minder droogdoeken:)
 
Die tip werkt inderdaad wel goed.
Maar in mijn achterhoofd zit dan weer een stemmetje dat zegt: een droogdoek over de auto trekken waar nog maar een klein beetje water op staat geeft meer kans op krassen dan met veel water. Is dit een reëel risico?
 
  • Leuk
Reactions: Linda de pinda