• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam weekt vuil niet goed los.

Jij bedoeld of de snowfoam die je toevoegd aan de TFR het beter schuim geeft. Want bilt hamber en autoglym tfr geven niet een dikke schuimlaag, maar gaat dat wel gebeuren als je daar een beetje van de goede snowfoam bij doet?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar
 
Daar heb ik geen ervaring mee, ik vermoed dat je eerder de werking van beide zal teniet doen...

Ik heb eens een filmpje gezien van Forensic detailing, hier mengde hij Sonax BSD met P&S bead maker, dit was ook niet bepaald een succes. Ik zou het gewoon behouden waar het voor dient en zoals het is samengesteld.
 
TFR meng je in een drukpomp met een lage verhouding. (Wat je mengt is wat je op de lak krijgt)
Wanneer je TFR bij een foamshampoo gaat gooien, in de foamlans, dan ga je er een lading water bij mengen en krijg je een slappe bak. (Vanuit de TFR gezien) ;)

Ik zou dus het prewash-product aanbrengen met een drukpomp en een foamshampoo in de foamlans.
 
Ik gebruik de AG TFR in een drukspuit, breng dat aan op de auto en daarover foam ik. Ik heb de TFR nog nooit gefoamd, maar het werkt zo goed in de drukspuit dat ik daar ook geen reden voor heb gehad.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Tijntje
Ieders bedankt voor het meedenken.

Had ik nog niet bij stil gestaan, dat in de foam lans de verhouding van de AG TFR nog verder verdund.

Ik blijf de AG TFR blijf opspuiten zoals ik dit altijd al doe. Daar overheen ga foamen, zoals geopperd
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Ik gebruik de Gyeon foam, had na de Meguiars alles van Gyeon aangeschaft. Die geeft een fijne foamlaag en plakt ook goed en weekt naar mijn idee alles ook goed los. Zeker met veel modder/zout op de weg wat aan de zijkant van de auto geplakt zat droop dat er grotendeels met pre wash al vanaf. Daarna nog steeds een enigszins vieze Gyeon mitt maar het komt er makkelijk vanaf.
 
Ik ga van de week eens een wasbeurt doen met 4% bilt hamber auto foam, en daarbij ook nog Honeydew snowfoam van CG (die schuimt als een malle maar weekt niets los).

Eens kijken wat voor resultaat ik krijg:)
 
Ik gebruik ook de Gyeon foam maar veel meer dan afspuiten met gewoon water met de HD doet het niet volgens mij. Als ik veel tijd heb gebruik ik het nog wel eens maar de laatste tijd laat ik het meer links liggen.
 
Gyeon en Monello zijn leuk voor wat vaste deeltjes her en der, maar vervuiling weken ze nauwelijks los. Foams zijn te soft, het dikke schuim van Gyeon is meer show no go. :)

Als je een foam zoekt die wel echt wat losweekt, Bilt Hamber. Fantastisch spul!

Met een goede HD / foam lans komt er ook nog prima schuim uit. BH reinigt echt kneiter goed, ik ben altijd bijna alle vervuiling kwijt na een rondje BH. Na het wassen nog een laagje Nanolex Washcoat eroverheen en hij beed, sheet en glanst als een malle. :)
 
Ik ga geen afbreuk doen aan Bilt Hamber, zal zondermeer goed zijn werk doen en staat ook bij mij op de verlanglijst, maar de opmerking rondom Monello o.i.d. moet wel in perspectief gehouden worden.

Het verbruik van BH is fors door de voorgeschreven PIR en ik heb met Monello hier geen echt klagen aangezien ik de auto frequent was. Na het rondje foamen is bij mij ook het merendeel van het vuil weg, meer dan zonder foamen. Doe je het 1op1 vergelijken dan zal BH het heus winnen, maar om de andere nou alleen maar voor de sier te bestempelen doet teveel afbreuk.
 
+1 voor @RoCo ;)

Foams voor onderhoud van bestaande beschermingen hebben niet veel kracht nodig. Een pH-neutraal foam werkt dan voldoende.

Sterkere foams of prewashes worden al snel als goed bestempeld als ze goed reinigen én een LSP OGENSCHIJNLIJK niet aantasten. De aantasting is niet met het blote oog te zien en "ah, de beading en sheeting is er nog, dus de LSP is onaangetast"-argumenten zeggen weinig over de daadwerkelijke aantasting. Wat dan wel volgt, ondanks dat er geen aantasting zou zijn: "Aantasting is niet erg, liever een goede reiniging en een nieuwe laag LSP is leuk/makkelijk om aan te brengen." :p


Ieder zijn ding. Don't get me wrong. Maar als er foams/prewashes zijn die goedkoper zijn, beter reinigen en totaal geen negatieve effecten hebben op LSP's, waarom zouden we dan überhaupt foams zoals die van Monello/Gyeon/etc. aanschaffen? ;)
 
Pre-Wash of foamen, geef het beestje een naampje valt of staat met de veiligheid voor de LSP (wax, sealant of coating)
Een veilige pre-wash zal het vuil minder los weken maar is daarentegen veel vriendelijker voor een wax.
Een minder veilige pre-wash zal het vuil beter los weken maar heeft dan ook als nadeel je LSP aan te tasten. Zal niet gelijk bij de eerste keer alles 'opvreten' maar zorgt er wel voor dat de standtijd wordt verkort.

Een Monello, Gyeon, Dodo Juice is allemaal wax veilig. De Bilt-Hamber is dan ook absoluut niet vriendelijk voor je wax.

Zoek je werkwijze, gebruik het product en maak goede resultaten.

Ik wil eerst de vraag stellen aan TS of het belangrijk is dat de LSP wordt aangetast of niet.
Is het antwoord JA, blijft wax vriendelijke producten gebruiken die iets minder sterk werken.
Bij NEE, gebruik sterke producten zoals een BH of Auto Finesse
 
Blijft toch lastig als je dit topic terugleest en allerlei tegenstrijdige berichten leest. Reinigt wel en niet goed, tast wel en niet een LSP aan, verhoudingen ver onder of boven de aangegeven verhoudingen, etc etc.

Alleen al over de Bilt Hamber, o.a.:
- Na afspuiten is de auto zo goed als schoon
- Tast een LSP niet aan.
- 3% verhouding voor lichte vervuiling, 5% voor zware vervuiling. Maar bij 11% of zelfs 20% tast het nog geen LSP aan.
- Tast sowieso de LSP aan.
- Na 18 maanden gebruikt te hebben, tast het de LSP nog steeds niet aan.

Ik ben persoonlijk nog niet overtuigd van vele populaire prewashes/foams. Ik foam mijn eigen auto wel altijd omdat zelfs de minst sterke voorwas beter is dan niets, maar overtuigd ben ik niet. De populaire TFR heb ik ook uitgebreid getest (wat lang duurde met ene grote jerrycan), maar in het ene uiterste geval deed het niets aan de traffic film en het andere uiterste geval sloopte het een coating z'n hydrofobische eigenschappen. :p (Vond dit vreemd of juist logisch voor een product dat na verdunning een pH-waarde had van boven de 11)

Naja... FInd what you like and use it often.
 
  • Leuk
Reactions: Matsu
Pre-Wash of foamen, geef het beestje een naampje valt of staat met de veiligheid voor de LSP (wax, sealant of coating)
Een veilige pre-wash zal het vuil minder los weken maar is daarentegen veel vriendelijker voor een wax.
Een minder veilige pre-wash zal het vuil beter los weken maar heeft dan ook als nadeel je LSP aan te tasten. Zal niet gelijk bij de eerste keer alles 'opvreten' maar zorgt er wel voor dat de standtijd wordt verkort.

Een Monello, Gyeon, Dodo Juice is allemaal wax veilig. De Bilt-Hamber is dan ook absoluut niet vriendelijk voor je wax.

Zoek je werkwijze, gebruik het product en maak goede resultaten.

Ik wil eerst de vraag stellen aan TS of het belangrijk is dat de LSP wordt aangetast of niet.
Is het antwoord JA, blijft wax vriendelijke producten gebruiken die iets minder sterk werken.
Bij NEE, gebruik sterke producten zoals een BH of Auto Finesse
Aangezien ik de TS ben zal ik hier een antwoord op geven. Het is mij te doen dat de TF verwijderd word of zodanig oplost dat dit met afspuiten grotendeels verwijderd is. En dit gebeurd het beste met BH. Dan maar iets mindere standtijd mocht het toch zo zijn.
 
Laatst bewerkt:
+1 voor @RoCo ;)

Foams voor onderhoud van bestaande beschermingen hebben niet veel kracht nodig. Een pH-neutraal foam werkt dan voldoende.

Sterkere foams of prewashes worden al snel als goed bestempeld als ze goed reinigen én een LSP OGENSCHIJNLIJK niet aantasten. De aantasting is niet met het blote oog te zien en "ah, de beading en sheeting is er nog, dus de LSP is onaangetast"-argumenten zeggen weinig over de daadwerkelijke aantasting. Wat dan wel volgt, ondanks dat er geen aantasting zou zijn: "Aantasting is niet erg, liever een goede reiniging en een nieuwe laag LSP is leuk/makkelijk om aan te brengen." :p


Ieder zijn ding. Don't get me wrong. Maar als er foams/prewashes zijn die goedkoper zijn, beter reinigen en totaal geen negatieve effecten hebben op LSP's, waarom zouden we dan überhaupt foams zoals die van Monello/Gyeon/etc. aanschaffen? ;)
Ik deel u mening. Afgelopen zomer deed ik de test met monello foam. Prewash de helft met foam en de rest met de hd en gewoon water. Er kwam evenveel vuil af. Ik moet deze week toch nog mijn auto wassen en zal er eens een verslagje van maken.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Foam helpt denk ik altijd, ook al lijkt het soms niet heel veel schoner.
Het draagt bij aan het zo contactloos mogelijk schoonmaken van de auto aan de buitenkant.

Al zou het bij mij 10% minder vies zijn na het foamen, dan nog scheelt dat met afspuiten en wassen nadien. Het vermindert uiteindelijk dan de kans op waskrasjes. Waskrasjes die ik anders extra moet wegwerken met polijsten.

En ja, het staat ook speciaal als je het doet. Mijn klanten vragen er atijd nieuwsgierig na, en als ik na de detail een kort fotoverslagje stuur dan zit er altijd een foto bij van het foamen. Vinden ze leuk ;)

Dus voor mij geldt wat betreft foamen: het draagt bij aan het goed reinigen van de auto (ik gebruik Bilthamber foam) met minder kans op waskrasjes die ik daarna alsnog moet verwijderen. Het argument dat ik sowieso al zou polijsten dus dat dat dan niet uitmaakt is een non-argument.
 
Ik heb net uitgerekend wat mijn HD aan water verbruikt voor 1 liter uit de foamlance.

14.000ml per 1000ml foamlance.

14.000 x 0.04 = 560ml product moet ik gaan gebruiken.

Is dit niet een beetje veel?:eek:

Bilt hamber Autofoam heb ik het over trouwens
 
Uit een van mijn eerdere berichtjes:
Daarna eerst geprobeerd de PIR uit te rekenen voor de Auto-Foam. Ik had geen emmer met precieze maatverdeling maar ik kwam op ongeveer 15 liter wat neer zou komen op 600ml product op een liter fles in mijn foamlans. Dat leek me rijkelijk veel dus ben maar eigenwijs geweest en heb 100ml gebruikt net als ik bij bijvoorbeeld Anglewax Fastfoam doe. Had al gelezen dat BH iets minder schuimt maar ik vond het eigenlijk alles meevallen, zeker ook omdat ik minder dan de 4% PIR had. Prima schuim, bleef iets minder lang zitten dan andere foams maar het maakt wel erg goed schoon.
Met Polarblast doe ik ook wel eens 200ml. Zou het gewoon proberen en kijken naar het resultaat en dan je eigen conclusie trekken.