• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Ford Streetka Cabrio ecosysteem

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend had ik de leukste poetsklus tot nog toe! De auto zelf was niet speciaal, maar hij knapte zo leuk op, het was enorm genieten. Het gaat om een zilveren Ford Streetka, die aan de eigenaar is nagelaten door een familielid. Het StreetKa'tje kon wel wat liefde gebruiken!

IMG_0629.JPG
IMG_0631.JPG
IMG_0632.JPG
IMG_0633.JPG
IMG_0638.JPG
IMG_0640.JPG
IMG_0643.JPG


Nog nooit zo'n smerige tankdop gezien! Het viel ook gelijk op dat de lak erg dof was. Maar het dakje dan! Zo hey! Die was erg ver heen. Met de eigenaar besproken dat het dakje waarschijnlijk te ver heen is, maar ik ging mijn best doen.

Allereerste de auto van binnen grondig schoongemaakt, met stofzuigen en het leer afnemen. Niet zo speciaal, vervuiling viel enorm mee. Vervolgens besloot ik aan de buitenkant als eerste maar het dakje aan te pakken, nu ik nog de energie had! Deze als eerst vochtig gemaakt, en vervolgens ingesprayed met een APC. even laten intrekken terwijl ik even lekker in het zonnetje ging zitten. (Ik had al zeker een half uur gewerkt, dus een welverdiende pauze!) Gewapend met de Carclean stiff tire brush, ging ik het dakje te lijf. Wat een groene rotzooi kwam er los!

20210326_091935.jpg

20210326_092407.jpg
20210326_092923.jpg

De groene rotzooi met de hogedrukreiniger van een afstandje eraf geblazen en het dakje met de waterzuiger droog/droger gezogen. Resultaat nog niet naar behoren! Ik heb er toen een stuggere nagelborstel bijgepakt en hiervan de haren ook nog voor de helft ingekort. Een extreem stugge borstel nu! Wederom het dakje nat gemaakt, ingesprayed met APC, even pauze genomen en boenen met die hap!
IMG20210326094900.jpg
20210326_100357.jpg
20210326_102341.jpg

Bizar wat een rommel alweer. Maar het dakje zag er nu, na het droger zuigen, echt bizar goed uit en de eigenaar geloofde zijn ogen niet! Het sapje van de waterzuiger zag er heerlijk uit.

Tijd voor de andere details:
20210326_103826.jpg
20210326_105119.jpg
20210326_164917.jpg

Kleien is gedaan met een kleidoek en Bilt Hamber Auto Wheel. Blijkbaar zat er wel wat vervuiling op de lak..... Op voorhand voelde de lak ook aan als korrel 1000.

Het polijsten kan beginnen! Als eerste geprobeerd, Rupes geel op Rupes blauw wol, FLEX XFE-7-15 en dit was gelijk al raak!
IMG_0645.JPG
IMG_0647.JPG
IMG_0648.JPG
IMG_0649.JPG
IMG_0650.JPG
IMG_0651.JPG
IMG_0652.JPG
IMG_0656.JPG
IMG_0657.JPG

Het was erg zoeken naar hoe ik de lakdefecte en het verschil het beste op de foto kreeg, uiteindelijk niet echt gelukt. Met het oog was het veschil erg groot. Een stuk heldere reflectie. Hebben jullie tips om dit verschil duidelijker op de foto te zetten?

IMG_0664.JPG
IMG_0658.JPG
IMG_0659.JPG
IMG_0660.JPG
IMG_0661.JPG
IMG_0672.JPG

IMG_20210327_094824.jpg
IMG_20210327_094837.jpg
IMG_20210327_094846.jpg
IMG_20210327_094857.jpg
IMG_20210327_094707.jpg


Bij opdrogen bleek het dakje toch nog wat vlekken te hebben helaas!
IMG_0665.JPG


Bedankt voor het lezen!
 
Het moest in een dagje, dus niet perfect natuurlijk (denk ook niet dat ik persoonlijk hem perfect had kunnen krijgen. Tussendoor moest er ook nog een heule vieze Tesla gewassen+interieurtje gedaan worden!
 
  • Leuk
Reactions: Esmid
Haha, lekkere ransbak! Altijd leuk om te doen. :p

(Ik had al zeker een half uur gewerkt, dus een welverdiende pauze!)
I know, right? ;)

Hebben jullie tips om dit verschil duidelijker op de foto te zetten?
- Betere belichting
- Plak eens een stukje tape op de lak o.i.d. Dan kan je camera hierop focussen en niet wat er in de reflectie te zien is.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Dit was echt een heerlijke klus inderdaad!! Vol in het zonnetje en de auto was me gunstig gezind :yum

Ik denk ook dat het hem in de belichting zit, maar ik weet niet zo goed wat de juiste belichting is voor zo'n zilvere kleur, of welke invalshoek de beste is. Op zich vind ik de laatste twee foto's van de motorkap goed gelukt, waarbij het verschil in reflectie van de lamp goed te zien is. Maar ik denk dat het een heel stuk beter kan.

Ik zal het eens proberen met een stukje tape. Wat ik nu doe is manueel scherpstellen, waarbij ik beide geprobeerd heb (scherpstellen op de reflectie of op de lak). Wellicht dat een stukje tape beter werkt.
 
Nee! Geen finishing rondje, ik vond de correctie zo super. Volgens mij geen haze of micro-marring te bekennen.

Had dat nog wat toegevoegd denk je, afgaande op wat je hier ziet?
 
Nee! Geen finishing rondje, ik vond de correctie zo super. Volgens mij geen haze of micro-marring te bekennen.

Had dat nog wat toegevoegd denk je, afgaande op wat je hier ziet?
Nee, dat kan ik van hieruit niet beoordelen.
Ik doe er altijd graag even een fijne finishing stap achteraan, als kers op de taart.
Maar als het zo goed was, prima toch.
Hij staat er weer mooi bij!
Heb je er nog wel een wax oid ter bescherming op gedaan?
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Mooi opgeknapt! Een fijnere polijststap kan zeker nog wat toevoegen, maar dat is op deze foto's lastig te zien.

Hier een foto van een vergelijkbare combinatie (rupes blauw wol met sonax perfect finish) op een zwarte BMW. Duidelijk te zien dat er nog fijne krassen zijn achtergelaten door de wolpad.
20210313_112258.jpg
 
Hoe vuiler hoe lekkerder :) Mooie klus goed geklaard!
En ik vind die Ka(brioletje)s zulke leuke karretjes. Lelijk maar leuk. Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers op je :)
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
"Stukkie leuker om te zien dan een 206CC (Vast ook qua rijden). Met dit weer cabrio rijden is natuurlijk optimaal genieten!"

Smaken verschillen (gelukkig), Hoe een StreetKa rijdt weet ik niet dus kan daar niet over oordelen maar als je, in mijn geval, overstapt van een Peugeot 508SW naar een 206CC heb je toch wel een "sportief gevoel/kart-houding" onder je kont. Open cabrio rijden is inderdaad genieten!

@Heijneker de combi klei(doek) met een de-ironizer als lubriceermiddel is nieuw voor mij: als dit goed werkt heb je dus 2 vliegen in 1 klap te pakken!
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@Kees-sw unieker in ieder geval!

Ik heb er twee gehad, van de 206cc, beide 2 liter. Rap zat (voor wat ik gewend ben i.i.g), maar vond ze nooit lekker/leuk rijden!

Deze keer werkte het super, maar resultaten zijn wisselvallig. Een aantal keer heb ik met de kleidoek namelijk verschrikkelijk veel schade aangebracht. Ik krijg wel het vermoeden dat een De-ironizer de beste lubricatie is tot nog toe.