• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen polijsten - schade door loodjes

Fellow

Detailing guru
17 sep 2021
128
128
Goedemiddag allen,

Ik heb mijn wintervelgen uit de opslag gehaald en ze even goed schoongemaakt. Het plan is om ze te gaan polijsten om ze daarna te voorzien van de Gyeon Rim glascoating.

Nu heb ik echter geconstateerd dat de binnenkant van de velg forse schade heeft, vermoedelijk veroorzaakt doordat de garage met iets te weinig geduld de loodjes heeft verwijderd. Zie voor een impressie de bijgevoegde foto's.

Nu ben ik bang dat als ik ga polijsten dat ik mijn pads vernagel als ik hier gewoon overheen polijst, omdat het best scherp lijkt. Ik hoor graag als iemand hierover tips of tricks heeft. 20210925_160737.jpg
 

Bijlagen

  • 20210925_160801.jpg
    20210925_160801.jpg
    191,8 KB · Weergaven: 152
  • Verbluft
  • Verdrietig
Reactions: RoyR en Altos
Ik zie 2 dingen:
1: schuurkrassen van schuurpapier of iets dergelijks.
2: de banden opleg apparaat klem heeft sporen achtergelaten.
Dit kan gebeuren bij vlugvlug banden erop zetten zonder beschermranden aan de klauwen.

deze scherpe puntjes kunnen idd je pad goed vergallen, oppassen dus.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en RoyR
De krassen hoop ik er wel uitgepolijst te krijgen en de 'hap' van die klem neem ik maar voor lief. Wat ik in het bericht noem gaat voornamelijk om de 'puntjes', lijkt wel alsof er met een beitel in geslagen is...
 
Dat komt dus door de wielklem van het banden apparaat. Die drukt naar buiten tegen je velgbed aan om je velg te fixeren voor de band erop komt.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Zo dan, die zijn flink toegetakeld. :eek:

Vergeet niet dat de lak op de velgen veelal dun is en je niet teveel moet polijsten.

Ook zou ik even de garagist hierop aanspreken, want dit is simpelweg vernieling.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow en RoyR
Zo dan, die zijn flink toegetakeld. :eek:

Vergeet niet dat de lak op de velgen veelal dun is en je niet teveel moet polijsten.

Ook zou ik even de garagist hierop aanspreken, want dit is simpelweg vernieling.
Ja, en dan heb je de voorkant nog niet gezien
Daar zijn ook de nodige 'hapjes' uit...

De velgen zijn gebruikt met zomer- en winterbanden, dus er is regelmatig gewisseld de afgelopen 2.5 jaar. Gekukkig heb ik sinds deze zomer nieuwe zomervelgen en hoef ik deze alleen in de winter te gebruiken.

Ik ben sinds de nieuwe set ook overgestapt naar een merkdealer, die gaat er gelukkig beter mee om.

Maar zou er iets aan te doen zijn, bijvoorbeeld wetsanden? Of brengt dat meer schade toe dan dat het wegneemt?
 
Ik zou zeggen: polijst zo veel mogelijk om de putjes heen om je pads heel te houden. Misschien heb je nog ergens een oude afgedankte liggen om dat laatste stukje nog even te doen? Eventueel het stukje met de putjes met de hand polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Heren, van het weekend even bezig geweest. Het velgbed is enorm opgeknapt, evenals de rest.
Daar waar ik in het begin hoopte er af te komen met 1 à 2 stappen heb ik het gehele velgbed met 3 stappen moeten polijsten, soms wat meerdere hits. De voorkant kon met 2 stappen af. Geen 100% resultaat, maar hiermee zijn de meeste krassen verwijderd.

Ik heb de scherpe 'hapjes' afgeplakt met tape om de pads heel te houden, dat werkte prima. Het enige nadeel is dat de lak daaronder nu niet gepolijst is, maarja, dat zit toch helemaal aan de binnenkant van de velg.

Wat me wel opviel is dat de lak op de meeste plaatsen rond de 150micron was, soms zelfs tegen de 200. Dat terwijl ik juist vaak hoor dat de lak op velgen dun is. Iemand die hier meer van weet?
20211016_114616.jpg20211016_114624.jpg
 
Al meet je 1000mu, dan kan de lak nog steeds dun zijn. ;)

Ook ik had ergens in mijn achterhoofd dat de lak op velgen dunner kan zijn. Daarbij hield ik ook rekening met meer frictie doordat je veelal kleine pads gebruikt en tegen/op randen werkt.

Ik heb eigenlijk weinig velgen gepolijst en nooit een meter erop gehouden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Fellow
De lakdiktemeter meet vanaf het metalen paneel. De lakdikte die je meet is dus de grondlak, kleurlak en blanke lak.
Als je door de blanke lak bent heb je een probleem.

Er zijn wel duurdere lakdiktemeters die de verschillende lagen kunnen meten maar over het algemeen hebben ze dit niet.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Heren, dank voor jullie reacties.
Ik was er inderdaad van op de hoogte dat een lakdikte meter geen onderscheid maakt naar het type lak wat er (nog) op zit.

Maar ik ben wel benieuwd of de lak op een OEM velg in vergelijking met een originele autolak nu zo veel zal verschillen. Ik bedoel dan op het gebied van de dikte van de verschillende lagen. Is daar enige onderbouwing van bekend?

Want als de lak van de velg net zo dik is als een autolak, aannemende dat deze in de zelfde verhouding aanwezig is, dan is er toch geen enkel reden om velgen niet te polijsten of volledig met de hand te doen?
 
Velgen zijn prima te polijsten, maar ik houd dus wel in het achterhoofd dat de lak meer wrijvingspunten heeft, zoals het polijsten van een vouw/holling op het exterieur.

Daarbij had ik dus ook het generale idee dat de lak op velgen dunner kan zijn dan de lak op het exterieur, maar of dit in de meeste gevallen dus ook zo is, dat is inderdaad niet een veel besproken onderwerp.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Oke, duidelijk. Bedankt voor het delen van je ervaringen! Ik geef je trouwens groot gelijk in wat je zegt over de wrijvingspunten. De voorkant van de velg doe ook ik bijna volledig met de hand, dat werkt toch het beste.