• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oxidatie van RVS verwijderen

mkw2504

Detailing rookie
10 mrt 2022
8
15
Hallo!

Zoals ze zeggen, long-time lurker, first-time poster :)

Ik heb een vraag over het verwijderen van oxidatie van RVS boutjes op mijn motor.
Sinds september 2021 ben ik namelijk in het bezit gekomen van een Triumph Tiger 800 XCA uit 2019, en heb deze uiteraard met het aflopende seizoen maar kort kunnen berijden.

Nu heb ik het niet kunnen laten en heb toch eerder deze winter een paar rondjes gereden... Door de pekel dus.
Telkens na afloop van de rit de motor laten afkoelen en grondig afgespoeld en gewassen met Dodo Juice Born to be Mild, helaas heeft de pekel wel zijn sporen na gelaten.

Met name de RVS boutjes van o.a. het spatbord en het voorwiel (de remschijf boutjes) zijn verweerd en hebben wat oxidatie vlekjes.
Nu heb ik met wat Belgom Chrome een paar van deze boutjes ingesmeerd en daarna met een MF doek uitgewreven, en het maakt wel degelijk verschil, maar nog niet het resultaat dat ik zou willen.

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van oxidatie vlekjes van RVS boutjes?

Lastig (niet) te zien op deze foto, morgen zal ik even wat detailfoto's maken met de flits erop.

IMG20220310134535.jpg


Alvast bedankt!
 
Ik wil wel foto's zien van de boutjes, en wat er eventueel aan ringen onder zit, en in welk materiaal de boutjes zitten. Niet zelden zie je dat mensen denken dat RVS of alu niet kan oxideren, maar een verkeerde materiaalcombinatie kan dat heel goed laten roesten. Onder de juiste omstandigheden kun je zelfs goud in enkele seconden laten oxideren.
 
Dank voor de reacties.

@schaef Wat voor soort koperborsteltje zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

@Cordoba Er zitten veelal geen ringen onder, omdat het een soort flensboutjes zijn, ik ben vanochtend niet in de gelegenheid geweest om foto's te schieten. Ik zal dat later vandaag even doen.

@Puffle Daar heb ik naar gekeken, alleen is dat een optie die ik het liefst tot het laatst bewaar, omdat deze al snel 6 euro per stuk kosten bij Triumph...
 
Niet te snel fysiek worden ... meer schade leidt tot verplicht beitsen
Er zijn specifieke (vlieg)roestverwijderaars voor RVS
Wordt betrouwbaar over geblogd ;) (als hint voor Google)
 
  • Leuk
Reactions: mkw2504
Ik snap dan niet waar je precies op doelt, want op rvsblog.nl komen ook weer die Innotech producten naar voren.
 
Ik heb meerdere motoren, waarvan er één eigenlijk helemaal gepolijst is. Ik doe het zo dat ik de RVS boutjes er één voor één uithaal en gewoon op een polijstmachine polijst tot meer dan hoogglans. Maar moet er wel bij zeggen dat ik twee professionele polijstmachines heb staan en dat maakt het eenvoudiger.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Hmm, dan heb ik het dus misschien fout met RVS.

Nergens in de spare parts catalogus staat een type staal vermeld bij de boutjes, er staat alleen Slv bijvoorbeeld. Daarmee wordt Silver mee bedoeld ga ik van uit.

Die twee boutjes bij de vooras zijn maar 8 euro voor 2, dus die zou ik eventueel kunnen bestellen. Die boutjes voor de remschijven zijn wel een stuk duurder.

Overigens op foto 2 is goed te zien dat de Belgom Chrome wel wat van de oxidatie heeft kunnen wegkrijgen op het bovenste boutje, misschien als ik ze eens los haal en met de hand ze met Belgom behandel dat ze er dan allemaal in ieder geval zo uit komen te zien.
 
Glans is inderdaad anders dan bij RVS
Niet zomaar loshalen als je het aantrekmoment niet weet voor het terugmonteren
En niet zomaar vervangen door RVS van de bouwmarkt vanwege de trekspanning
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en mkw2504