• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

DM's Honda X-ADV en Skoda Octavia

Disaster-Master

Detailing guru
10 jun 2022
196
115
In dit gedeelte wil ik een beetje bijhouden van hoe of wat met het poetsen van de ADV en de Octavia..
Ik ben een n00b met poetsen. Heb wel het e.a. gelezen en uiteindelijk de keuze gemaakt in bepaalde middelen en besteld bij carclean..
Heb gekozen voor middelen van Poorboys en de doeken en pads etc van Monello.
Nou zijn er tig meningen over producten. Maar waar ik niet zoveel aan kan doen is dat ik moeite heb met het "merk gebonden" zijn.. of eigenlijk het afstappen ervan..
Noem het autistisch of eigenwijs.. maar als ik eenmaal van een bepaald merk iets heb, dan hoef ik van een ander merk daar niks bij. Dat is met mn elektrisch gereedschap bijv ook zo. Ookal is het 2x zo duur, of net wat minder goed, dat intersseert me dan eigenlijk niet. Denk dat het toch wat meer nijgt naar autistisch dan eigenwijs haha.. of wellicht beide.

Anyway., in de kast staan/liggen de volgende producten en daar ga ik lekker mee hobbyen;
Inmiddels uitgebreid met nog 3 extra peluche verde doeken..

In de collectie; de 2 Monello emmers, droogdoeken en handpads van Monello een een wasspons.
Wat middelen betreft heb ik van Poorboys de Super Slick & Suds, klei + clay lube, SSR1 en SSR2, Blacke Hole, EX-P, Bug Squash, Typhoon en Pad Cleaner.
IMG_4678.JPEG


Ik ga ervaren hoe het allemaal zal gaan. Ik ben benieuwd..
 
De voertuigen in kwestie om te wassen;


De 2021 Honda X-ADV. Dit is een 745cc parallel twee cilinder met iets van 58pk gekoppeld aan een DCT automaat.
Custom gespoten in metallic rood en hoogglans zwart met hier een rood parelmoertje erdoor.
IMG_4361.jpeg



Tweede voertuig betreft een 2014 Skoda Octavia Combi van de derde generatie. Voorzien van een 1.4L turbo motor met DSG automaat.
IMG_4682.JPEG
 
Om te starten heb ik eerst maar de microvezel doeken in de wasmachine gemikt met de Typhoon cleaner.
Ik had gelezen dat de Peluche Verde nogal afgeeft dus de witte doeken zitten er niet bij in de was.. ook de "vliegen doek" niet..

Nu had ik me een beetje ingelezen over de dosering van de Typhoon.. ik las ergens 50ml. Nu hebben wij een waterontharder in huis.
Een echte; dus ionenwisselaar met zouttabletten. Die staat op 100%. Dus ik dacht van nou; dan is die 50ml vast teveel. Laat ik 20ml doen.

Ik denk dat ik de volgende keer met vuile doeken 10ml doe haha.. heel de wasmachine vol met schuim ;)
De witte doeken zitten er nu in met 5ml. Dat gaat al een heel stuk beter.

Wordt vervolgd!
IMG_4684.jpeg
 
Ja de witte had ik gekocht en de rode gekregen omdat er iets niet goed was gegaan met de bestelling..
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat nou het verschil is; ja: gedraaide vezels bij de Doppino.. maar wat dat nou beter doet of juist niet beter doet.. geen idee :relieved:
 
Zeker. Ik ben er erg content mee. Al heb je altijd wel mensen die scooters, want dat is t officieel, afkeuren.. maar dat intereseert me geen reet eigenlijk ;)
 
Nou. Deze ochtend de O3 in de sop gezet. Een foamlans staat nog niet echt op de wenslijst.. maar wie weet.. het zou wellicht voor het losweken van vuil wel beter zijn..

Nu maar gewoon met water afgespoten. 2 emmers gevuld waarvan 1 met sop en wassen maar.

8AA65316-ABCF-435A-84D7-A09B43FA8D34.jpeg


Behoorijk vies.. en deze foto was dan nog voordat ik de wielen gesopt had..
C6CBD6C3-310B-4564-A46F-88915F9C6394.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Later ben ik met de klei aan de gang gegaan. Daarvan weet ik niet of dat iets voor mij is.. hah.. want een klus zeg! Heb dat ook nog niet afgemaakt. De zon kwam er teveel bij. Merkte daarna met drogen wel dat de delen die ik gekleid had echt een heel stuk gladder waren..

Ik vind het verbruik van de PB’s Clay Lube wat tegen vallen; kwart fles is op en heb alleen dr motorkap, voorbumper en rondom het glazen dak gedaan. En de voorste zijschermen deels en toen ben ik gestopt.

Eigenlijk zou ik het wel nog af moeten maken.. de volgende stap is met de SSR1 aan de gang. Kijken of dat afdoende is. En anders heb ik nog SSR2 in de kast staan.

Maar hopelijk behoort dit dan tot het verleden; de auto zit er echt vol mee;
714BE729-500D-429A-BDD7-C19B3DE4167C.jpeg
 
Alles met de hand doen? Succes ermee, zeg je abonnement van de sportschool maar op :joy:

Ik kan je zeggen dat de lak van een Skoda behoorlijk hard is (been there, done that).
Bij mijn Fabia moest ik toch echt aan de slag met een rotary :eyes:
 
Mooie motor en auto!
och, mensen die in hokjes denken zijn er altijd joh, idd niks om geven.
Ik groet iedereen op iedere 2 wieler als ik motor rij, ik bedank auto’s wanneer ze ruimte maken voor me in de file of smalle wegen.
Ik heb diverse motor merken en soorten gereden maar mijn hart ligt bij Harley-Davidson sinds mijn 10e dus dat rijd ik nu maar vind veel andere soorten en merken ook leuk.
Ik krijg vaak complimenten en negatief commentaar en als mensen niet openstaan voor andermans mening, ervaring of gevoel dan haak ik snel af, geen tijd en energie stoppen in ignorante mensen heeft me veel meer rust en fijnere gesprekken opgeleverd.

Veel plezier iig met je rides, hou ze schoon en heel en geniet ervan!
 
Alles met de hand doen? Succes ermee, zeg je abonnement van de sportschool maar op :joy:

Ik kan je zeggen dat de lak van een Skoda behoorlijk hard is (been there, done that).
Bij mijn Fabia moest ik toch echt aan de slag met een rotary :eyes:

Zeg net hier dat ik de aanschaf van zo’n machine wat teveel vond voor nu maar wellicht dat ik er heel anders over denk als ik met de hand bezig ben geweest ;)
Ja. De winkelwagen is bijna gevuld. Nog een beetje aan het inlezen. Maar ik heb nu de motorkap en het dak gedaan met de hand met alleen SSR2.. En het dak dat is een beetje vals spelen want daarvan is 3/4e panorama. Maare: lamme armen niet te zuinig. Dus ja. Dat ding moet er komen. Nu nog even kijken welke. Ik denk de LDA1000.
 
Vandaag maar eens de ADV gewassen. Die had sinds september nog geen sopje gezien ;)

Was toch flink vies zo te zien. Alhoewel er mogelijk ook nog wel wat vuil uit de spons kwam.. Nu de doeken en spons etc iig in de wasmachine.. eens kijken of ik m morgen met de rest van mn poorboys arsenaal nog meer kan laten glimmen..

Voorheen was ik totaal niet bekend met dit was/poets wereldje. Heb nu de ruit gewassen met de incredipad en gedroogd met de doppino. Echt 0,0 krassen op het kunsstof. Fijn zeg! Dat was vroeger met mijn schuimspons en zeemlap met 1 emmer bij de ruit van de SV650 wel een heel ander resultaat kan ik jullie zeggen.


Ben woensdag nog even met de auto voor de laatste keer door de krasstraat gegaan. Ik had nog 13 euro op de waspas staan. En gezien ik al jaren er doorheen reed kon deze ene keer er ook nog wel bij.

1 ding tegeljjk. Dus morgen eerst maar eens de motor verder onder hande nemen..

A68CD02A-1472-4580-9C96-0CE3E04F7961.jpeg


8973EDBC-CB2D-4FF7-B997-C7D0860A97B8.jpeg


EABD87F8-9373-4F25-9BA6-A925F3C2637F.jpeg
 
Ik denk dat het met kleien niet helemaal goed is gegaan: je hebt blijkbaar heel veel lube gebruikt en maar een klein deel van de auto gedaan. Allereerst is het van belang dat je in de schaduw staat met de temperaturen en zon van de laatste weken, dat scheelt veel verbruik van lube (verdampt minder) en werkt een stuk prettiger. Verder oefen je misschien te veel druk uit op de klei, dat is ook een typische beginnersfout, gewoon opletten volgende keer. Als je vingers na een stuk kleien door het pannenkoekje heen komen, druk je te hard (en minder hard drukken maakt het kleien ook een stuk makkelijker).

Als je straks de glans hebt op je motor en de auto, ben je ook bijna gelijk verslaafd aan deze hobby.
 
  • Leuk
Reactions: Disaster-Master
Ja zeker beginnersfouten gemaakt. Ik ging idd door de klei heen, toen anders ermee omgegaan en toen niet meer gehad.. maar met de claylube is het lastig doseren.. ik zou ook wel een andere sprayer willen; een die een nevel spuit ipv zo’n dun straaltje.. maar ik ben 1/4e van de bus al kwijt en ik heb slechts de motorkap en 1 zijscherm gedaan dus ik had wel al het idee dat ik er teveel van gebruikte.. aan de andere kant vond ik dat de klei ging plakken als ik minder ging gebruiken.. moet daar echt nog even feeling voor krijgen..
 
Laatst bewerkt:
Met glijmiddel voor je klei moet je niet zuinig om springen. Daarom is een concentraat als DodoJuice Born Slippy zo fijn of een PB Spray&Wipe in 1:1 verdunning; dat is een stuk voordeliger zodat je niet zuinig hoeft te zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Disaster-Master