• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Klei ervaringen?

Redhouse

Detailing chief
8 feb 2022
379
98
43
Hendrik-Ido-Ambacht
Hallo allen,
Ik heb volgende vragen, wie helpt me verder?

• Ik las goede ervaringen over fine clay van DDJ. Maar zie op site alleen de medium. Werkt deze net zo prettig als fine clay voor goed onderhouden auto? Of geeft die marring?

• Wat is verschil tussen supernatural clay medium met gele/groene klei van DDJ? Welke bevalt beter?

• Hoe is ervaring met soft clay van Bilt-hamber? Geeft die marring?

Poorboys World heeft Poly (Elastic) Clay. Wat is het verschil tussen poly clay en 'gewone' clay zoals bijv Monello of SN medium clay?

Zijn er nog andere fine clay aan te bevelen, die erg prettig werken voor goed onderhouden auto (goed reinigen, maar geen marring)

Bedankt alvast voor antwoorden! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen ervaring met de klei die je opnoemt; ik heb zelf goede ervaring met deze klei: https://www.carclean.com/nl/meguiars-quik-clay-detailing-system-473-ml-met-80gr-clay-bar.html
Mijn auto heeft zeer gevoelige lak maar met deze klei zie ik geen marring terug, alleen klei ik alleen als ik daarna (licht) polijst.

Zelf heb ik ooit die verpakking gekocht en de clay lube die erbij zit is inmiddels op. De klei gebruik ik nog steeds in combinatie met https://www.carclean.com/nl/dodo-juice-born-slippy-clay-lube-spray-500ml.html die ook erg goed bevalt.
 
  • Leuk
Reactions: Ester en Redhouse
Wat je ook gebruikt: zorg voor ruim voldoende smering. Gebruik een goede lube en gebruik er veel van.
Oefen ook niet veel druk uit op je lak, je mag de klei echt met je vingertoppen over je koetswerk laten glijden. Op die manier voorkom je al de meeste lakbeschadigingen.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik heb geen ervaringen met het gebruik van een Quick Detailer als lube. Zelf gebruik ik een speciaal daarvoor bestemd smeermiddel zoals Dodo Juice Born Slippy. De combinatie Born Slippy met Monello Dolce Verde geeft bij mij altijd goede resultaten.
 
Let op dat Born Slippy niet met alle kleisoorten om kan gaan. Het kan zijn dat je klei gaat smelten. Dan zijn die twee niet compatibel met elkaar. Meguiar's clay heeft daar bijvoorbeeld vaak last van. Deze is best kieskeurig met zijn sprays.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Redhouse
Zelf gebruik ik vaak de fine clay van DDJ in combinatie met Spray & Wipe 1:1.
Zolang je het oppervlakte goed nat houdt gaat dat prima. Born Slippy schuimt redelijk snel wat ik zelf een nadeel vind omdat je daarna eigenlijk weer moet afspoelen of wassen. Het reinigt daarin tegen wel als een malle.
De gele clay is prijs technisch wat interessanter omdat die volgens mij in een kleinere verpakking zit maar geeft voor mij gevoel wat sneller marring (iets wat ik met de fine clay niet heb). Qua werking merk ik weinig verschil.

De elastic clay van Poorboys is voor mij een gewone clay, net als die van Mequairs en DDJ. Nadeel daarvan vind ik dat het een flinke klomp is dus ik snijd die dan in stukken. Ook deze werkt perfect met Spray & Wipe 1:1 en doet prima wat deze moet doen.
De term elastic is volgens mij niets meer als een naam die PB eraan geeft, qua clay is dat niets speciaals.

Marring voorkom je alleen maar door de boel goed nat te houden zodat de clay goed kan glijden. Dat is ook de reden dat ik niet alleen met water of met een autoshampoo clay maar met een middel wat daarvoor is bedoeld. zoals de spray & wipe of born slippy. De clay lube van Nanolex en Poorboys werken ook erg goed.
 
@evn35
Denk dat je met Monello Dolce Verde klei met als glijmiddel DDJ Born slippy concentraat (100ml te verdunnen tot 1 liter) een mooie startset hebt.
Klei is wat steviger, dus leg bij koud weer even in bakje warm water om iets makkelijker te kneden.

Klei:

Glijmiddel:

Bij deze claylube wordt wel geadviseerd om auto na kleien nog even te wassen.
Kleien met detailspray (veel gebruikt: PBW spray&wipe of monello perfetto) kan ook. Dan hoef je auto na kleien niet te wassen. Maar diverse mensen vinden echte claylube tot fijner werken (beter glijden) dan een detailspray. Maar als je detailspray (bijv zoals bovenstaande al hebt) en je bovenstaande claylube erbij koopt zou je beide kunnen proberen om zo te bepalen wat voor jou het beste werkt.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: evn35
Op site is de supernatural fine niet meer te verkrijgen.
Heb je ook ervaring met ddj supernatural medium?
Zoek op termijn nog vervanger voor mn monello klei. Die geen marring geeft, maar vervuiling wel makkelijk verwijdert. Mn auto's zijn bijgehouden dus grove klei heb ik niet nodig.