• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd.

bvandeb

Detailing addict
26 apr 2010
58
55
Beste allemaal!
Eerste keer machinaal gepolijst.
Even wennen, maar leuk om te doen.
Het resultaat ben ik niet tevreden over. Er ontstaan zelfs meer swirls en krasjes op een behandeld stuk,na 2 wasbeurten. Beading valt ook tegen. Wat doe ik niet juist?

1.Wassen met twee emmers en goede washmitt.
Shampoo PB super slick and suds


Klei met Monello Perfetto en Dolce Verde klei

Drogen net Monello doek

Polijsten met DAP evo.
Monello Veloce, gele pad. Stand 3

Afnemen met Monello doek

Glaze mothers micro polishing met zwarte pad. Stand 2

Afnemen

Voeden met PB EXP rode pad. Stand 2

Toch boven genoemd resultaat.
Wie kan mij advies geven??
 
Je hebt gepolijst met redelijke grove combi (pad met polijstmiddel), die altijd wat kleine krasjes nalaat die met fijne combi wegpolijst. Nu heb je na de grove combi een glaze aangebracht die die krasjes heeft gemaskeert. Na paar wasbeurten is de maskerende werking van glaze eraf en komen de krasjes weet terug. Dus denk dat je die fijnere krasjes met fijner polijstmiddel nog moet wegpolijsten.
Zorgt ook voor afnemen met ontvetter zoals bijv Gyeon prep, want polijstolie maskeert ook.

Post anders een foto zodat forumleden kunnen meekijken / meebeoordelen.

Denk ook aan goede contactloze voorwas zodat lak bijna helemaal schoon is voordat je met handwas begint, zodat je zo min mogelijk krassen/ swils veroorzaakt tijdens wassen. En bij drogen gebruik een drooghulp. Want anders zorgt drogen ook voor krasjes.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: bvandeb
IMG_4215.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_4216.jpeg
    IMG_4216.jpeg
    240,8 KB · Weergaven: 51
  • IMG_4217.jpeg
    IMG_4217.jpeg
    280 KB · Weergaven: 51
  • IMG_4218.jpeg
    IMG_4218.jpeg
    248,4 KB · Weergaven: 53
  • IMG_4219.mov
    5,4 MB
  • IMG_4220.jpeg
    IMG_4220.jpeg
    276,5 KB · Weergaven: 56
  • IMG_4223.jpeg
    IMG_4223.jpeg
    245,6 KB · Weergaven: 62
  • IMG_4222.jpeg
    IMG_4222.jpeg
    242,8 KB · Weergaven: 60
  • IMG_4221.jpeg
    IMG_4221.jpeg
    262,4 KB · Weergaven: 57
Dankjewel!! Hierbij wat foto’s en filmpje. Op de foto’s vind ik het er erger uitzien dan als je er voor staat maar lastig om realistische foto’s te maken.

Ik kijk vanavond nog even goed naar je advies, dank voor je snelle bericht!!
 
Er zijn nogal wat dingen op te noemen;

* Je hebt voor de eerste keer gepolijst, maar bent niet tevreden. Er ontstaan na twee wasbeurten nog meer swirls dan voorheen.
* Werking van de sealant is niet zoals verwacht.


Gezien je verhaal, betwijfel ik of je met het polijsten een goed resultaat hebt behaald. Je gebruikt een Gele Pad (Hard) en een grof polijstmiddel (Veloce), maar verwerkt deze op stand drie. Een dusdanige combi draai je op stand 6 om zo voldoende snelheid (en zelfs warmte) te hebben om de korrels goed te laten slijpen. Dit polijstmiddel bevat een afbrekende korrel en dus wordt de korrel kleiner c.q. fijner naarmate je hem doorwerkt. Op een lage snelheid mis je dus simpelweg factoren die noodzakelijk zijn.

Stel dat je wél een goed resultaat leek te hebben, lijkt er niet te zijn ontvet (bijv. Gyeon - Prep / Nanolex - EX) om dit te controleren én de lak brandschoon te maken voor de volgende stap.

De glaze bevat een fijne korrel en dient eveneens goed ingewerkt te worden. Goed afnemen is hierbij ook belangrijk, aangezien er nog een beschermlaag bovenop komt.

Je hebt EX-P gebruikt. Dit is een sealant. Maar in je stappen vermeld je niet dat het deze na het aanbrengen hebt afgenomen. Ik neem stiekem aan dat je dit wél gedaan hebt.
Aan de ene kant vraag ik mij af of het slim is geweest om een sealant niet op een brandschone lak aan te brengen, maar over een glaze. (Sealants vragen hier namelijk wel om, ondanks dat de combi van glaze + EX-P wel vaker gebruikt wordt) Dit kan de slechte werking verklaren.
Aan de andere kant getuigd de slechte beading van foutief aanbrengen. (Te snel afgenomen, te dik aangebracht en afgenomen?)


Gezien de vele hologrammen / krasvelden, vraag ik mij af;
... Als je met een droge vinger een streep trekt door de krassen, veranderd er dan iets?
Zo ja, dan is het simpelweg residu van product welke een vette laag achterlaten en de doeken zorgen voor lijntjes hierin.
Zo nee, dan heb je de lak simpelweg bekrast tijdens het wassen of afnemen met doeken.
 
Fijne reacties, super dat er meegedacht wordt!

Met al deze tips ben ik aan het nadenken hoe ik dan 'mijn' stappenplan kan aanpassen voor een succesvolle behandeling!
NB: Ik heb de DAP EVO tijdens het gebruik ingesteld op het advies welke in het bijgeleverde boekje staat.. Daar staat polijsten op stand 3 en glaxe en wax op stand 2.
NB2: Quantoxx: Ik heb, zoals je zelf ook al gedacht, de EXP na gebruik afgenomen met een doek
NB3: Het is helaas geen residu, maar wel echt krasjes/swirls.

Zou dit dan effectief zijn?
1.Evt voorweken middel foam. tips??
2.Wassen met shampoo (PB super slick and suds)
3. afspoelen met water
4. kleien met Dolce Verde en Perfetto Detailer Spray
5. Zoveel drogen met blower
6. verder droogmaken met Monello Doppino (https://www.carclean.com/nl/monello-doppino-drying-towel-70x80cm.html)
7. Raffini Veloce Premium Compound met gele pad? Stand 6 op DAP EVO? Droogtijd?
8. nog polijsten met milder polijstmiddel? of bovenstaande grof polijstmateriaal niet kiezen en voor een mildere variant gaan? zoja, welke pad?

9. insprayen/ontvetten met Gyeon prep en afdrogen met Monello Peluche Verde ( https://www.carclean.com/nl/gyeon-qm-prep.html)
10 Dan de glaze niet toepassen? Zoja? op zwarte pad? Welke stand op de DAP EVO? Nu daar stand 2 voor gebruikt. en daarna weer Gyeon prep?
11. PB EXP sealant op rode pad? En welk stand op de DAP EVO?
12 afnemen met Monello Peluche Verde
13. Genieten van een Italiaanse auto met Italiaanse espresso!

Tenslotte.. Hoeveel droogtijd zou gehanteerd moeten worden bij alle stappen?

Bij voorbaat enorm dank voor de genomen moeite!
 
1 t/m 6: prima
7: Veloce op een gele pad is prima, indien noodzakelijk. Dat is geheel afhankelijk van de staat en evt hardheid van je lak. Droogtijd is niet relevant.
8: Meestal doe je na Veloce nog een extra polijstronde met een milder middel op een zachtere pad. Ik zou gaan voor Finale van Monello. Stand 4 op je DAP. Witte pad.
9: prima, al zou ik zelf de Prep op het doek nevelen en dan je lak afnemen.
10: als je goed gepolijst hebt, heb je geen glaze nodig.
11: weet ik niet, ik ken EXP niet :)
12: prima.
13: Ik zou een Italiaanse wijn nemen ;)
 
  • Leuk
Reactions: bvandeb en bros
@bvandeb ,als ik me niet vergis dan gaat het om een bmw?
De e92 die ik had was voorzien van kei en keiharde lak en met veloce/geel op een dag betwijfel ik of je met 1 run alle defecten weg zou krijgen. Voor mij was het indertijd ook een zoektocht om em strak te krijgen.
Kan het zijn dat nog niet alle defecten weg waren?
Scholl spiderpad/S3 was indertijd de oplossing voor mijn auto.
Dankjewel! Het gaat om een bijna Duitser.... Italiaanse Alfa Romeo Giulietta ;)
 
  • Grappig
Reactions: Cordoba
Ik ben destijds ook begonnen met (handmatig) polijsten en het aanbrengen van een glaze (Black Hole) en daarna het aanbrengen van EXP. In principe geen verkeerde combinatie, maar je moet wel na het polijsten (en dan fijner eindigen dan Veloce op geel) de lak schoon maken met Gyeon Prep of vergelijkbaar middel. Ook is het van belang om na het afnemen van de Black Hole deze even 15-30 minuten te laten uitwasemen/curen voor je de EXP aanbrengt, dan haal je gewoon een behoorlijke standtijd.
 
  • Leuk
Reactions: bvandeb en bros
Ik zou de Veloce ook even laten voor wat het is. Het kan namelijk zijn dat je lak niet echt hard is en je dus met een middel/fijne combi al effect genoeg hebt. Het 'schadebeeld' is zo te zien heel fijnlijnig nadat je hebt gepolijst dus ik vermoed dat dit makkelijk te herstellen is.

Doe nu eens een ronde met Finale op wit (stand 3 DAP) of op oranje (stand 3 / 4 op DAP) en kijk of je het weggehaald hebt. Niet? Dan Mezzo op oranje (stand 4 / 5 op je DAP).

Hanteer GEEN droogtijd bij je polijstmiddel. Maar haal het weg zodra je het met het polijsten door hebt gewerkt.

Na het polijsten een ronde ontvetten en inspecteren.
 
  • Leuk
Reactions: bvandeb en bros
Polijstmiddel natuurlijk nooit een droogtijd gebruiken, droogtijden gebruik je alleen bij het aanbrengen van lagen/coatings (glaze, sealant, wax, kwartscoating) en dat verschilt ook per middel (zie de instructies op de betreffende verpakking).

Verder heb je nog wachttijden bij ontijzeringsmiddelen en andere schoonmaakmiddelen die even moeten inwerken.
 
  • Leuk
Reactions: bvandeb en bros
Goedemorgen!

Zoals hierboven beschreven maakte ik een ‘valse start’ door Veloce te polijsten op een lage stand met DAP EVO.

Nu een nieuwe poging gedaan..
1 auto gewassen
2. Afspoelen
3. Monello Non Ferro
4. Afspoelen
5. Morello klei met detailer spray
6 afspoelen.
7. Drogen, zoveel mogelijk met blazer.
8. Ontvetten met prep
9. Mezzo met oranje pad, stand 5
10. Afnemen met Monello doek, beetje detailerspray erin.
11. Ontvetten met prep
12. Finale met witte pad, stand 4
13. Afnemen met doek en beetje spray
14.Ontvetten met prep
14 PB EXP met rode pad, stand 4
15. Afnemen met doek en beetje spray.

Elke keer nieuwe doeken gebruikt.
Gewerkt onder een carport.

Toch zie ik helaas nog wat kleine krasjes, uitsluitend in de zon. Baal hier best van. Onder carport met een lampje niets te zien. Maar dan schijnt vanmorgen de zon en dan zie je toch een waas met kleine krasjes.

1. Wat doe ik niet juist?

2.Of kan het zijn ontstaan door polijstresten die erop zijn gekomen na de motorkap. Ik ben toen verder gegaan met de voorkant. Resten afgenomen met een doek met spray.

Is een tweede hit met mezzo dan een optie? Moet ik dan weer helemaal op nieuw beginnen met alle stappen ? Of is wassen, mezzo, finale, exp dan de juiste?
 
Mijn eerste indruk is dat dit niet gepolijst lijkt. Wellicht beweeg je de machine te snel, te kort op het betreffende deel. kijk eens het filmpje op YouTube van carclean waar ze het poljaren uitleggen.