Hi Allemaal,
Het is al weer even geleden dat ik een verslag had gepost maar na dit project leek het mij leuk om weer eens een keer op te schrijven wat ik ondernomen heb.
Via een kennis kwam in contact met de eigenaar van deze prachtige Maserati Quatroporte. Hij houdt de auto goed bij en zou hem graag weer wat glans terug willen geven. De auto is 3 jaar geleden flink onderhanden genomen door de spuiter omdat deze Italiaanse schone nogal last heeft van roestvorming.
De auto bij aanvang
Voorbereidende stappen:
Eerst de velgen aangepakt
- Sams detailing wheel cleaner ingespoten met kwazar drukspuit (1:5)
- afspuiten met HD
- Nogmaals inspuiten
- Borstelen met velgenborstel
- Achter de spaken met merino mitt
- Hoekjes en kiertjes met een kwastje
- Afspuiten met HD
- Inspuiten met Bilthamber auto wheel
- Banden met Gyeon tire-cleaner
- Velgen agiteren met kwastje
- herhalen indien nodig



Daarna de rest van de auto
- Auto volledig ingespoten met Bilt-hamber Auto Foam
- Hoekjes en kiertjes met een kwastje en APC (1:10)
- Auto afgespoten
- Wassen met DDJ BTBM
- Afspuiten
- Innevelen met Bilt Hamber Auto Wheel (ontijzelen)
- Agiteren met een mitt
- Afspuiten
- Onderste rand van de auto met Valet pro tar & glue en met een doek de plekjes nalopen met eventueel Teer
Nadien binnen gekleid met Spray and wipe en de Klei van Bilt Hamber. Kwam redelijk wat vervuiling vanaf en ondanks goed kneden van de klei bijtijds toch flink marring op de lak. Dat beloofde wat voor later zo’n gevoelige zwarte lak…
Onder het licht kon je zien dat de auto wel wat liefde kon gebruiken over tijd. Dus aan de gang gegaan met het maken van een testspot. Uiteindelijk kwam het neer op Rupes geel op een gele pad. Met 2 hits had ik voldoende correctie en een redelijke finish.
Nog wat diepere krassen her en der
voor
tijdens
na
Aan het einde nog wat aandacht gegeven aan de uitlaat
De logo’s opgefrist met Gyeon waterspot remover en een klein kwastje




50/50 van de kunststof lijsten...
En onder de motorkap globaal schoongemaakt en een dressing aangebracht.


Als je zo met je neus op de auto zit vallen je schades en gekke plekjes snel op zo ook bij deze auto. Helaas had ik roest geconstateerd en dit ook direct teruggekoppeld aan de eigenaar. Die besloot per direct dat hij de geraakte delen zou willen laten spuiten. Gelukkig is de spuiter een bekende dus kon ik ook direct afstemmen wat er opnieuw gespoten zou worden. Om deze reden het gehouden bij de correctie stap en afgewerkt met WA Quartz als tijdelijke bescherming (in plaats van de geplande Mohs).


Dit was allemaal in maart van dit jaar… fast forward naar afgelopen weekend.
De auto.is klaar en de lak volledig uitgehard. Tijd om te finishen!
Auto volledig gewassen en opnieuw flinke aandacht naar de wielen.. Vorige keer beschermd met Fusso die warempel nog prima aanwezig was. NA het wassen de liggende panelen nogmaals gekleid omdat ze wat stroef aanvoelden.
Na de voorbereiding aan de slag gegaan met Gyeon Primer en de witte Rupes pads. Hierna licht afgenomen met de witte Senza bordi’s van Monello en Nanolex Ex.
Als LSP ging er nu Gyeon Mohs op. Ik blijf het fijn vinden hoe deze aanbrengt en afneemt, heel soepel. Wel goed opletten op hoe je afneemt maar de lessen daarvan komen zometeen..
Als laatste nog de banden in de Gyeon Tire en de lak nogmaals gedaan met Cure voor wat extra bescherming. De auto heeft toen 24 uur binnen gestaan om daarna weer opgehaald te worden door een blije eigenaar.
In totaal zit er ongeveer zo’n 40 uur werk in de auto maar hij wordt met liefde onderhouden door de eigenaar en is het zeker de moeite waard!
En ter lering en/of vermaak, ook ik maak fouten . Het afnemen van een coating is een secuur werkje en na 10 uur polijsten ben je toch merkbaar minder secuur. Daarnaast zit ik echt te worstelen met goed licht tijdens het coaten (de difuser op een scangrip is niet genoeg voor mij om het te zien). Dus bij het naar buiten rollen in het daglicht met een strakke lucht heb je perfecte omstandigheden om high spots te constateren… De eigenaar hier natuurlijk op gewezen met het aanbod om het opnieuw te doen, maar hij was er vrij relaxed onder.
2 lessen geleerd: 1. Niet beknibbelen op doeken en veel kopen en 2. Extra aandacht aan logo’s en randen (deurgrepen in dit geval)
Het is al weer even geleden dat ik een verslag had gepost maar na dit project leek het mij leuk om weer eens een keer op te schrijven wat ik ondernomen heb.
Via een kennis kwam in contact met de eigenaar van deze prachtige Maserati Quatroporte. Hij houdt de auto goed bij en zou hem graag weer wat glans terug willen geven. De auto is 3 jaar geleden flink onderhanden genomen door de spuiter omdat deze Italiaanse schone nogal last heeft van roestvorming.
De auto bij aanvang
Voorbereidende stappen:
Eerst de velgen aangepakt
- Sams detailing wheel cleaner ingespoten met kwazar drukspuit (1:5)
- afspuiten met HD
- Nogmaals inspuiten
- Borstelen met velgenborstel
- Achter de spaken met merino mitt
- Hoekjes en kiertjes met een kwastje
- Afspuiten met HD
- Inspuiten met Bilthamber auto wheel
- Banden met Gyeon tire-cleaner
- Velgen agiteren met kwastje
- herhalen indien nodig



Daarna de rest van de auto
- Auto volledig ingespoten met Bilt-hamber Auto Foam
- Hoekjes en kiertjes met een kwastje en APC (1:10)
- Auto afgespoten
- Wassen met DDJ BTBM
- Afspuiten
- Innevelen met Bilt Hamber Auto Wheel (ontijzelen)
- Agiteren met een mitt
- Afspuiten
- Onderste rand van de auto met Valet pro tar & glue en met een doek de plekjes nalopen met eventueel Teer
Nadien binnen gekleid met Spray and wipe en de Klei van Bilt Hamber. Kwam redelijk wat vervuiling vanaf en ondanks goed kneden van de klei bijtijds toch flink marring op de lak. Dat beloofde wat voor later zo’n gevoelige zwarte lak…
Onder het licht kon je zien dat de auto wel wat liefde kon gebruiken over tijd. Dus aan de gang gegaan met het maken van een testspot. Uiteindelijk kwam het neer op Rupes geel op een gele pad. Met 2 hits had ik voldoende correctie en een redelijke finish.
Nog wat diepere krassen her en der
voor
tijdens
na
Aan het einde nog wat aandacht gegeven aan de uitlaat
De logo’s opgefrist met Gyeon waterspot remover en een klein kwastje




50/50 van de kunststof lijsten...
En onder de motorkap globaal schoongemaakt en een dressing aangebracht.


Als je zo met je neus op de auto zit vallen je schades en gekke plekjes snel op zo ook bij deze auto. Helaas had ik roest geconstateerd en dit ook direct teruggekoppeld aan de eigenaar. Die besloot per direct dat hij de geraakte delen zou willen laten spuiten. Gelukkig is de spuiter een bekende dus kon ik ook direct afstemmen wat er opnieuw gespoten zou worden. Om deze reden het gehouden bij de correctie stap en afgewerkt met WA Quartz als tijdelijke bescherming (in plaats van de geplande Mohs).


Dit was allemaal in maart van dit jaar… fast forward naar afgelopen weekend.
De auto.is klaar en de lak volledig uitgehard. Tijd om te finishen!
Auto volledig gewassen en opnieuw flinke aandacht naar de wielen.. Vorige keer beschermd met Fusso die warempel nog prima aanwezig was. NA het wassen de liggende panelen nogmaals gekleid omdat ze wat stroef aanvoelden.
Na de voorbereiding aan de slag gegaan met Gyeon Primer en de witte Rupes pads. Hierna licht afgenomen met de witte Senza bordi’s van Monello en Nanolex Ex.
Als LSP ging er nu Gyeon Mohs op. Ik blijf het fijn vinden hoe deze aanbrengt en afneemt, heel soepel. Wel goed opletten op hoe je afneemt maar de lessen daarvan komen zometeen..
Als laatste nog de banden in de Gyeon Tire en de lak nogmaals gedaan met Cure voor wat extra bescherming. De auto heeft toen 24 uur binnen gestaan om daarna weer opgehaald te worden door een blije eigenaar.
In totaal zit er ongeveer zo’n 40 uur werk in de auto maar hij wordt met liefde onderhouden door de eigenaar en is het zeker de moeite waard!
En ter lering en/of vermaak, ook ik maak fouten . Het afnemen van een coating is een secuur werkje en na 10 uur polijsten ben je toch merkbaar minder secuur. Daarnaast zit ik echt te worstelen met goed licht tijdens het coaten (de difuser op een scangrip is niet genoeg voor mij om het te zien). Dus bij het naar buiten rollen in het daglicht met een strakke lucht heb je perfecte omstandigheden om high spots te constateren… De eigenaar hier natuurlijk op gewezen met het aanbod om het opnieuw te doen, maar hij was er vrij relaxed onder.
2 lessen geleerd: 1. Niet beknibbelen op doeken en veel kopen en 2. Extra aandacht aan logo’s en randen (deurgrepen in dit geval)