• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekken Soft99 Fussocoat

SjeeleBrik

Detailing rookie
7 okt 2026
12
15
39
Hoi allemaal,
Ik heb 2 weken geleden mijn auto volledig gepolijst en dit is boven verwachting goed gelukt. Om de lak te beschermen heb ik de Fussocoat van Soft99 aangebracht. Ik was al gewaarschuwd dat ik het zeeeeer dun moest aanbrengen maar ik ben bang dat ik, vooral op het dak, toch nog iets te enthousiast ben geweest. Er kwamen bij het uitpoetsen gelijk donkere vlekken/hazing tevoorschijn. Ik heb geprobeerd om met een minibeetje wax eroverheen te gaan in een poging om het op te lossen maar helaas haalt dat niks uit. Ik zit een beetje te twijfelen wat nu een goede volgende stap is om te ondernemen.

Mijn ideeën, in (denk ik) logische volgorde:

- Opnieuw met hetzelfde middel behandelen Geprobeerd en helpt niet
- Behandelen met mengsel (1:3?) IPA/demiwater in een poging de waxlaag op te lossen
- Opnieuw kleien
- Laatste redmiddel: Polijststap met Menzerna 3800 finish (of misschien zelfs 2500 polish?)

Ik ben vooral benieuwd wat jullie advies is voordat ik allerlei stappen ga ondernemen.

• Leuk
Reacties: Joss
Om een waxlaag helemaal te verwijderen zou je iets als Poorboy's World Professional Polish kunnen gebruiken, maar ook een licht polijstmiddel (wat je zelf al aangeeft) met een zachte pad zou de laag wel moeten weghalen.
Kleien gaat je laag niet helemaal weghalen en alleen IPA lijkt me ook niet de oplossing.

• Leuk
Reacties: SjeeleBrik en Joss
Hello SheeleBrik
I think your best option is to remove the wax entirely. It is pretty easy to do. Either use a good quality "decon shampoo"or use [commercial links not allowed[/mod]
Or you could polish the car as that would also remove the wax and other contaminants safely. There is no need to clay your car again. Also after washing your car I use an I.P.A solution to wipe down each panel before waxing.

​

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reacties: SjeeleBrik
Om een waxlaag helemaal te verwijderen zou je iets als Poorboy's World Professional Polish kunnen gebruiken, maar ook een licht polijstmiddel (wat je zelf al aangeeft) met een zachte pad zou de laag wel moeten weghalen.
Kleien gaat je laag niet helemaal weghalen en alleen IPA lijkt me ook niet de oplossing.
Duidelijk, dan ga ik voorzichtig beginnen met Menzerna 3800 in een poging om de wax er vanaf te krijgen.

• Leuk
Hello SheeleBrik
I think your best option is to remove the wax entirely. It is pretty easy to do. Either use a good quality "decon shampoo"or use
Or you could polish the car as that would also remove the wax and other contaminants safely. There is no need to clay your car again. Also after washing your car I use an I.P.A solution to wipe down each panel before waxing.

​

I did 2 complete wipe downs with an IPA mix on every panel after polishing and before using the Fussocoat;) I will take your and @Soepergrover's advice and just do a quick polish to remove the wax so I can start with clean paint before reapplying the Fussocoat

Edit: added "IPA mix"

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Ik heb inderdaad meerstaps gepolijst en ik wil die spiegel graag behouden dus ik ga het dak en de motorkap (daar is ook wat te zien) even opnieuw doen. Zoals je zegt niet te gek veel werk, zeker omdat ik nu het intensieve wassen, decontaminatie en kleien kan skippen. Even goed wassen, drogen en opnieuw polijsten.