Afgelopen weekend stond deze Suzuki Swift voor een full detail gepland.
De auto bij aanvang:
Dit keer met wat bewegend beeld erbij
Als eerste de auto ingespoten met een citrus prewash en daarna een laag foam over de auto heen gestort.
Bah..
Gelukkig bied APC en een kwast uitkomst voor dit soort bagger.
De velgen en banden ingespoten met P+S Brake Buster en daarna met Kenotek de-ironizer.
Helaas waren ze te ver heen, ingebrand remstof wat niet te verwijderen is met een sopje...
Ook de lak werd ingespoten met Kenotek de-ironizer en dit z'n werk laten doen. Was niet overbodig...
Uit de deurrubbers kwam een partij bagger vandaan. APC, kwast en veel doeken boden uitkomst.
De auto grondig afgespoten, alles opgeruimd en de auto naar binnen gereden.
Kleien:
de lak voelde nog erg stroef en als schuurpapier aan, met het kleien kwam er nog veel vervuiling vanaf.
Staat van de lak:
op de lichte kleur grijs is het wat lastig te zien, maar op de zwarte stijlen en het dak des te beter.
Polijsten:
normaal gesproken begin ik aan de lak om deze te polijsten maar dit keer heb ik als eerst de koplampen gedaan omdat deze dof en vergeeld waren. Omdat de Meguiar's Keep Clear Headlight Coating minstens 24 uur met rust gelaten moet worden, dus de koplampen behandeld.
De koplampen zijn met een aantal hits gepolijst van grof tot fijn. Vaak is schuren niet eens echt nodig om tot een prima resultaat te komen,
Vaak krijg je met een spuitbus veel overspray, dit had ik al gezien op diverse filmpjes dus uit voorzorg alles afgeplakt met krimpfolie en afplaktape. Op zich was het niet erg als er toch wat op de lak was terecht gekomen want ik moest daarna toch nog gaan polijsten. Maar om mezelf geen extra werk op de hals te halen, alles afgeplakt.
50/50, alles afgedekt en klaar.
Nadat de koplampen klaar waren, verder gegaan met de lak.
De lak werd in meerdere stappen gepolijst van grof tot fijn, met een microvezelpad tot een foampad.
Het dak was er het ergst aan toe. Deze een aantal hits gegeven maar helaas is er geen eer meer aan te behalen. De auto staat (vaak) onder een boom en dat is een aanslag op het dak. Ingebeten vogelpoep, zure bessen enz. doen de lak geen goed.
Her en der zaten wat diepere krassen.
Ook de anti steenslag sticker heeft z'n beste tijd wel gehad. Overlegt met de eigenaar en overeen gekomen om ze te verwijderen. Warm maken met een föhn, lostrekken, lijm restanten behandeld met Nanolex Glue EX en naderhand gepolijst.
Terwijl ik bezig was met het polijsten van de achterlichten, bleef er maar vuil tevoorschijn komen, dit omdat het nogal trilt tijdens het polijsten. Besloten de achterlichten te demonteren om erachter schoon te maken. Dat was wel nodig ook
Nadat het polijsten klaar was, de lak 2x ontvet met Dope Fibers High Degreaser, was het tijd voor bescherming.
Ditmaal gekozen voor de Neowax Nr.1 en deze in 2 laagjes aangebracht voor optimale bescherming.
Interieur:
ook de binnenkant van de auto onder handen genomen. Flink met de stofzuiger er doorheen en vervolgens het leer reinigen met Dope Fibers Leather Cleaner gevolgd door Dope Fibers Leather Care.
Al het kunststof gereinigd met Dope Fibers All Interior Cleaner en behandeld met Dope Fibers All Interior Detailer.
Ik ben fan geworden van de Dope Fibers producten. Erg jammer dat ze uitlopend zijn en het assortiment gaan verlaten bij CC
Echt prima producten voor relatief weinig geld én ze werken gewoon goed.
De vloermatten eruit gehaald en gestofzuigd.
Alle ramen schoon gemaakt met Bilt-Hamber Trace-Less en diverse wafeldoeken.
Onder de motorkap ook de boel schoon gemaakt en behandeld met Nanolex Engine Dressing.
De puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen nagelopen met MF doek en Poorboy's World Spray&Wipe
- banden voorzien van Dope Fibers Shiny Tire Gel
- de trims met Meguiar's Hybrid Ceramic Trim Restorer
De glans en reflectie zit er weer goed in.
En toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
Dit keer met wat bewegend beeld erbij
Als eerste de auto ingespoten met een citrus prewash en daarna een laag foam over de auto heen gestort.
Bah..
Gelukkig bied APC en een kwast uitkomst voor dit soort bagger.
De velgen en banden ingespoten met P+S Brake Buster en daarna met Kenotek de-ironizer.
Helaas waren ze te ver heen, ingebrand remstof wat niet te verwijderen is met een sopje...
Ook de lak werd ingespoten met Kenotek de-ironizer en dit z'n werk laten doen. Was niet overbodig...
Uit de deurrubbers kwam een partij bagger vandaan. APC, kwast en veel doeken boden uitkomst.
De auto grondig afgespoten, alles opgeruimd en de auto naar binnen gereden.
Kleien:
de lak voelde nog erg stroef en als schuurpapier aan, met het kleien kwam er nog veel vervuiling vanaf.
Staat van de lak:
op de lichte kleur grijs is het wat lastig te zien, maar op de zwarte stijlen en het dak des te beter.
Polijsten:
normaal gesproken begin ik aan de lak om deze te polijsten maar dit keer heb ik als eerst de koplampen gedaan omdat deze dof en vergeeld waren. Omdat de Meguiar's Keep Clear Headlight Coating minstens 24 uur met rust gelaten moet worden, dus de koplampen behandeld.
De koplampen zijn met een aantal hits gepolijst van grof tot fijn. Vaak is schuren niet eens echt nodig om tot een prima resultaat te komen,
Vaak krijg je met een spuitbus veel overspray, dit had ik al gezien op diverse filmpjes dus uit voorzorg alles afgeplakt met krimpfolie en afplaktape. Op zich was het niet erg als er toch wat op de lak was terecht gekomen want ik moest daarna toch nog gaan polijsten. Maar om mezelf geen extra werk op de hals te halen, alles afgeplakt.
50/50, alles afgedekt en klaar.
Nadat de koplampen klaar waren, verder gegaan met de lak.
De lak werd in meerdere stappen gepolijst van grof tot fijn, met een microvezelpad tot een foampad.
Het dak was er het ergst aan toe. Deze een aantal hits gegeven maar helaas is er geen eer meer aan te behalen. De auto staat (vaak) onder een boom en dat is een aanslag op het dak. Ingebeten vogelpoep, zure bessen enz. doen de lak geen goed.
Her en der zaten wat diepere krassen.
Ook de anti steenslag sticker heeft z'n beste tijd wel gehad. Overlegt met de eigenaar en overeen gekomen om ze te verwijderen. Warm maken met een föhn, lostrekken, lijm restanten behandeld met Nanolex Glue EX en naderhand gepolijst.
Terwijl ik bezig was met het polijsten van de achterlichten, bleef er maar vuil tevoorschijn komen, dit omdat het nogal trilt tijdens het polijsten. Besloten de achterlichten te demonteren om erachter schoon te maken. Dat was wel nodig ook
Nadat het polijsten klaar was, de lak 2x ontvet met Dope Fibers High Degreaser, was het tijd voor bescherming.
Ditmaal gekozen voor de Neowax Nr.1 en deze in 2 laagjes aangebracht voor optimale bescherming.
Interieur:
ook de binnenkant van de auto onder handen genomen. Flink met de stofzuiger er doorheen en vervolgens het leer reinigen met Dope Fibers Leather Cleaner gevolgd door Dope Fibers Leather Care.
Al het kunststof gereinigd met Dope Fibers All Interior Cleaner en behandeld met Dope Fibers All Interior Detailer.
Ik ben fan geworden van de Dope Fibers producten. Erg jammer dat ze uitlopend zijn en het assortiment gaan verlaten bij CC
Echt prima producten voor relatief weinig geld én ze werken gewoon goed.
De vloermatten eruit gehaald en gestofzuigd.
Alle ramen schoon gemaakt met Bilt-Hamber Trace-Less en diverse wafeldoeken.
Onder de motorkap ook de boel schoon gemaakt en behandeld met Nanolex Engine Dressing.
De puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen nagelopen met MF doek en Poorboy's World Spray&Wipe
- banden voorzien van Dope Fibers Shiny Tire Gel
- de trims met Meguiar's Hybrid Ceramic Trim Restorer
De glans en reflectie zit er weer goed in.
En toen kon de auto naar buiten.
Laatst bewerkt: