• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Suzuki Swift Onara edition

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
9.091
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Suzuki Swift voor een full detail gepland.

De auto bij aanvang:
Dit keer met wat bewegend beeld erbij :)


foto 01.jpg


foto 02.jpg


Als eerste de auto ingespoten met een citrus prewash en daarna een laag foam over de auto heen gestort.


foto 04.jpg


Bah.. :eyes:
Gelukkig bied APC en een kwast uitkomst voor dit soort bagger.

foto 03.jpg


foto 06.jpg


De velgen en banden ingespoten met P+S Brake Buster en daarna met Kenotek de-ironizer.
Helaas waren ze te ver heen, ingebrand remstof wat niet te verwijderen is met een sopje... :worried:
foto 05.jpg


Ook de lak werd ingespoten met Kenotek de-ironizer en dit z'n werk laten doen. Was niet overbodig...

foto 07.jpg


Uit de deurrubbers kwam een partij bagger vandaan. APC, kwast en veel doeken boden uitkomst.
foto 025.jpg


De auto grondig afgespoten, alles opgeruimd en de auto naar binnen gereden.

Kleien:
de lak voelde nog erg stroef en als schuurpapier aan, met het kleien kwam er nog veel vervuiling vanaf.

foto 08.jpg


Staat van de lak:
op de lichte kleur grijs is het wat lastig te zien, maar op de zwarte stijlen en het dak des te beter.

foto 09.jpg


foto 010.jpg


Polijsten:
normaal gesproken begin ik aan de lak om deze te polijsten maar dit keer heb ik als eerst de koplampen gedaan omdat deze dof en vergeeld waren. Omdat de Meguiar's Keep Clear Headlight Coating minstens 24 uur met rust gelaten moet worden, dus de koplampen behandeld.
De koplampen zijn met een aantal hits gepolijst van grof tot fijn. Vaak is schuren niet eens echt nodig om tot een prima resultaat te komen,

foto 011.jpg


Vaak krijg je met een spuitbus veel overspray, dit had ik al gezien op diverse filmpjes dus uit voorzorg alles afgeplakt met krimpfolie en afplaktape. Op zich was het niet erg als er toch wat op de lak was terecht gekomen want ik moest daarna toch nog gaan polijsten. Maar om mezelf geen extra werk op de hals te halen, alles afgeplakt.


50/50, alles afgedekt en klaar.

foto 012.jpg


Nadat de koplampen klaar waren, verder gegaan met de lak.
De lak werd in meerdere stappen gepolijst van grof tot fijn, met een microvezelpad tot een foampad.

foto 017.jpg


Het dak was er het ergst aan toe. Deze een aantal hits gegeven maar helaas is er geen eer meer aan te behalen. De auto staat (vaak) onder een boom en dat is een aanslag op het dak. Ingebeten vogelpoep, zure bessen enz. doen de lak geen goed.

foto 013.jpg


foto 014.jpg



Her en der zaten wat diepere krassen.
Ook de anti steenslag sticker heeft z'n beste tijd wel gehad. Overlegt met de eigenaar en overeen gekomen om ze te verwijderen. Warm maken met een föhn, lostrekken, lijm restanten behandeld met Nanolex Glue EX en naderhand gepolijst.

foto 018.jpg

foto 015.jpg


Terwijl ik bezig was met het polijsten van de achterlichten, bleef er maar vuil tevoorschijn komen, dit omdat het nogal trilt tijdens het polijsten. Besloten de achterlichten te demonteren om erachter schoon te maken. Dat was wel nodig ook :eyes:

foto 016.jpg


Nadat het polijsten klaar was, de lak 2x ontvet met Dope Fibers High Degreaser, was het tijd voor bescherming.
Ditmaal gekozen voor de Neowax Nr.1 en deze in 2 laagjes aangebracht voor optimale bescherming.

foto 019.jpg


Interieur:
ook de binnenkant van de auto onder handen genomen. Flink met de stofzuiger er doorheen en vervolgens het leer reinigen met Dope Fibers Leather Cleaner gevolgd door Dope Fibers Leather Care.
Al het kunststof gereinigd met Dope Fibers All Interior Cleaner en behandeld met Dope Fibers All Interior Detailer.

Ik ben fan geworden van de Dope Fibers producten. Erg jammer dat ze uitlopend zijn en het assortiment gaan verlaten bij CC :worried:
Echt prima producten voor relatief weinig geld én ze werken gewoon goed.

foto 020.jpg

foto 021.jpg


foto 022.jpg

De vloermatten eruit gehaald en gestofzuigd.
Alle ramen schoon gemaakt met Bilt-Hamber Trace-Less en diverse wafeldoeken.

foto 023.jpg


Onder de motorkap ook de boel schoon gemaakt en behandeld met Nanolex Engine Dressing.

foto 024.jpg


De puntjes op de i:
- alle kieren en sponningen nagelopen met MF doek en Poorboy's World Spray&Wipe
- banden voorzien van Dope Fibers Shiny Tire Gel
- de trims met Meguiar's Hybrid Ceramic Trim Restorer

De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 026.jpg


En toen kon de auto naar buiten.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig werk Patrick!
Dit zijn toch wel erg dankbare klussen, vaak komen zulke auto van ver (slecht verzorgd) en dan zet je ze neer (dat ik denk daar kan nog wel heel veel uur in, maar het resultaat is dan al zo intens goed!

Het Meguairs spray product voor de koplampen, kende ik nog niet, is dit beter/duurzamer t.o.v. bijv. Trim van Gyeon?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@GeBas, ik heb geen idee of de Meguiar's beter is dan bijvoorbeeld Gyeon Trim.
Meguiar's geeft zelf een standtijd van een jaar al is dat wel afhankelijk aan welke condities ze worden bloot gesteld. Gyeon Trim had ik niet meer in huis en om alleen die te kopen voor 2 koplampen...

30ml Gyeon Trim € 52,95
120ml Meguiar's € 15,99

Keuze snel gemaakt :D

Op YT staan filmpjes van iemand die het getest heeft.


Na 1 jaar. Oordeel zelf.