• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

18 bedrijfswagens

vectraroels

Detailing rookie
22 jul 2010
174
0
In de afgelopen paar weken, heb ik samen met een maat van me 18 bedrijfswagens gecleaned.

Het ging hierbij om:
- 3 verhoogde ford transits
- 9 normale ford transits
- 3 ford connects
- 3 volkswagen caddy’s

Dit waren zwaar verkleurde bedrijfswagens. De oorspronkelijke kleur was geel,
Deze lak was een uni-lak en zat dus geen blanke laklaag op. Helaas heeft geel nog al last van verkrijting dit was op de meeste wagens ook goed te zien.
Foto-7LH3AZKX-D.jpg

Normaliter werden de bussen door een paar jongentjes gewassen met een borstel en een beetje water. Dit was goed te zien aan alle krassen die er op zaten.
Tevens was bij de meeste wagens het dak nog geheel zwart, omdat ze hier niet bij konden.
Foto-FNNL6VJA-D.jpg

Foto-YKKPCZPP-D.jpg



Alle wagens zijn voorzien van een imperiaal, voordat we zijn begonnen zijn deze er allemaal afgehaald.

Gelukkig hadden we de beschikking over een ruime wasplaats en rolsteigers waar door we ons werk goed konden doen.

In de aanloop naar deze klus, zijn we eerst wezen kijken naar wat we ongeveer nodig hadden, Hierop hebben we een bestelling bij carclean geplaatst.
Doel was om de gele kleur weer terug te krijgen en dat de wagens goed beschermd rond zouden rijden.

Hierop hebben wij de volgende bestelling geplaatst:


Uiteindelijk kwamen we een aantal witte pads en paarse pads tekort en hebben deze nog na besteld.

De start:
Op Maandagochtend van de bouwvak begonnen met alle wagens naar buiten te rijden. Alleen hier waren we al een half uur bezig.
1 van de transits gelijk maar op de wasplaats gezet, en begonnen met deze af te spoelen.
Hierna lekker met 2 emmers en PB SS&S begonnen met wassen, Nou dat was nodig ook alleen al voor het dak hadden we 2 emmers met sop nodig en 4 emmers met spoelwater.
Hierna zijn we lekker verder gegaan met de rest van de wagen.
Foto-37F8BUFO-D.jpg
QSamn9zX9gg?feat=directlink[/URL]

Nadat het ergste vuil eraf is gewassen, hebben we de wagen weer afgespoeld en hierna ingespoten met iron-x. Dit gaf een heel mooi effect, aangezien deze wagens bijna altijd langs de weg staan om hier onderhoud aan de infrastructuur van de snelwegen te doen, krijgen ze nogal wat ijzerdelen over zich heen.
Foto-6TWGX4JU-D.jpg

Foto-MZNZVBVL-D.jpg

Foto-XO83ULM8-D.jpg

De iron-x hebben we er opgespoten, terwijl de auto nog helemaal nat was, zoals jullie kunnen zien is de werking nog steeds erg goed.

Na het inwerken van de iron-x (8 minuten) de gehele wagen afgespoeld en droog gemaakt.

We hebben er voor gekozen om hierna niet te gaan kleien, maar direct te gaan polijsten, dit omdat er te veel tijd in ging zitten, en wij deze niet hadden. En omdat het tevens niet de wens van de klant was om de krassen eruit te hebben, maar wel de kleur weer terug te brengen.

Hierna zijn we begonnen met een testspot te maken op de motorkap.
Hier kwam gelukkig uit dat we met een witte polijstpad en Monello Inizio aan de gang moesten gaan.
Afgebouwd met de Monello Finale op groen.
Helaas zaten er een aantal wagens tussen waar deze combinatie niet gehaald werd en hier hebben we dan ook de witte pad moeten vervangen door de paarse pad.

Mijn maat werkte hierbij met de DAP500 en ik zelf was aan het werk met de PRO900


Nadat de kleur weer terug was gebracht hebben we de wagens in de Poorboys White Diamond gezet en deze 15 minuten laten curen. Hierna ze uitgebuffed, en vervolgens in een laagje Collinite 845 gezet

Foto-T6WYPUWE-D.jpg

Foto-NBYVCXGM-D.jpg

Foto-I666USF6-D.jpg

Foto-EBSNVADW-D.jpg

Foto-EBSNVADW-D.jpg


Helaas heb ik geen foto’s van alle wagens, omdat sommige wagens ook gelijk weer mee genomen werden nadat ze klaar waren.
Ik ben van de week er nog wel 3 tegen gekomen langs de a9 en ze vielen nu weer goed op.
De klant was ook zeer tevreden en ze willen nu hun wagens van het andere filiaal ook door ons laten doen.
Al met al zijn we ruim 10 volle dagen bezig geweest, maar was het wel de moeite waard
 
Klinkt als een monsterklus Roel !

Even 2 dingentjes :
1. Je foto's zijn bij mij niet zichtbaar

2
vectraroels zei:
Deze lak was een uni-lak en zat dus geen blanke laklaag op.

Zijn die auto's daar dan gespoten met een spuibus oid ?
Je mag ervan uitgaan dat iedere iedere auto die je sinds 1940 nieuw koopt wordt geleverd met een blanke lak laag.
Dat ze afgeven tijdens het polijsten en verkrijten is een eigenschap van een uni-lak en heeft er niks te maken met het ontbreken van een blanke lak laag.

Mij is het destjds al volgt uitgelegd :
Bij een uni-lak spuiten ze over de kleurlaag een blanke lak laag.
Bij metallic spuiten ze over de kleurlaag een lak laag, daar overheen de metallic en daaroverheen nog een blanke laag
Hierdoor moet de zon (UV) door 2 blanke lak lagen en een metallic laag heen om bij de kleurlaag te komen en zal deze ook veel minder snel verkleuren als een uni-lak.

Overigens een goede keuze om white diamond en de coll 845 te gebruiken.
Zeker de wax is bij zo'n bedrijf goed op zijn plaats.

Gaan ze de auto's nu ook anders wassen ?
 
foto's werkten inderdaad niet, was het al aan het aanpassen dat jij aan het aanpassen terwijl jij je bericht aan het typen was :p
Ik heb contact gehad met ford voor dat we begonnen. Hun werken nog met alleen een uni lak voor hun bussen dus zit totaal geen blanke lak laag op.

Heb inderdaad bij het bedrijf aan gegeven welke middelen ze moeten kopen om de wagens in deze staat te houden.
Zou toch zonde zijn als binnen een paar weken al het werk voor niets is geweest.
Ze hebben gelukkig gelijk actie ondernomen, want alle borstels etc werden direct weggegooid en ze zijn gelijk emmers en washandschoenen van megs gaan halen.

Van de week toevallig nog 1 van die bussen langs de snelweg gezien, en zag er nog toppie uit :D
 
vectraroels zei:
Ik heb contact gehad met ford voor dat we begonnen. Hun werken nog met alleen een uni lak voor hun bussen dus zit totaal geen blanke lak laag op.

En over dit punt twijvel ik enorm, er loopt op dit moment nog een topic over een Alfa lak waarin het zelfde wordt beweerd en toch denk ik dat jullie beweringen niet kloppen.
Maar goed, laten we jou topic er niet mee gaan "vervuilen" want dat doet niks af aan het mega klus die je hebt gehad en zeker tot een mooi einde hebt gebracht !

Overigens heeft Mequias in de pro serie ook 4 liter verpakkingen shampoo :rules
 
haha klopt arjan. Vandaar ook dat ik toen contact op nam met hun.
Vond het ook een vreemde gewaarwording, maar ja dat is hoe ford blijkbaar werkt bij hun bedrijfswagens.
Al twijfel ook ik nog steeds. Maar ja zodra ik een lakdikte meter kan lenen van iemand die verschillende lagen kan meten ga ik gewoon een keer langs om te meten.
Dan hebben we zekerheid
 
Wellicht de auto wassers daar een spoedcursus wassen geven, zodat ze niet met overtollig veel shampoo de auto wassen, en netjes het 2-emmer systeem hanteren.

Wel een erg grote klus zeg.
Dat die bussen maar 1 laag lak hebben kan goed. Dat heb ik vaker gehoord, want bij bedrijfsbusjes werd/wordt dat vaker gedaan blijkbaar..

Foto's zien er goed uit iig! :party:
 
Ten eerste ziet het er weer goed uit, uni kleuren zijn zowieso dankbare kleuren om te polijsten, vooral geel en rood

Je zal er wss nog wel spierpijn van hebben

Juffer1 zei:
Mij is het destjds al volgt uitgelegd :
Bij een uni-lak spuiten ze over de kleurlaag een blanke lak laag.
Bij metallic spuiten ze over de kleurlaag een lak laag, daar overheen de metallic en daaroverheen nog een blanke laag
Hierdoor moet de zon (UV) door 2 blanke lak lagen en een metallic laag heen om bij de kleurlaag te komen en zal deze ook veel minder snel verkleuren als een uni-lak.

Unilakken zijn 1 laags of 2 laags, 1 laags is single stage lak, is alleen kleur, zonder blanke lak , 2 laags is kleur en daarover nog een blanke laklaag
Metallic lakken zitten de metaaldeeltjes in de kleurlaag en is ook een 2 laags lak, dus 1 laag kleur en daarover 1 laag blank
Je hebt wel 3 laags kleuren, maar dat zijn vaak parelmoer kleuren waar een egale voorkleur onder zit, omdat de parelmoer zo transparant is dat de onderlaag er dan doorheen blijft schijnen. Dan heb je vaak 1e laag is een unikleur, 2e laag is een parelmoer en 3e en laatste laag is een blanke laklaag

Op bedrijfswagen zit vaak 1 laags uni, lakken zijn duur, en wanneer ze in een fabriek een auto moeten spuiten willen ze zo weinig mogelijk (dure) lak gebruiken. Daarom zijn unikleuren geodkoper dan metallics bij het bestellen van een nieuwe auto, op de eerste plaats, de lak is goedkoper en er hoeft minder gespoten te worden (geen blanke laklaag)
Tegenwoordig spuiten bijna alle autofabrikanten hun personenauto's in de 2 laags uni, anders verkleuren ze te snel (al helemaal door de minder chemische lakken van tegenwoordig) Dit is echt iets van de laatste pak hem beet 10 jaar of zo.
 
Wat een werk zeg!!! Prachtig geworden!!!:)^

Ik ga er zeker eens opletten als ik aan de overkant ben van het kanaal.:D :D
 
Aficior Ziet er mooi uit. Wat zal de parkeerplaats er mooi uit zien met al dat mooie geel.[/quote zei:
ziet er inderdaad erg mooi uit. Tenminste weer een gele parkeerplaats ipv wit :)_[]

Was zeker een mega klus, maar wel echt de moeite waard. Als ik weer zo'n klus krijg pak ik hem met 2 handen aan