• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1991 VW Golf MK2: eerste detail!

Dimitri

Detailing addict
31 jul 2011
102
65
Zo, na eerst weken zitten informatie op te zoeken op dit forum heb ik dit weekend mijn golf gedetaild. Voor mij trouwens de eerste keer, maar ik had daarvoor wel al eens gekleid.
Werkmethode:

- Gewassen met 2EM en ontvetter
- Lichtjes afgedroogd
- Gekleid
- Met lakstift plekken bewerkt (goed gegaan overigens, zonder wet sanding)
- Plastieks afgeplakt (wat een kutjob btw)
- Begonnen met polieren (Meguiars ultimate compound)
- Wax laag gezet (Meguiars gold class nog iets)
- Plastieks behandeld
- Banden behandeld

De stap met swirl x heb ik overgeslaan, omdat dat niet moest volgens de mannen van Meguiars. Ik ben eerst begonnen met de motorkap waarbij ik de machine grotendeels het werk liet doen (beginner, weet je wel). Ik had een goed resultaat, maar het was nog niet wat ik wilde. Toen ben ik maar begonnen met de linkerflank, waarbij ik meer druk uitoefende op de machine. Het resultaat was al meteen een pak beter! Zo heb ik mijn hele linkerflank en koffer gedaan, en ik heb maar tot stand 3 (ook bij de motorkap) van de machine gebruikt. Het resultaat was goed, zeer goed zelfs, maar ik had toch nog een paar swirls. En ook maar ben ik een beginnen, ik wil alles zo perfect mogelijk doen ;-)
Dus ging ik bij de rechterflank tot stand 5. Daarvoor durfde ik het niet i.v.m. lakschade (beginner, weet je wel :-b ), maar ik heb het dan maar gedaan en ik had een perfect resultaat. Ik had geen enkele swirl of kleine kras meer! Den deze was tevreden dus :jippie
Daarna heb ik de auto in de wax gezet, wat ook erg goed ging (stand 1-2 gebruikt).

Kortom, ik ben zeer tevreden over het resultaat! Ik dacht echt dat het wat minder ging zijn! Maar nu ik mijn karretje zie blinken, damn 8-())

Foto's:

Tijdens het polieren:

goed1.jpg

Resultaat erna, zit nog geen wax laag op:

goed-1.jpg

Eindresultaat. Jammer genoeg zijn deze foto's daarstraks getrokken geweest, zodat er al een stoflaagje op zat...

goed5.jpg

goed3.jpg

goed4.jpg

goedd.jpg

Ik had nog een vraag:

- Op sommige plaatsen (deurklink, bovenste deurstijl,...) ben je verplicht om handmatig te polieren. Hier heb ik nog een paar kleine swirls. Hoe kan je het beste handmatig polieren? Heeft er iemand hier een filmpje van ofzo?

Je kan een kleinere pad gebruiken ofwel de kone van monello, of je hebt ze ook in de vorm van een bol, allebei aan te sluiten op een boormachine en je hebt ze in verschillende gradaties.
https://www.Carclean.com/product/Monello/Uni-Cone_Black_Finishing_Cone_10cm_88-740CONE_101540
https://www.Carclean.com/product/Monello/Uni-Ball_Cutting_Geel_7,5cm_88-525_101167

Mooi resultaat. Denk wel dat je na de ultimate compound een lichtere stap doet om beter te kunnen finischen. Ultimate compund is nogal grof.

Ik zie in de flits foto of oliehologrammen van het polijstmiddel of het zijn polijsthologrammen. Heb je wel afgebouwd en welke pad(s)?

Eindresultaat ziet er op de foto's goed uit, zeer mooie velgen trouwens!

Voor de kommetjes onder de deurklink en raamstijlen e.d. kun je een powercone of spotbuffpad gebruiken op de DAP of boormachine. Met de hand wil wel, maar is lang niet zo effectief als met een DAP of boormachine.

Paulus de Boskabouter zei:
Ik zie in de flits foto of oliehologrammen van het polijstmiddel of het zijn polijsthologrammen. Heb je wel afgebouwd en welke pad(s)?

Eindresultaat ziet er op de foto's goed uit, zeer mooie velgen trouwens!
Dank u!

Afgebouw? Euh...
Voor de ultimate compound heb ik de gele pad van meguiars gebruikt en voor de wax de zwarte 'finishing pad'. Bij elk product (ultimate compound/ wax) heb ik het product effe laten inwerken om het daarna af te nemen met een doek.

Een polijstmiddel hoef je niet te laten inwerken! Zoals ik al eerder zei, op de tweede foto met flits van de c stijl zijn duidelijk polijsthologrammen te zien.

Lees anders eerst dit even goed door:

https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500.aspx

Met een te grove combinatie finishen leidt tot dit:

i53nt5.jpg

Just my two cents! ;)

Beste Dimitri,

Het welgemeende advies van Paulus de Boskabouter zal ervoor zorgen dat je nog meer versteld staat van je werk en het behaalde resultaat.
Voor een volgende keer zou ik zeker zorgen dat ik die spullen in huis zou hebben.

Zoals je schreef was dit jouw première op het gebied van detailen, dus helemaal geen schande dat je daarna verbeteringen kunt aanbrengen. En daar helpen wij elkaar hier op het forum graag mee op weg.

Paulus de Boskabouter zei:
Een polijstmiddel hoef je niet te laten inwerken! Zoals ik al eerder zei, op de tweede foto met flits van de c stijl zijn duidelijk polijsthologrammen te zien.

Lees anders eerst dit even goed door:

https://forum.Carclean.com/cc_postst5922/Volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-DAP500.aspx

Met een te grove combinatie finishen leidt tot dit:

Just my two cents! ;)
Niks de 2 cents, het is dankzij ervaren mannen zoals jij dat ik hier kan bijleren en dat ik een beter resultaat kan krijgen :-)^

Fel bedankt voor het advies!

Aficior zei:
Beste Dimitri,

Het welgemeende advies van Paulus de Boskabouter zal ervoor zorgen dat je nog meer versteld staat van je werk en het behaalde resultaat.
Voor een volgende keer zou ik zeker zorgen dat ik die spullen in huis zou hebben.

Zoals je schreef was dit jouw première op het gebied van detailen, dus helemaal geen schande dat je daarna verbeteringen kunt aanbrengen. En daar helpen wij elkaar hier op het forum graag mee op weg.
En daarvoor zijn jullie allen fel bedankt :)

We zijn hier om elkaar te helpen ;)

Je kunt ook even hier kijken:

http://batchgeo.com/map/7a41ee6cfc407abecd59c69c69350eeb

Locaties van vele CC forumleden. Kijk eens bij wie je in de buurt woont, bij het in het echt zien valt het kwartje helemaal snel. Of kom naar de detailday in Lelystad. Daar komen een aantal zeer ervaren detailers die jou vast alle kneepjes van het vak willen leren.

En lezen, lezen en nog een lezen :rules

En heb je een vraag; stel hem gerust hier!

je hebt al een mooi resultaat behaald, edoch sluit ik me aan bij mijn voorgangers.
ik ken ultimate compound niet zo...maar vind dat je best wel iets minder polijstmiddel mag gebruiken.
wat ik van UC begrepen heb is dat de korrel miet zo snel afbreekt als bijvoorbeeld de monello serie..

maar toppie gedaan en blijven proberen en testen en vooral ook vragen en lezen

cruiser zei:
wat ik van UC begrepen heb is dat de korrel niet zo snel afbreekt als bijvoorbeeld de monello serie..
Sterker nog, de korrel breekt helemaal niet af. :no