• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1e keer in de wax

Dido

Detailing rookie
5 apr 2011
14
0
Hallo.

Ik ben hier helemaal nieuw.
En heb al heel veel zitten lezen.

Ondertussen heb ik hier al Iron X besteld, en clay kit van mothers.

Nu wil ik mijn wagen ( 350z ) voor het eerst gaan poetsen.

Nu lees ik heel veel over stappen plannen, maar ik wil het volgende gaan doen.

Auto wassen
Auto clayen.
Auto poetsen. ( poorboys natty )

Nu heb ik hier een vraag over, krijg ik hierdoor een mooie glans, en is poets hetzelfde als een wax??

En welke pads raden jullie me aan?
Dan bestel ik die gelijk mee met de PB natty's.

Groeten
 
Heb je deze ook gelezen?

https://forum.Carclean.com/threads/volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/

De term "poets" moet je vergeten, dat gebruiken wij hier niet ;) Volgens mij bestaat het ook niet.

De glans is voor 90% afhankelijk van de voorbereidingen die je op je lak doet, met namen het kleien en polishen zorgen hiervoor, de laatste 10% komt door de wax/sealant. In het topic hierboven staat ook met welke pads je zaken kunt aanbrengen.
 
Haha ja sorry, ben nieuw he ;)

Ja die heb ik gelezen.

Nu ga ik het volgende doen.

- Wassen
- Kleien
- ( voeden doe ik niet, heb ik nog niets voor )
- Waxen.

Nu heb ik een vraag over het waxen.
Wat raad je me aan, de vloeibare wax van PB natty, of de '' vaste van PB natty?
Ik ga met de hand waxen, dus weet niet wat er beter is.

:)^
 
Een vaste wax is zuiniger in gebruik en verder is het persoonlijke voorkeur. Wat prestaties betreft zijn ze gewoon hetzelfde.
 
Na het kleien is de auto als het goed is helemaal schoon. Wax mag er direct op.
Je mag wachten zolang als je wil natuurlijk, maar ik wax het liefste een schone auto ;)
 
Een optimaal schone auto krijg je trouwens niet alleen maar door kleien. Het is een 5 stappen plan:

wassen
kleien
cleanen / polijsten
voeden (glaze)
beschermen. (sealant en/of wax)

Na het kleien is de auto als het goed is helemaal schoon
Na kleien is je auto niet helemaal schoon, maar in ieder geval meestal wel een stuk schoner.
Cleanen is, net zoals het kleien, geen verplichte stap. Maar wel aan te raden voordat je de wax erop zet (schonere lak = beter overall resultaat en betere ondergrond voor je beschermlaag).
 
GMToyota zei:
Een optimaal schone auto krijg je trouwens niet alleen maar door kleien.
Na kleien is je auto niet helemaal schoon, maar in ieder geval meestal wel een stuk schoner.

Uiteraard, maar aangezien zijn volgende stap sowieso waxen was en niet het gebruiken van een cleaner/polish, vond ik dat antwoord wel gerechtvaardigd ;)
 
De topic starter heeft blijkbaar redenen om te kiezen voor de stappen die hij aan geeft. Dat kan allerlei redenen hebben.

Voor een eerste keer is het al een acceptabele wijze van handelen, maar verwacht er (zoals hierboven ook reeds vermeld) geen indrukwekkende resultaten van. Je auto zal pas van de straat af spetteren, wanneer je uiterst zorgvuldig alle stappen onderneemt die in de How-To's benoemd zijn.

Ik begrijp in ieder geval dat je nu al wat producten tot je beschikking hebt. Waarom niet nog een flesje Poorboys World Polish met Sealant erbij kopen + twee of drie handpads en twee doeken?

Je doet dan na het kleien (reinigen van de lak) deze nog eens extra goed na reinigen en meteen ook kleine lakbeschadigingen corrigeren met het polijst-bestanddeel van dat product. En mocht door het kleien 'marring' ontstaan op je lakwerk, dan kun je denk ik met de Poorboys World Polish met Sealant de 'marring' verwijderen.
Daarna kun je dan mooi je Natty's Wax aanbrengen.

@stimpy68
Poets bestaat wel. Ik heb er zojuist nog eentje gebakken:D
 
Bedanktt voor je antwoord

Nu heb ik weer een vraagje.

Heb hem nu in de wax staan, maar zie idd nog hele lichte krasjes enkel op de motorkap.

Nu is mijn vraag,
- Zal ik Poorboys SSR bestellen ( of is dit te heftig, bij weinig krasjes )
https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/SSR1_Light_Abrasive_Swirl_Remover_473ml_100719


Of Poorboys World White Diamond ( Glaze, de lichte krasjesverwijderaar )
https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/White_Diamond_473ml_100901


( Of Poorboys World Professional Polish bestellen ( paint cleaner, verwijderd volgens mij geen krasjes )
https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Professional_Polish_473ml_100723

Of gebruik je de paint cleaner voor de Glaze??


En is het ook nog verstandig om de lak in de sealant te zetten, voordat de wax erop gaat, of raden jullie dit of, zie zelf het nut niet echt, of geeft dit een extra glans?

En tot slot, wat voor pad kan ik het best gebruiken voor de ( lichte polijst ) aan te brengen.

Sorry lang verhaal weer ;)

Groeten.
 
Handmatig ga je wss met de SSR wel wat swirls wegkrijgen maar krasjes zal moeilijker gaan.

Een paintcleaner komt idd voor de glaze.

Of je een sealant gebruikt is persoonlijk, je hoeft zelfs na een sealant niet noodzakelijk een wax te plaatsen, ikzelf wissel wel eens af, enkel sealant, enkel wax of een sealant en wax. Exprerimenteer en kijk wat voor jou auto het beste is.
 
Nu twijfel ik dus tussen de SSR, en de Glaze van poorboys.

Aangezien de krasjes maar heel licht zijn, lijkt het mij misschien beter om voor de glaze te gaan, omdat dit ook krasjes opvult, maar niet echt een schhurmiddel is, als de SSR.
Of zie ik dit verkeerd.

Is het verstandig om de glaze na te bewerken met een sealer, of direct een wax.
 
SSR producten zijn polijstmiddelen, glaze is een voedend product.

Het is verstandig om de glaze direct af te toppen met een sealant en/of glaze.

Bij de eerste beste regenbui spoelt de glaze weg.
 
Moet ik nog een bepaalde tijd wachten, na het aanbrengen van de paintcleaner, om vervolgens, de glaze erop te zetten, en daarna de was erop te zetten?
Of kan dit direct na elkaar gebeuren?
 
Nee wachten is niet nodig, wel de glaze inwerken tot je een donkerder resultaat krijgt, is niet bij alle lakken van doen, proberen zou ik zeggen. Na de glaze de wax erop, even laten curen en uitwrijven.
 
Om te zien of het product lang genoeg gecured heeft, moet je de swipetest doen.

Let op :!
Dit geldt niet voor polijstmiddelen.