• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2 buckets vs 1 bucket vs No bucket (alternatieve was methode)

Het gaat me niet zo zeer om het besparen op tijd, water of product, ik denk idd dat daar niet veel op te winnen valt.
Maar meer om het verminderen van de aantal verplaasting van de emmers.
Als ik de auto was loop ik paar rondjes om de auto met 2 emmers aan me zijde wat ik vrij omslachtig ervaar. Vandaar de beweeg redenen om richting 1 emmer te gaan maar wil niet dat dit ten kosten gaat van extra krassen.

Was sws van plan om het te proberen en kijken hoe het bevalt.
 
Ok dat verklaart het verschil. Ik was de auto niet van boven naar benden maar maar eerst de boven deel en als ik helmaal klaar ben dan pas het onderste gedeelte van de auto en het onderdorpel raak als laatst aan. Hierdoor heb veel meer verplaatsingen.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
@Cordoba

Wel een goede inderdaad, vuil eraf schrapen door de mitt over de gritt heen te halen ga ik ook maar eens doen.

Voor de rest ziet jou was-programma er vergelijkbaar uit als het mijne en dat voelt prima en werkt zoals ik het wil.

Bij car clean onlangs het advies gekregen de "normale" monello mit te proberen, absorbeert weliswaar minder water en sop dan de dikkere mitt maar heeft als grote voordeel dat er minder frictie onstaat.
Ben zeer ,zeer te vreden, glijdt super icm een fijne shampoo.

Wassen vindt ik prima te doen op de basis twee emmer methode, wanneer het nodig is even een foampje of shampoo laagje als pre wash en je bent good to go.
Ik denk persoonlijk dat we het allemaal niet ingewikkelder moeten maken dan het al is.
Heel veel beter gaat het niet worden in mijn ogen.

1. Theorie en praktijk met de basis methodes kloppen en werken prima.

2. (Veel) water is nodig en zal in mijn ogen altijd nodig zijn, uiteraard kunnen we ons best doen het niet te overdrijven.
Als water verbruik een punt voor je is is dit geen goede hobby voor jou.

3. Het juist wassen van voertuigen vindt ik best arbeidsintensief, je bent al met best veel spullen bezig binnen een doordachte werkwijze.Dit hoeft van mij niet nog gecompliceerder.

4. Detailen is best een dure hobby, ik probeer het ook acceptabel te houden qua kosten maar breek mijn hoofd niet over een beetje product meer of minder.
Het is wat het is.

Wordt auto wassen hier ook verboden, ik noem maar wat, dan zal ik tzt bekijken wat de opties zijn en proberen goede keuzes te maken.
 
Nu we toch bezig zijn.

Is het verschil tussen een Microfiber en een wollen washmitt merkbaar? Ik ben aan het twijfelen om ook eens een wollen washmitt te proberen. De "Wookie" van Dodo spreekt mij erg aan. Alleen het onderhoud van zoiets steekt mij wat tegen. Als ik er ook nog eens een speciale kam voor moet aanschaffen.. Glijdt een wollen washmitt beter over de lak? Wat met omkapseling van vuil deeltjes? Laat dat makkelijk los over het washboard in de spoelemmer?
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
@M3fan

Goede vraag.

Prachtspul zo'n wollen mitt dat is zeker.
In verband met het onderhoud ervan tot nu nooit echt serieus over nagedacht er een aan te schaffen.

Ben ook erg benieuwd hoe zo'n wollen mitt door gebruikers wordt ervaren t.o.v de andere soorten mitt.
 
Toen ik net in de wereld van Detailing stapte las ik veel over wol-mitts. Zacht, veel water opname, vuil werd goed opgepakt, etc. Echter was het onderhoud een zeer groot nadeel.

Toen werd mij bij CC uitgelegd dat de Gyeon - Smoothie o.a. door zijn gesloten lus aardig in de buurt kwam van een wol-mit, maar dan vrijwel geen onderhoud. :)


Aangezien ik toch op Texel was en daar meer schapenwol word aangeboden dan de sokkenbreiers kunnen bijbenen, heb ik daar eens zitten rondkoekeloeren. Het is inderdaad héél zacht, maar blijkbaar houdt het vervuiling beter vast dan je zou willen. Veel kammen en het wol altijd goed schoon houden. :) (niet vuil/nat wegleggen, etc)
 
Een wollen washmitt mag blijkbaar ook niet in de wasmachine, mag niet centrifugeren en moet eigenlijk in de lucht drogen. Met als nadeel dus een langere droogtijd. De haren moeten ook gekamd worden zodat ze niet gaan klitten. Ik vraag mij af als dit dan daadwerkelijk een voordeel heeft tov een microfiber washmitt.

Die Gyeon smoothie dat je aangeeft Quantoxx had ik ook al gezien. Als je de reviews leest is de mitt blijkbaar niet echt duurzaam en komen er snel scheuren in.
 
@M3fan: ik heb mijn smoothie bu een paar maanden. Hele zachte en uiterst handig manipuleerbare mitt. Ik heb nog niets gemerkt van scheuren, maar dat zou wel snel zijn...
 
Je wast je mitt in de ene emmer... en spoelt hem daarna nog een keer in het schone sop.

Dit is toch een extra barrière, die jij wil vervangen door een in mijn ogen minder effectieve barriere (sop aanbrengen met foamgun).

Begrijp me niet verkeerd... van mij mag je auto’s met een schuurspons wassen zo lang je bij mijne weg blijft... maar ik zou zelf geen barrière in het voorkomen/ minimaliseren van swirls weg halen. Zeker niet 1 die bewezen heeft effectief te zijn.

Zo als we in mijn lijn van professie zeggen, ik hou de kans op swirls graag ALARP :)
 
  • Leuk
Reactions: Sarsamkas
Kijk!

Misschien drijf ik door... maar zo zie ik het in mn hoofd :blush:

Slide1.jpg
 
  • Leuk
Reactions: M3fan en D!m!tr!
@M3fan: ik heb mijn smoothie bu een paar maanden. Hele zachte en uiterst handig manipuleerbare mitt. Ik heb nog niets gemerkt van scheuren, maar dat zou wel snel zijn...
Hoe onderhoudt jij die mitt? Steek je die in de wasmachine en daarna centrifugeren? Uithangen om te drogen? Merk je een verschil met een microfiber mitt kwa wassen?
 
Ik heb mijn gyoen smoothie bijna 1.5 jaar en is nog in prima staat. Nooit met een wasmachine gewassen maar van tijd tot tijd een emmer vullen met water met een beetje microfiber wash en dan wrijven tegen de wash bord en een nachtje in het water met het sop laten staan. Volgende dag spoelen en laten drogen
 
Is het verschil tussen een Microfiber en een wollen washmitt merkbaar?

Ik heb verschillende mitts maar ik ben toch echt wel een fan van de Wookies fist. Het ding neemt extreem veel water op, wast uitstekend en voelt echt luxe.
En wat betreft onderhoud: iets meer dan bijvoorbeeld een Gyon mitt. Maar persoonlijk vind ik de paar minuten extra onderhoud die een wollen mitt vraagt echt een kul-argument om geen wollen mitt te gebruiken Vooral als dat argument gebruikt wordt door detaillers die vele uren besteden aan hun auto.
 
Laatst bewerkt:
Wat het sjouwen met emmers betreft: ik zet de spoelemmer altijd op zo'n 2 meter afstand van de auto: dan heb ik er geen last van tijdens het wassen, maar staat ie redelijk dichtbij. Met de sopemmer ga ik rond, als de mitt door de spoelemmer is geweest, ga ik met de mitt naar de plek waar ik aan het wassen ben, doop de mitt in en dan direct op de auto. Ik zet de emmer meestal op de hoeken van de auto, dan kan ik met 1-2 stappen vanaf de emmer een heel stuk doen. Ik begin met de helft van het dak (bijvoorbeeld links), inclusief omdraaien van de mitt en dan de spoelemmer. Vervolgens doop ik de mitt weer in de sopemmer, leg 'm midden op dak, en loop naar de andere kant van de auto om de mitt te pakken en de andere helft van het dak te wassen. Vervolgens begin ik dan weer aan de zijkant waar de emmer staat en ga de auto paneelsgewijs rond, waarbij ik het onderste stuk van de flanken en voor- en achterbumper nog niet meepak (lager op de auto, dus meer kans op zand, bagger en troep), vervolgens doe ik het onderste stuk van portieren en dergelijke en als allerlaatste onderdorpels, onderste randje bumpers enz. Ik ga de auto dus zo'n 3 keer rond om te soppen, samen met de sopemmer. Voordeel van de spoelemmer op een vaste plek hebben staan, is dat je je ook niet snel vergist in spoelemmer/sopemmer als dit eenmaal in je systeem zit, ook niet als je er met je hoofd niet bij bent.
 
  • Leuk
Reactions: Hnzl en Sarsamkas