• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

2 buckets vs 1 bucket vs No bucket (alternatieve was methode)

Deze reactie had ik al een beetje verwacht; lees ik veel. Mijn eigen ervaring komt niet geheel overeen. Je hebt veel variaties hierin en heb alles al wel geprobeerd om te kijken wat goed werkt. Het idee dat foam bij een natte auto minder goed werkt zie ik echt niet terug? (Hier wil ik wel eens een video testje van maken)

Notabene doet Foam minder dan ik dacht, deze knakker heeft mooie reviews met een 50/50 waarbij de andere helft geen foam krijgt ingesprayed: https://www.youtube.com/playlist?list=PL0hmdwdvItIMpY1E_1574-m4msKlcRB3H
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien ook de moeite om mijn eigen test nog eens onder de aandacht te brengen:

Mijn ervaring: Prewash (foam of anders) werkt het beste op een droge auto.

Dus: Afspuiten - Prewash - Afspuiten verwijdert in mijn ervaring minder vervuiling dan Prewash - Afspuiten.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Gullwing - Ik heb het ook niet over foamen op een natte of droge auto, maar uberhaupt een voorwas doen. ;)

Ik heb maar een paar filmpjes van hem gekeken en toen was ik er al klaar mee. Spuit hij nou ook muren in? Het hele principe van een prewash wordt op deze manier niet goed getest. Je kan elke auto een stuk schoner spuiten met een HD en zoals in de meeste filmpjes zie je meestal geen verschil tussen hetgeen wat eerst een voorwas heeft gehad en welke niet. (Beide dele worden schoner) Maar het punt is dat het vuil VEILIGER verwijderd kan worden.
Daarbij word ook niet vermeld of het testpaneel een LSP heeft of niet, wat bij enkele filmpjes een twijfelpunt is.

Tijdens dit schrijven wilde ik @Jansen zijn tests aanhalen, maar hij kwam er zelf al tussendoor. (Goed bezig :D)

Daarbij is het altijd een kwestie van ouwehoeren met verhoudingen. Zo kunnen wij allebei hetzelfde product + zelfde HD + zelfde foamlans gebruiken, maar ik woon in een gebied met héél zacht water en dat is een belangrijke factor.
 
En die 4 a 5 mitts met 1 emmer zijn voldoende?

Ik denk dat ik mijn mitts wel 30x spoel bij een wasbeurt!
Toen ik het las zat ik er ook aan te denken, ik spoel ook een keer of twintig mijn mitt.
Ik zie mij geen twintig mitts aankopen en stockereno_O
Twee buckets met grid en een derde zonder voor mijn wielen, call me old fashion:p
 
Volgens mij speelt gevoel hierin ook een rol, want ik denk namelijk dat je met 2 bucket systeem na 6x te hebben gespoeld ook vies water is en meeneemt naar je sop emmer en uiteindelijk weer vuil op je lak zet.

afijn, iedereen meent de beste methode te weten/hebben, maar allemaal op gevoel. Na de prewash is mijn auto altijd al zo schoon dat bij gebruik van 2 emmer systeem de spoel emmer geen zichtbaar (ja.. zichtbaar) rommel bevat.

Concluderend denk ik dat met welke methode je ook gebruikt, je al op 90% van safe wash zit.
 
  • Leuk
Reactions: Matsu
Volgens mij speelt gevoel hierin ook een rol, want ik denk namelijk dat je met 2 bucket systeem na 6x te hebben gespoeld ook vies water is en meeneemt naar je sop emmer en uiteindelijk weer vuil op je lak zet.

afijn, iedereen meent de beste methode te weten/hebben, maar allemaal op gevoel. Na de prewash is mijn auto altijd al zo schoon dat bij gebruik van 2 emmer systeem de spoel emmer geen zichtbaar (ja.. zichtbaar) rommel bevat.

Concluderend denk ik dat met welke methode je ook gebruikt, je al op 90% van safe wash zit.

Het is toch een barrière die je weg haalt.

Buiten dat spoel ik tussendoor de emmers en vul ze opnieuw, en pak dan een schone mitt.
 
Altijd leuk, dit soort topics. Iedereen heeft het altijd over 'de' 2 bucket method (of een variant daarop), maar in de praktijk blijken de verschillen toch best groot.

Het heeft bij mij ook enige tijd (1,5 jaar?) gekost om een manier van wassen en drogen + de juiste producten te vinden die voor mij voldoet en zo zal dat met iedereen gaan.
 
Door deze corona-ellende heb ik wat meer tijd om me te vervelen, dus dan kom je vanzelf wat tegen dat je nog nooit hebt gebruikt, zo ook wat alternatieve wasmethoden. Ik was/ben altijd erg sceptisch geweest tegenover waterless wash/no rinse methoden, maar het heeft me toch geintrigeerd, dus ik ben van plan om hier wat mee te gaan experimenteren. Vooralsnog lijkt de methode van 1 emmer met water&product (bv ONR) + veel doeken mij de meest veilige/logische methode. Mocht iemand nog goede suggesties hebben voor producten dan hoor ik het graag!
 
Ik luister even mee @Jansen ! Ik heb nog een Fiat 500 uit 1965 staan, welke snel gevoelig is voor roest. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede wasmethode zonder al te veel te krassen, zonder het gebruik van water. Ik weet dat er in Amerika wel wat methoden bestaan. Komt vooral neer op veel shampoo / schuim (lubrication) en het gebruik van diverse microvezel doeken. Ik ben alleen een beetje huiverig voor shampoo op de lak zonder voor- of naspoelen, zeker op oude lak uit de jaren '60 en '70...
 
Persoonlijk en veelvuldig gezegd, wassen zonder goede lubrication veroorzaakt gewoon swirls, dat kan niet anders. Sterker nog, alles waarmee je de auto aanraakt veroorzaakt lichte swirls, het gaat er vooral om om deze zoveel mogelijk te beperken. Want minder swirls is minder correctie/onderhoud.
Water en shampoo is nodig om vervuiling van het oppervlak op te rollen zodat het zo min mogelijk in contact komt met de lak. Met een 1 emmer methode is het risico op swirls gewoon hoger dan met een 2 emmer methode. Heb ook even een aantal pagina's terug gelezen, blijf het vreemd vinden dat men met 1 emmer wil wassen terwijl 2 emmers gewoonweg geen moeite is. Daarnaast lees ik dat foamen ook weinig zin heeft, dat wil ik nogmaals ontkrachten.. Goede foam helpt gewoon om vuil los te weken en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk vervuiling naar beneden loopt.

Nog even als reactie op @B van Kraaikamp, als je de auto gewoon op een goede manier wast en daarna goed droogt dan is er lijkt mij niets aan de hand. Wat je altijd nog zou kunnen doen is na het drogen van de auto de moeilijk bereikbare delen met een blower droog te blazen. Bijvoorbeeld met de Monello Maestro Car Dryer.

Mijn methode blijft de 3 emmer methode, vooraf foamen (bijv. Bilthamber), met HD afspoelen en dan met een goede shampoo (bijv. DJ BTBM) en goede MF mitt de bovenste delen wassen. Per paneel weer spoelen tenzij de vervuiling groot is, dan vaker spoelen. Onderste delen met een andere mitt, die je ook alleen maar voor de onderste delen gebruikt, wie dat niet doet is af! Moeilijk bereikbare delen met een speciale detailing brush. Derde emmer is uiteraard voor de wielen (velgen/banden). Deze was ik met een shampoo/cleaner speciaal voor wielen, foam ze wel mee bij de eerste stap. Dit even in het kort :).
 
Ik denk inderdaad daat een volledige wasbeurt met TFR, snowfoam, HD, etc de veiligste manier is om te wassen en daarom ben ik ook altijd sceptisch geweest tegenover rinseless washes. Echter, een volledige wasbeurt is voor mij niet altijd haalbaar en ik heb er niet altijd zin in omdat ik dat niet thuis kan doen en ik ook nog andere hobbies heb. Een volledige wasbeurt (inclusief naar lokatie rijden, alles klaarzetten en afdrogen en opruimen) kost nu zomaar 3-4 uur. Het gevolg is dat ik onze auto's minder vaak was, die daardoor viezer worden en de wasbeurten die ik dan doe ook niet volledig krasvrij zullen zijn omdat de auto's zo smerig zijn en het vuil erger aangekoekt raakt,, waardoor er ook weer eerder gekleid moet worden, de LSP minder lang meegaat, etc.

Vandaar mijn gedachte: Als ik de auto's vaker kan wassen dmv iets als ONR en een emmer vol doeken is dat proces op zich wellicht minder veilig, maar doordat ik het vaker kan doen (bijv. 1 keer in de week, ipv 1 in de 2/3 maanden) is het eindresultaat misschien wel beter (minder aangekoekte vervuiling en minder krassen) dan de huidige situatie.

Ik weet het niet, maar ik ga het denk ik gewoon testen om te kijken wat er gebeurt. Misschien is het volkomen ruk en misschien is het fantastisch en verkoop ik de rest van m'n zooi en misschien is het alleen goed voor hele lichte vervuiling, en misschien.. Afijn, we gaan het zien.

Met een 1 emmer methode is het risico op swirls gewoon hoger dan met een 2 emmer methode
Hangt er maar net vanaf hoe je die ene emmer gebruikt. Als je die emmer ook gebruikt als spoelemmer, dan ben ik het met je eens. Echter, als je die emmer gebruikt om al je schone doeken/mitts in te doen om die er 1 voor 1 uit te halen wanneer je de auto wast dan is het veiliger dan de 'normale' 2 emmer methode (en ze dus daarna niet meer terug stopt in die emmer), want er is dan geen enkele kans dat er viezigheid in je water terecht komt. Nadeel is zoals gezegd dat je behoorlijk wat doeken of mitts moet hebben voor dat proces.
 
  • Leuk
Reactions: johnwoo