Dit weekend stond er wederom een auto gepland voor een full detail. Nadat de eigenaar het resultaat van de Lexus nx300h had gezien, was een afspraak snel gemaakt.
De auto bij aanvang:
ik heb veel vervuilde auto's over de vloer gehad maar deze deelt beslist de eerste plaats samen met de Kia Picanto die ik vorig jaar heb gedaan.
Was zag deze eruit
Overal dikke mos, aangekoekte ... geen idee wat het is maar het was allemaal erg jakkie bah.
Was sessie:
Omdat ik wist wat me te wachten stond, heb ik bij het pre-washen wart zwaarder geschut ingezet. Zo is er een liter 1:10 verdunde ValetPro citrus pre-Wash en een halve liter 1:5 verdunde APC doorheen gejaagd! Eerst alles ingespoten, dit laten intrekken, daarna de sponningen met een semi stevige kwast bewerkt. Vervolgens een dekentje van ValetPro Snow Foam Combo 2 in een sterke verhouding over de auto heen gedrapeerd zodat het vuil goed los kon weken.
Het wassen van de auto gedaan met een scheut Meguiar's shampoo Plus en Monello washmitt.
Recent heb ik een Gritt Guard (mag ik dat zeggen of is wasrek beter?) uit het verre Oosten ontvangen en deze ónder de originele Gritt Guard geplaatst. Ik dacht dat de originele wat vervuiling tegen zou houden, maar i.c.m. de verre Oosten variant...
Ik heb nog nooit zo veel vuil zien zitten in de emmer! Voor m'n gevoel blijft het vuil beter op de bodem met de Oosterse variant doordat de openingen kleiner zijn en dus minder door de emmer zwieren dan met de veel opener Gritt Guard als je met de washmitt door emmer heen roert.
De lak ingespoten met Monello Non-Ferro en dat was wel nodig.
Tijdens het afspuiten van de auto bleef er overal maar zand, takjes en andere rotzooi uit de sponningen, raamrubbers enz. komen. Gestoord werd ik er van en besloten met een brede straal de auto af te spuiten en niet meer met een smallere straal.
De velgen op verschillende manieren gereinigd.
Het rechter voorwiel en banden eerst ingespoten met P&S Brake Buster, dit laten inwerken, daarna met de Monello wheelmitt en wheelwoolie de velg gereinigd.
Grondig afgespoten en dan lijkt het schoon.
Daarna het rechter voorwiel nogmaals met een paar pufjes Monello Non-Ferro ingespoten, laten inwerken en vervolgens weer met de Monello wheelmitt en wheelwoolie bewerkt. Toch nog een reactie van de de-ironizer.
Het linker voorwiel heb ik alleen gereinigd met Monello Non-Ferro. Opspuiten, laten inwerken, alles sloeg diepdonker paars uit. Daarna met de wheelmitt en wheelwoolie alles na bewerkt en afgespoten. Ook bleef er nog een bruin(achtige) gloed op de banden zitten. Uiteraard naderhand de boel nogmaals behandeld maar dan ook met Brake Buster
Zo zie je maar, eerst de (sterk) vervuilde velgen reinigen met een daarvoor bestemde velgenreiniger en daarna pas met een de-ironizer.
Op deze manier:
- gebruik je minder (dure) de-ironizer
- de-ironizer kan effectiever z'n werk doen zonder eerst door tig lagen vuil heen vreten
Nadat alles was gedaan (duurder langer dan ik wilde), de boel opgeruimd en de auto naar binnen gereden.
Kleien:
Ondanks een grondige was sessie, voelde de lak nog ontzettend stroef aan. Een aantal halen over de motorkap bevestigde m'n vermoeden, een klei beurt is dringend nodig. Een liter 1:2 verdunde Gyeon Clay Lube en een blok Dodo Juice SN klei verder was de lak schoon en voelde glad aan. Het blok klei is daarna de kliko ingegaan want die was verzadigd.
Normaal gesproken haal ik de kentekenplaten en houders van de auto omdat ik erachter ook schoon wil maken (en staat mooier op de foto's) maar ditmaal kreeg ik achter niet los omdat die met popnagels vast zit.
Aan de voorzijde zitten ze vast met van die anti diefstal schroeven maar daar laat ik me niet door tegen houden, zeker niet als je een zaak vol met gereedschap voor het grijpen hebt
Wat er achter de kentekenplaat en houder vandaan komt, is met geen pen te beschrijven 1 grote gore aangekoekte modder bende. Kak, hoe ga ik dit aanpakken? De auto weer naar buiten en opnieuw wassen? Nee, alles is al opgeruimd en eerlijk gezegd had ik daar geen trek meer in om alles weer tevoorschijn te halen.
Met een aantal (vieze klusjes doeken) en flink wat Poorboy's World Spray&Wipe zo goed als mogelijk alles verwijderd. Overigens maakte ik me er niet echt druk om want er moest toch nog gepolijst worden.
Lakdiktemeting:
geen uitschieters of andere gekke waardes. Alles is origineel fabrieksaf.
Staat van de lak.
Aangezien de eigenaar van deze Rapid in dezelfde straat woont als de eigenaar van de Lexus. Naast de swirls, her en der een kras, zat de lak onder de ingebrande boomsappen(?).
Polijsten:
Omdat ik al wat Skoda's heb gedaan en deze tot de VAG groep behoren, staan deze erom bekend best hard te zijn. Zoals altijd begin ik met een medium (Monello (Medio Blanco) pad en m'n favoriete polijstpasta, de Menzerna Cut Force Pro en de Monello LDA1000 dual action machine.
Dit deed wel iets maar niet naar tevredenheid. Dus opgeschaald naar de rode Monello (Duro Rosso) en Cut Force Pro.
JA! dit is de combinatie
Bescherming:
nadat het polijsten klaar was, de lak 2 maal goed ontvet en daarna een rondje Swippyy wax erop.
15 minuten laten curen en daarna afgenomen. Dit ging best vlotjes zonder al te veel problemen. Er hoefde niet veel kracht te worden gezet en er bleef geen residu achter als je de wax iets te dik had aangebracht.
De puntjes op de i:
onder de motorkap de boel schoon gemaakt met apc, wat oude 'vieze klussen' doeken en daarna de boel met Nanolex Engine Bay dressing opgefrist.
De ramen aan de buitenkant en binnenkant met Bilt-Hamber Trace-Less gereinigd.
Het interieur gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner.
Het stuur was vies...erg vies. Schone Gyeon scrubpad vs. gebruikt na het stuur behandeld te hebben
Stuur lijkt niet mat maar is het wel. We hebben daar geen remmenreiniger en een föhn voor nodig...
Voor de rest:
- sponningen uitgebaggerd
- banden met Stjärnagloss Gummi
- trims met Meguiar's trim dressing
En toen kon de auto naar buiten.
De auto bij aanvang:
ik heb veel vervuilde auto's over de vloer gehad maar deze deelt beslist de eerste plaats samen met de Kia Picanto die ik vorig jaar heb gedaan.
Was zag deze eruit
Overal dikke mos, aangekoekte ... geen idee wat het is maar het was allemaal erg jakkie bah.
Was sessie:
Omdat ik wist wat me te wachten stond, heb ik bij het pre-washen wart zwaarder geschut ingezet. Zo is er een liter 1:10 verdunde ValetPro citrus pre-Wash en een halve liter 1:5 verdunde APC doorheen gejaagd! Eerst alles ingespoten, dit laten intrekken, daarna de sponningen met een semi stevige kwast bewerkt. Vervolgens een dekentje van ValetPro Snow Foam Combo 2 in een sterke verhouding over de auto heen gedrapeerd zodat het vuil goed los kon weken.
Het wassen van de auto gedaan met een scheut Meguiar's shampoo Plus en Monello washmitt.
Recent heb ik een Gritt Guard (mag ik dat zeggen of is wasrek beter?) uit het verre Oosten ontvangen en deze ónder de originele Gritt Guard geplaatst. Ik dacht dat de originele wat vervuiling tegen zou houden, maar i.c.m. de verre Oosten variant...
Ik heb nog nooit zo veel vuil zien zitten in de emmer! Voor m'n gevoel blijft het vuil beter op de bodem met de Oosterse variant doordat de openingen kleiner zijn en dus minder door de emmer zwieren dan met de veel opener Gritt Guard als je met de washmitt door emmer heen roert.
De lak ingespoten met Monello Non-Ferro en dat was wel nodig.
Tijdens het afspuiten van de auto bleef er overal maar zand, takjes en andere rotzooi uit de sponningen, raamrubbers enz. komen. Gestoord werd ik er van en besloten met een brede straal de auto af te spuiten en niet meer met een smallere straal.
De velgen op verschillende manieren gereinigd.
Het rechter voorwiel en banden eerst ingespoten met P&S Brake Buster, dit laten inwerken, daarna met de Monello wheelmitt en wheelwoolie de velg gereinigd.
Grondig afgespoten en dan lijkt het schoon.
Daarna het rechter voorwiel nogmaals met een paar pufjes Monello Non-Ferro ingespoten, laten inwerken en vervolgens weer met de Monello wheelmitt en wheelwoolie bewerkt. Toch nog een reactie van de de-ironizer.
Het linker voorwiel heb ik alleen gereinigd met Monello Non-Ferro. Opspuiten, laten inwerken, alles sloeg diepdonker paars uit. Daarna met de wheelmitt en wheelwoolie alles na bewerkt en afgespoten. Ook bleef er nog een bruin(achtige) gloed op de banden zitten. Uiteraard naderhand de boel nogmaals behandeld maar dan ook met Brake Buster
Zo zie je maar, eerst de (sterk) vervuilde velgen reinigen met een daarvoor bestemde velgenreiniger en daarna pas met een de-ironizer.
Op deze manier:
- gebruik je minder (dure) de-ironizer
- de-ironizer kan effectiever z'n werk doen zonder eerst door tig lagen vuil heen vreten
Nadat alles was gedaan (duurder langer dan ik wilde), de boel opgeruimd en de auto naar binnen gereden.
Kleien:
Ondanks een grondige was sessie, voelde de lak nog ontzettend stroef aan. Een aantal halen over de motorkap bevestigde m'n vermoeden, een klei beurt is dringend nodig. Een liter 1:2 verdunde Gyeon Clay Lube en een blok Dodo Juice SN klei verder was de lak schoon en voelde glad aan. Het blok klei is daarna de kliko ingegaan want die was verzadigd.
Normaal gesproken haal ik de kentekenplaten en houders van de auto omdat ik erachter ook schoon wil maken (en staat mooier op de foto's) maar ditmaal kreeg ik achter niet los omdat die met popnagels vast zit.
Aan de voorzijde zitten ze vast met van die anti diefstal schroeven maar daar laat ik me niet door tegen houden, zeker niet als je een zaak vol met gereedschap voor het grijpen hebt
Wat er achter de kentekenplaat en houder vandaan komt, is met geen pen te beschrijven 1 grote gore aangekoekte modder bende. Kak, hoe ga ik dit aanpakken? De auto weer naar buiten en opnieuw wassen? Nee, alles is al opgeruimd en eerlijk gezegd had ik daar geen trek meer in om alles weer tevoorschijn te halen.
Met een aantal (vieze klusjes doeken) en flink wat Poorboy's World Spray&Wipe zo goed als mogelijk alles verwijderd. Overigens maakte ik me er niet echt druk om want er moest toch nog gepolijst worden.
Lakdiktemeting:
geen uitschieters of andere gekke waardes. Alles is origineel fabrieksaf.
Staat van de lak.
Aangezien de eigenaar van deze Rapid in dezelfde straat woont als de eigenaar van de Lexus. Naast de swirls, her en der een kras, zat de lak onder de ingebrande boomsappen(?).
Polijsten:
Omdat ik al wat Skoda's heb gedaan en deze tot de VAG groep behoren, staan deze erom bekend best hard te zijn. Zoals altijd begin ik met een medium (Monello (Medio Blanco) pad en m'n favoriete polijstpasta, de Menzerna Cut Force Pro en de Monello LDA1000 dual action machine.
Dit deed wel iets maar niet naar tevredenheid. Dus opgeschaald naar de rode Monello (Duro Rosso) en Cut Force Pro.
JA! dit is de combinatie
Bescherming:
nadat het polijsten klaar was, de lak 2 maal goed ontvet en daarna een rondje Swippyy wax erop.
15 minuten laten curen en daarna afgenomen. Dit ging best vlotjes zonder al te veel problemen. Er hoefde niet veel kracht te worden gezet en er bleef geen residu achter als je de wax iets te dik had aangebracht.
De puntjes op de i:
onder de motorkap de boel schoon gemaakt met apc, wat oude 'vieze klussen' doeken en daarna de boel met Nanolex Engine Bay dressing opgefrist.
De ramen aan de buitenkant en binnenkant met Bilt-Hamber Trace-Less gereinigd.
Het interieur gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner.
Het stuur was vies...erg vies. Schone Gyeon scrubpad vs. gebruikt na het stuur behandeld te hebben
Stuur lijkt niet mat maar is het wel. We hebben daar geen remmenreiniger en een föhn voor nodig...
Voor de rest:
- sponningen uitgebaggerd
- banden met Stjärnagloss Gummi
- trims met Meguiar's trim dressing
En toen kon de auto naar buiten.