• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

23 Jaar oude auto, coating of toch overstappen op fusso soft 99.

deafmazter

Detailing rookie
7 sep 2025
4
15
Zoals de titel al omschrijft, ik heb een 23 jaar oude auto maar weet niet zo goed wat de beste keus is hiervoor qua “bescherming”
Momenteel is me flesje Collinite 845 op en wil ik eens kijken wat er nog meer op de markt is, nou dus heel veel!
Een wax is vele malen makkelijker, al hoewel de standtijd van 845 bagger was.

Nu heb ik 2 auto’s en een motor welke ik rij en was. Alle drie de voertuigen zijn qua lak niet in de beste conditie. Daarom vraag ik me af: is een coating dan wel de verstandigste keus. Dat je de wax wat vaker moet aanbrengen maakt me niks uit, want zelf sleutel en was ik mijn voertuigen graag (stukje therapie ;p)

Dus, wat is de beste optie? Coating of een wax?! Qua wax zal het dan worden fusso soft 99 en anders de coating van Gyeon. Met het potje wax kan ik wel meerdere auto’s doen:)

Laatst bewerkt:
Bij iedere wax is de standtijd afhankelijk van een goede voorbereiding (schone ondergrond) en de gebruiksomstandigheden. Mijn ervaring is dat Collinite 845 een standtijd heeft van 8-12 weken, dat is helemaal niet slecht voor een vloeibare wax. Er zijn waxen met langere standtijd, maar die zijn vaak lastiger in verwerken en hebben vaak een fors prijskaartje als je het vergelijkt met 845.

• Leuk
Reacties: deafmazter
Bij iedere wax is de standtijd afhankelijk van een goede voorbereiding (schone ondergrond) en de gebruiksomstandigheden. Mijn ervaring is dat Collonite 845 een standtijd heeft van 8-12 weken, dat is helemaal niet slecht voor een vloeibare wax. Er zijn waxen met langere standtijd, maar die zijn vaak lastiger in verwerken en hebben vaak een fors prijskaartje als je het vergelijkt met 845.
Fusso soft coat 99 is maar 6/7 euro duurder, is deze wax echt veel beter? Heb trouwens met een flesje van Collinite dik 3 jaar gedaan en menig auto een laagje gegeven. Maar idd, de standtijd was vaak 2/3 maandjes. Ik wil nu IETS langer, al hoewel dat waxen en de geur was heerlijk

• Leuk
Reacties: Cordoba
Doordat Collinite een aantal jaren terug een stuk duurder is geworden (net als andere Amerikaanse producten) is het prijsverschil niet meer zo groot, en de nieuwe Fusso schijnt makkelijker te verwerken te zijn, bij de oude versie waren er meerdere mensen die geen vrienden konden worden met Fusso.

Ik zou in jouw geval ook kiezen voor een wax. ;)

Als de 845 al niet zo best werkte, dan zegt mij dat iets over de staat van de lak. Of dit nou een lak zonder blanke lak is of juist wel, blijkbaar is deze vrij 'dorstig' en dus poreus, zoals Redcat al aanhaalde.

Als je niet wilt polijsten om de lak op te frissen, maar gewoon lekker wilt smeren, dan zou ik inderdaad kiezen voor een 'vette' wax of een combinatie van glaze + wax. Dit is vooral voedend en beschermend.
Echter is bij deze optie de verminderde standtijd vaak een dingetje, maar dat is vrij simpel op te lossen (of uit te stellen) door een ''boostend product'' te gebruiken. Denk dan aan bijv. wetcoats of foams met toevoeging als het snel moet, of spraywax-of-sealant of detailsprays met toevoeging als je meer therapeutisch aan de gang wilt.
Zo heb je de lak lekker in een basislaag liggen en met het boostende product breng je om de zoveel tijd een extra laagje aan om het totaal op te rekken. (En altijd goede beading en sheeting te hebben)

Dank heren (of dames:p) @Quantoxx en @RedCat zal dan lekker door blijven gaan met de wax. Polijst machine heb ik wel en best vaak gedaan, maar de lak is in dusdanige slechte (lak is intens dun, op de micronmeter) staat dat een respay ooit in de toekomst op de planning staat. Goeie basis voor een coating ga ik zo nooit krijgen. Wat jullie zeggen dacht ik zelf ook al, maar fijn dat het bevestigd wordt.