• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

3M.

Luziano

Detailing rookie
30 nov 2012
254
0
Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest met het testen van wat 3m producten.

Nu heb ik de groene, gele en blauwe variant inclusief pad. In mijn topic heb ik hier al een korte review over geschreven en over het algemeen ben ik ook aardig tevreden over deze producten.

https://forum.Carclean.com/cc_postst15430p3/Show-Off-s-Luziano.aspx

Nu merkte ik alleen wel dat er bepaalde oliën in de gele en blauwe variant zitten. Dit zal waarschijnlijk de reden zijn (tezamen met de apart gevormde pads) dat ze nogal spetteren kunnen op hogere toerentallen.

Het testen van deze producten heb ik gedaan op een uni zwarte ferrari 456gt. Een érg moeilijk lak kan ik jullie zeggen. Laat zich niet zomaar kras-vrij maken.

Nu is het alleen zo de oliën in de finishende polijstproducten (blauw en geel) zorgen voor een ontzettende wet look.
Vanmiddag heb ik de auto direct na het polijsten (dus zonder glaze of wax) even vol in de zon gezet. Het resultaat, zo goed als kras-vrij, geen hologrammen, en dus een ontzettende mooie wet-look.

foto1_zps135216f0.webp

Het gaat hier dus alleen om de bovenkant van de motorkap van de ferrari. Deze glans heb ik zonder wax bij monello producten nooit voor elkaar gekregen.

Nu vraag ik mij af... wat doen deze oliën met mijn wax laag en de hechting daarvan? En zal deze glans niet na 3x wassen weer verdwenen zijn?
Ik heb zowel meguiars, monello als collinite liggen, dus wat dat betreft keuze genoeg qua wax.

Denken jullie dat het verstandig is om een wax van 3m te gebruiken? Of zal dit niets uitmaken?

Gr. Luziano.
 
ga eens met een product als eraser erover en je weet hoe het er na 1 a 2 keer wassen uit ziet.
Je wax zal ook niet tot niet goed hechten wanneer het oppervlak zo vettig is van de oliën
 
Inderdaad, lakzwart en rotary is bijna altijd hologrammen. Waarschijnlijk zijn ze verborgen.
T.z.t. zal de wetlook minder worden al vraag ik me af in hoeverre het daadwerkelijk nou scheelt met de Monello polijstmiddelen.
Als het echt zo'n dramatisch verschil is dan moet een 50/50 makkelijk te fotograferen zijn.

Toevallig van de week met de Rupes polijstmiddelen gewerkt. Zag er prachtig uit op ons testpaneel... totdat Eraser overheen ging en toen kwam 80% terug.
Met Mezzo kwam maar 5-10% terug.
 
is er nog een huis/tuin/keuken vervanger voor ereaser? Ik heb genoeg spullen staan, maar die staat helaas nog niet in de collectie.

En dat is toch wel een aardige domper voor Rupes. Duur spul namelijk...
Als ik de kans krijg zal ik proberen een 50/50 te maken. Maar ik ben nu al dik 6 uur bezig geweest met de kofferbak en motorkap.

Op de achterklep heb ik het hele 3m rijtje afgewerkt.
Op de motorkap ben ik uiteindelijk uitgekomen op oranje ccs op de dap900 icm het groene 3m polijstmiddel. Mezzo was net te licht, en een gele ccs pad trok weer krassen in de lak... En vervolgens 3m geel op geel en blauw op blauw.

Misschien leuk om een keer een filmpje te maken, ongelofelijk hoe hard deze lak je straft als je een verkeerde combi gebruikt.
 
Polijstmiddelen kun je beter zo puur mogelijk hebben, dus zonder fillers. Dan is het makkelijker om het echte polijstresultaat te beoordelen.

Olie wordt primair gebruikt als smering en het verdampt meestal na verloop van tijd. Ontvetten is dus belangrijk.
 
Heb al vernomen dat je met 3M idd erg mooi resultaat kan behalen , vermits je daadwerkelijk ook goed blijft "doorwerken" met het product .
Meestal denken ze dat ze er al zijn als de krasjes/swirls verdwijnen en meestal is dit dus niet het geval . Nalopen met eraser , IPA( verdund) of andere produkten ( in het slechtste geval neem je instanet mét alcohol ) is wenselijk . 3M heeft zelf ook een inspectiespray ( spuitbus) en als je na deze spray te gebruiken niets meer ziet terugkomen dan zal het daadwerkelijk ook wel goed zijn .

Heb je die spray van 3M al getest of komt die ook nog aan bod ?
 
Ik zelf gebruik heel graag 3M. Maar zoals je zelf al merkte zitten er best wat oliën in het product.
Zeker de gele en donker blauwe dop, echter moet je deze niet meer op hoge toerentallen gebruiken, deze zijn echt om na te bewerken en/of te finishen.
Dus hou die toerentallen maar lekker laag, je zal ook iets vaker van pad moeten wisselen of zuiver maken anders gaan de oliën zich ophopen en kan het spetteren.
Maar dat spetteren is dus een teken dat je pad al te vol zit of je toerental te hoog staat voor dat product.
Na gebruik van deze producten wel altijd inspecteren met ipa/eraser/nanolex paint cleaner/...
Dat is een must want de oliën willen nogal eens wat verdoezelen maar dat doet een m205 bijvoorbeeld ook heel erg hard.

Tevens vind ik de 3M producten veel beter werken op de rotary dan op een dual action machine.
 
Dat polijstmiddelen het best zo puur mogelijk moeten zijn is voor mij ook 1+1=2. Ik zal er eens een paint cleaner op smeren, eens zien wat dat voor effect geeft.
En nee, helaas. Ik heb alleen deze polijstmiddelen van de 3m collectie aangeschaft als probeersel. Dit omdat 3m ook erg goed is met het rekenen van serieuze prijzen.

@rodders, bedankt voor de tip! En dat verklaart waarom het product zo spettert. Ik heb de 3m pads nog niet getest op een d/a, maar volgens mij zijn ze daar ook niet op ontworpen.
 
Om even op het 3M verhaal in te haken.
Is de groene 3M pad, te vergelijken met de Professional 5,5” Foam Cutting Pad - Yellow?
Of meer met de oranje.
Ben op zoek naar een pad die vergelijkbaar zijn met de Professional 5,5” Foam Cutting Pad - Yellow.