• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

500watt of 900watt ?

Mauske

Detailing rookie
8 aug 2016
7
15
51
Hallo,

Ik ben nu in het bezit van een Dap500, met de zachte lak van mijn mazda mx-5 is dat meer dan voldoende.
Pas geleden heb ik geprobeerd om een audi tt te polijsten, maar dit was niet zo'n succes, er gebeurde eigenlijk vrij weinig met de lak.. Nagenoeg geen correctie..

Nu lees ik overal dat je met bijvoorbeeld de dap900 een beter resultaat kan behalen om harde lakken omdat het vermogen hoger is.

Ik vraag me nu af hoe dat dan mogeliljk is..
Ik snap dat 900watt meer vermogen is dan 500watt, maar wat doet dat vermogen precies ??
Mijn waarschijnlijk té simpele denkwijze is dat ze hetzelfde toerental draaien. Dus dat xou het niet kunnen zijn,, dus wat maakt die 900watt vermogen het een beter apparaat ?
 
Simpel: meer vermogen om de motor op toeren te houden ;)
De 500W motor is gemakkelijker tegen te houden met de hand dan de 900W.
Dit is dus hetzelfde op lakwerk. Als je pad niet draait, heb je geen correctie.
Dus hoe makkelijker/langer de pad blijft draaien onder belasting, hoe sneller/beter het resultaat.
 
Moest even zoeken maar heb hem.

https://forum.Carclean.com/threads/test-dap900-versus-dap500.6208/

Dank je... Alleen wordt ik hier niet heel veel wijzer van, vooral door de reacties onder dit bericht.
De reviewer typt duidelijk dat hij weinig verschil merkt tussen de 500 en 900, terwijl in de reacties de mensen roepen wel degelijk verschil te merken.
Dus of overstappen van een 500 naar 900 een leuke upgrade is blijft onduidelijk voor me.
Misschien doorsparen en voor een rupes gaan...
 
Dank je... Alleen wordt ik hier niet heel veel wijzer van, vooral door de reacties onder dit bericht.
De reviewer typt duidelijk dat hij weinig verschil merkt tussen de 500 en 900, terwijl in de reacties de mensen roepen wel degelijk verschil te merken.
Dus of overstappen van een 500 naar 900 een leuke upgrade is blijft onduidelijk voor me.
Misschien doorsparen en voor een rupes gaan...
Heb je al geprobeerd om de zwaardere pads e.d. te gebruiken? Het lijkt mij dat je met een DAP900 genoeg resultaat moet kunnen behalen op harde lakken.

Met een Rotary ga je uiteraard resultaat behalen, pas er echter wel op dat deze machine niet "hufter proof" is voor je lak.
 
  • Leuk
Reacties: ALFIrE
Als je nu een 500 hebt en 'meer' wilt, zou ik persoonlijk óf gaan voor een PAW900 (grotere uitslag, redelijk goedkope upgrade) óf Rupes 21/15, óf doorgaan richting roterend polijsten (Festool Shinex, Flex PE).
 
  • Leuk
Reacties: Soepergrover
Ik behaal op de VW wel wat correctie met een 500 echter ligt het aan meerdere factoren hoe snel iets gaat.
De pads en polijstmiddel wat je gebruikt.
De kracht van de machine. 900 watt kan meer kracht overzetten zoals ivo's vertelt.
Uitslag van de machine. De 500 en 900 hebben allebei een uitslag van 8 mm. Een PAW kan dan uitkomst bieden doormiddel van de 12 of 15 mm uitslag.
 
Ik behaal met de DAP900 ook gewoon correctie op mijn VW lak. En ook bij anderen heb ik gezien dat ze correctie behaalden op oa Audi en BMW lakken.

Het is gewoon een combinatie van juiste pad met polijstmiddel en geduld hebben.
Je zou waarschijnlijk meerdere hits nodig moeten hebben.
 
Ik wil niet met een rotary aan de slag.. Dus wil een DA blijven gebruiken.

Als polijstpasta gebruik ik meestal de monello in de 3 varianten.
Polijstpads ook van monello, in alle kleuren (sterkten)
Ik ben niet nieuw in dit wereldje, maar wil graag een wat sneller resultaat, maar wel op een veilige manier.
 
Scholl S3 is volgens mij sterker met correctie evenals de Spiderpad van hun. Misschien dat je daar iets wint.
Even andere manier van denken. Heb je ooit een cursus of iets gevolgd hoe te polijsten? Sneller staat namelijk niet gelijk aan veiliger. Sneller weghalen is niet altijd nodig of wenselijk namelijk
 
Ik ben pas sinds kort bezig met machinaal polijsten, maar ik ben van mening dat je met een DAP 900 prima en snel resultaat kan halen.
Met Scholl S3 en een oranje compressorpad heb ik in 1 hit enorm veel resultaat behaald, ik gok zeker 90% correctie. Deze auto's, een BMW en een Opel zaten vol met swirls.
 
het verschil tussen dap500 en dap900 is het vermogen, fijn maar dat zegt de meesten weinig, als je met mezzo op oranje aan de gang gaat zul je weinig verschil merken of je nu de 500 of de 900 pakt (ik heb beide) als je hetzelfde toerental draait.

Waarom dan wel een dap900, als je knetterharde lak hebt zul je met een zwaardere combinatie pads/polijstmiddel moeten werken en dan trekt de 500 het niet meer en de 900 wel omdat hij meer vermogen heeft, dat is alles.

je kan natuurlijk een beetje smokkelen door een kleinere backingplate en pad op de 500 te gebruiken, het nadeel is wel dat je dan minder oppervlakte bestrijkt en je de pad vaker zult moeten schoonmaken.

het makkelijke is natuurlijk om met de viltstift een zwarte streep op de backingplate te maken zodat je ziet wanneer je backingplate stopt met draaien.
 
Het gemak van een D/A willen behouden, maar ook meer/sneller resultaat... Dit was ooit mijn vraag en ik ben toen terechtgekomen bij een Rupes machine met 21mm uitslag.

De combinatie van mijn oude vetrouwde DAP voor kleinere/lastigere panelen + Rupes BF 21 voor de rest is ideaal. (De BF15 is aan te raden als je geen andere machines in bezit hebt)
 
@Mauske Vergeet niet dat je vooral ook de middelen aangepast moeten worden aan de lak. Audi TT heeft normaal veel hardere lak dan een MX-5, dus zowel hardere pads kiezen, als mogelijk een stap grover polijstmiddel, en eventueel een passage extra.
 
Ik weet het...

Ik heb de meest harde pad van monello gebruikt gehad met de grofste compound van monello..
Natuurlijk deed het wel wat, maar op die lak van de 16 jaar oude TT zaten veel krassen, niet heel diep, maar wel veel dieper dan swirls.. Die krassen kreeg je er dus echt niet helemaal uit.. Ook niet met veel geduld..
De motorkap heb ik in totaal 5 hits gegeven, en ja het zag er netjes uit, maar niet naar mijn zin,
Ik kreeg het idee dat de dap500 niet dieper kwam dan wat ik bereikt had.
Maar ik begrijp dat ik beter op zoek kan gaan naar een DA met een grotere uitslag dan de 8mm van de dap.