• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanslag Ixion velgen Volvo V40

v40rijder

Detailing rookie
15 sep 2020
2
2
Goedendag,

Ik ben in het bezit van een Volvo V40 uit 2013 met de kenmerkende Ixion velgen van Volvo.
Toen ik de auto kocht (2 jaar geleden) had 1 velg ietsje aanslag, maar viel dit niet op. Nu is het zo dat de aanslag steeds erger lijkt te worden.
Heeft iemand enig idee, voor zover je dit van een foto kan zien, wat dit voor aanslag is, waar het door wordt veroorzaakt en hoe dit verholpen kan worden?
Mijn idee is dat het van een of ander chemisch goedje komt wat de vorige eigenaar misschien om de velgen heeft gespoten/gesmeerd, maar ik ben echt een leek.

Ik hoor graag.
 

Bijlagen

  • IMG_3509.JPG
    IMG_3509.JPG
    378,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3510.jpg
    IMG_3510.jpg
    191,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3512.jpg
    IMG_3512.jpg
    231,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3513.jpg
    IMG_3513.jpg
    205,8 KB · Weergaven: 0
Welkom op het forum, mijn inziens is dit oxidatie van je aluminium velg. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Ik zou hier een aggressieve velgreiniger van verdenken als boosdoener.

Maak je veelal gebruik van de autowasstraat om je auto schoon te maken? Zoja; Is dit een vast adres wat je bezoekt? Wederom juist; Dan raad ik een andere wasstraat aan, of natuurlijk nog beter: om je auto zelf schoon te gaan maken, op de juiste manier. Op velgen worden geregeld STERKE zuren gebruikt, met mogelijk oxidatie tot gevolg. Het zou dus ook de grote hoeveelheid roest op je velgbed, remklauw en remschijf verklaren. Bij een goede wasstraat heb je hier (een stuk) minder last van, maar het blijft wel een probleem.

Waarom het dan maar 1 wiel aantast? Die is waarschijnlijk ooit hersteld/gespoten, en slechter beschermt tegen zulke zuren.

Ook als ik bovenstaande mis heb; herstellen kan i.i.g. maar op één manier en dat is opnieuw laten spuiten, wat een dure cosmetische reparatie zal zijn.
 
Dank voor je reactie @Heijneker . De wasstraat waar ik altijd heen ga is Loogman. Dit is in mijn ogen toch een van de beste wasstraten die we hebben in Nederland, dus ik zou niet verwachten dat het daaraan ligt. Zou dat dan toch kunnen? Daar komen 1000en auto's per dag..

Spuiten is inderdaad duur heb ik gezien. Wat is jouw indicatie van het velgen van spuiten? En heb je eventueel tips voor een goed en goedkoop bedrijf hiervoor?
 
Dit is inderdaad oxidatie en bovenstaande zijn de oorzaken. Een andere oorzaak kan ook altijd pekel in de winter zijn en die niet eraf spoelen, kijk maar eens hoe mijn kia velgen na 7 jaar eruit zien
209C6053-331A-428D-BC0D-D6DDF20C9E9B.jpeg
 
Oxidatie door verwaarlozing en agressieve zuren in bv velgenreinigers en krasstraten.

Beetje velgenboer/hersteller kan dit wel voor je fixen. Kennis van mij had ook zoiets met ex leaseauto, 4 velgen weer netjes voor 75 eur per stuk.
 
Dit lijkt mij eerder een clear coat die slecht hecht, zoals te zien op zowel de gelakte als gepolijste delen. (Oxidatie onder de clear)
Zodra er lucht/vocht door de clear coat heen kan (gaatje), is het een bekeken zaak en zullen de witte vlekken steeds erger worden.

Zure middelen of niet, al zou je de auto alleen met water wassen, de oxidatie zal zich voordoen.
Wat is een goede wasstraat? ;) Wasstraat = snel wassen. Dus zijn er ook wat agressievere middeltjes nodig.
 
ik denk ook aan oxidatie. wat je ook kunt doen is zelf schuren en spuiten maar dan moet je de ongelakte/ gepolijste stukken wel goed afplakken

 
Het speelt bij jouw V40 ook slechts bij één velg op, die is waarschijnlijk slecht gespoten, zoals @Quantoxx aangeeft.

Voor de meeste mensen/velgen zal het dus niet zo'n zichtbaar probleem opleveren als bij jouw V40. Ik weet geen (goedkope) hersteller, maar goedkoop is duurkoop; kijk maar naar je velg.

Daarnaast vind ik de hoeveelheid roest schrikbarend, wat mijn vermoeden van een slecht afgestelde/werkende wasinstallatie versterkt.

Ik denk ook niet Loogman zijn goede naam per sé komt doordat de wasinstallaties zo extreem goed werken. Ik denk namelijk dat 90% van de auto-bezitters héél snel tevreden is op dat vlak. De marketing is wel gelikt, de filialen zien er top uit en waarschijnlijk stinkt het zelfs niet daar. Bespreek het euvel anders even met iemand van Loogman, misschien ligt het aan je gekozen programma en zij weten waarschijnlijk wel een goedkope hersteller o_O.

Een andere oplossing/de èchte oplossing is zelf je auto wassen. Dit kan tegenwoordig gewoon zonder een waterslang of elektra, met weinig spullen en bovenal; snel. Een half uur moet je redden. Voor minder dan €200 haal je alles in huis om 2 jaar lang je auto, vergeleken met 99% wat op de weg rijdt, er echt héél gelikt uit te laten zien, terwijl je een heerlijk rustmomentje voor jezelf hebt.
 
Het gaat sowieso om 2 velgen als ik naar de foto's kijk. Ga er niet vanuit dat er al iets kapot is. Probeer eerst wat simpele oplossingen. Was de velgen handmatig goed door ze met een shampoo sopje en wat kwasten, borstels en doeken te wassen. Daarna een Iron Remover erop (bijvoorbeeld Ferrous Dueller)
Nu zijn ze lekker schoon, dan met een handpad (van Monello de witte bijvoorbeeld) en een polijstmiddel zoals Monello Mezzo en dan lekker opfrissen. Daarna kijken welke schade erover blijft... :)
 
Hulde @Istnogferarie !
Als ik dit zie, zie ik niet de typische alurot onder de lak, maar gewoon een erg doffe/verkleurde lak door zure velgenreinigers... Dit is volgens mij eerder voorbij gekomen op het forum het laatste half jaar.
Begin eens met polijsten en kijk welk resultaat dat geeft.. En wissel eens van wasstraat of doe t lekker zelf zoals de meesten hier aangeven!