• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Action boormachine borstels

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
60
55
37
Heeft iemand ervaring met deze goedkope action borstels die je als opzetstuk kan gebruiken op een bootmachine om matten en tapijt te reinigen?

Zijn duurdere borstels beter in schoonmaken of wellicht minder schadelijk voor de vezels, of maakt dat niks uit?

Bij deze borstels lijken de haren vrij grof, maar ze zijn niet heel hard. Maar ik heb 0 ervaring met zulke borstels.
 

Bijlagen

  • 20240615_171058.jpg
    20240615_171058.jpg
    225 KB · Weergaven: 35
  • 20240615_171108.jpg
    20240615_171108.jpg
    215,1 KB · Weergaven: 36
  • 20240615_171115.jpg
    20240615_171115.jpg
    220,6 KB · Weergaven: 32
  • 20240615_171119.jpg
    20240615_171119.jpg
    197,7 KB · Weergaven: 32
  • 20240615_171137.jpg
    20240615_171137.jpg
    324,5 KB · Weergaven: 32
Waarom wil je deze borstels gebruiken?
Mij lijken ze wat “grof” en ik zelf zou niet zo hard tekeer willen gaan op bekleding (al kan het materiaal verschillen).
Ik denk dat je bekleding prima op andere manieren schoon kan maken.
Ik gebruik bv een paardenharen borstel om te reinigen icm met een extractor (das vaak het mooiste).
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Boormachine borstels worden veel gebruikt in het auto detailen. Meestal of droog, om de deeltjes die helemaal in de mat of het tapijt verweven zitten en er niet uitgezogen kunnen worden eruit te krijgen. Of vochtig, met bijv. wat verdunde APC, om te reinigen. Gaat dus om de bodem van je auto.

Een extractor is meer om vlekken en diep vuil eruit te krijgen en meteen het vocht af te zuigen. Voor bekleding van de stoelen.
 
Dat soort bostels zie je wel vaker voorbij komen. Ik heb zelf ook een zooitje liggen, maar dan van Ali o.i.d.

Maar wat mij opvalt is dat de borstels niet veel haren hebben, maar meerdere pluimpjes haren verdeeld over het oppervlak.
Om de haren wat meer stevigheid te geven is er een welving in aangebracht en ook om het optisch meer volume te geven.

Meer haren geeft meer effect, vergelijkbaar bij de vezels van een MF-doek.

Ook zijn de haren niet afgetipt, maar lukraak afgeknipt. De uiteindes zijn dus scherper.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Met name vraag 2 = interessant want want ik kan me voorstellen dat niet ieder soort bekleding het kan hebben wanneer je daar met een machine en grove vezel overheen gaat.
Kijk een losse automat kun je vervangen maar met name de “vaste” bekleding lijkt mij net wat kwetsbaarder.
Bovendien hoe vies is de bekleding dat je het machinaal moet aanpakken?
 
Nice! Hoe goed maken ze schoon?
En beschadigen ze de vezels van de matten niet?
Gebruik je ze ook voor het tapijt van de auto (onder/naast de matten)?
Ik gebruik het vaak icm APC van Meguiars. Ik heb nog geen vlekken kunnen ontdekken die ik er niet mee weg kreeg.

De vezels worden niet aangetast voor zover ik kan zien tot nu. Het tapijt maak ik er inderdaad ook mee schoon, maar ik zou bv de hemel of stoelen er niet mee durven te doen.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Thanks!

Je hebt ook setjes op amazon, daar hebben de verschillende kleuren ook verschillende hardheden, de witte is de meeste zachte en wordt aangeraden voor autointerieurs, maar geen idee of die zachter zijn dan deze.
 
Met name vraag 2 = interessant want want ik kan me voorstellen dat niet ieder soort bekleding het kan hebben wanneer je daar met een machine en grove vezel overheen gaat.
Kijk een losse automat kun je vervangen maar met name de “vaste” bekleding lijkt mij net wat kwetsbaarder.
Bovendien hoe vies is de bekleding dat je het machinaal moet aanpakken?
Klopt, daar wil ik inderdaad ook voorzichtig mee zijn. Je zit natuurlijk met je schoenen veel tegen dat tapijt aan, dus het kan best vies worden. Daarnaast werken de borstels, voor zover ik me heb laten vertellen, ook het vuil omhoog dat je er niet uit gezogen krijgt, omdat het helemaal diep vast zit tussen de vezels. Van die kleine plakkerige takjes enzo die altijd overblijven na het stofzuigen.
 
Dat zullen de bekende borstels zijn, denk ik. De witte gebruik ik zelfs voor leder.
De gele heeft erg stevige haren en vind ik niet prettig werken, dus eigenlijk gebruik ik merendeels witte borstel voor allerlei dingen;
- Stoffen bekleding
- Stoffen matten
- Leder waarbij je al ziet dat je handmatig wel even bezig zal zijn.
- Banden
- Ongelakt kunststof dat flink aangetast is.


Comp 01.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Jurjenz
Ik heb ook wel eens gezien dat ze een automat op een rooster leggen en dan op de andere kant een schuurmachine laten trillen ,dan valt het vuil er ook uit.
Kan het filmpje niet zo snel vinden maar zag er handig uit.
 
Mwah heb op goedkope naadvilt matten de witte “wc”borstel veel gebruikt gaat prima. Echter wel bang dat op de mooie hoogpollige matten deze de vezels eruit trekt.