• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd (beginner)

Mahoek

Detailing rookie
23 aug 2011
2
0
Ik heb sinds kort een nieuwe auto (een zwarte VW Polo) en heb me voorgenomen om de auto goed te onderhouden. Nu ben ik al een tijdje de forums hier wat aan het doorneuzen om te onderzoeken wat ik moet aanschaffen. Ik heb namelijk nog totaal geen ervaring met het poetsen van auto's. Ik wil mijn auto gewoon goed bijhouden. Wat raden jullie mij (newbie) aan om aan te schaffen? Ik wil de auto sowieso wassen, kleien en in de wax zetten.

Hieronder heb ik een lijstje met wat ik in gedachten had om te bestellen.

Er zitten wel lichte 'swirls' op de auto van het wassen volgens denk ik, maar ik heb geen idee wat ik moet aanschaffen om dat te kunnen verwijderen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Hopelijk kan iemand mij wat advies geven en helpen mijn bestelling compleet te krijgen?
 
Even wat vraagjes omtrent je lijstje...

Ik zie tape & de Mequiars Was & wax kit staan. Ook zie ik dat je ruim 3 liter Spray & wipe hebt ?
Tape heb je voor black hole en wax niet nodig. Daarnaast heb je voor black hole en evt wax nog wel een applicatorpad nodig, ook deze zie ik niet staan ?
Die Waffle Weave droogdoek zou ik ook niet aan beginnen, beter kan je voor de delerium gaan.

Handmatig swirls verwijderen op een VAG lak zal niet mee gaan vallen. Je zou Monello finale en/of Mezzo kunnen meebestellen maar ik denk dat het resultaat je handmatig erg gaat tegenvallen.

Mijn lijstje zou er als volgt uitzien (Edit : zie dat ik ben vergeten een washmitt erbij te doen) :
 
Wilma zei:
Even wat vraagjes omtrent je lijstje...

Ik zie tape & de Meguiar's Was & wax kit staan. Ook zie ik dat je ruim 3 liter Spray & wipe hebt ?
Tape heb je voor black hole en wax niet nodig. Daarnaast heb je voor black hole en evt wax nog wel een applicatorpad nodig, ook deze zie ik niet staan ?
Die Waffle Weave droogdoek zou ik ook niet aan beginnen, beter kan je voor de Delirium gaan.

Handmatig swirls verwijderen op een VAG lak zal niet mee gaan vallen. Je zou Monello finale en/of Mezzo kunnen meebestellen maar ik denk dat het resultaat je handmatig erg gaat tegenvallen.

Mijn lijstje zou er als volgt uitzien (Edit : zie dat ik ben vergeten een washmitt erbij te doen) :
Bedankt voor de snelle reactie!

Bij ons in de straat heb ik regelmatig vogelpoep op mijn auto en het leek me daarom wel slim om wat Spray & Wipe op voorraad te hebben. Maar ik heb geen idee hoelang je met zo'n flesje doet om eerlijk te zijn, haha. Heb ik dan ook 500ml genoeg (omdat het ook gebruikt moet worden voor het kleien)? Ook wist ik niet dat tape niet nodig is voor wax etc. Bedankt voor de info!

Dan laat ik die swirls eerst wel even voor wat het is en ga ik me eerst bezig houden met de andere dingen.

Ik heb nu het lijstje wat jij mij aanbevolen hebt met een Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt.

Edit: Oja, en deze 2x Poorboys World - Microfiber Applicator

hondasport zei:
de mothers clay kit is ook een aanrader, goedkoper dan die van Meguiar's .
Ik had ergens gelezen dat je met kleien last kun krijgen van marring o.i.d.? Maakt het dan ook nog uit welke klei ik neem? Die van Poorboys World, Meguiars of Mothers?

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties, top!
 
De Mothers klei is vrij zacht, dus de kans op marring is vrij klein. De Dodo Juice Gentle Grey klei is ook zacht. Maar om marring voor het grootste deel te voorkomen: veel klei glijmiddel gebruiken. Op een auto verbuik ik zo een halve liter.
 
en met de mothers quick detailer spray en doek kan je ook nog vogelpoep veilig weg krijgen. En zoals paulus zegt, de klei van mothers is zacht.
 
zachte klei kan voor en nadelen hebben. het is namelijk wel de bedoeling dat de clay iets weghaalt. als je veel vervuiling hebt gaat een (te) zachte clay daar niks op doen.

De PB's en Meq's clay kan je zonder problemen gebruiken, marring heb ik met deze clay nog nooit gehad.
Zoals Paulus ook al aagaf : veel spray gebruiken.

Overigens kan je met spray & wipe ook prima vogelpoep verwijderen en de ramen schoonmaken.
 
Heren,

Korte vraag. Zit hier nu met "mahoek" z'n lijst te bespreken, en die is momenteel als volgt:
mahoek.png


Ik heb geadviseerd op basis van reviews hier op het forum om de eerste twee producten te vervangen door Monello-exemplaren.

Is verder zijn lijstje compleet? Kortom, om een fatsoenlijke (met de hand uitgevoerde) detail uit te voeren? En in welke volgorde?

Ik ben enkel bekend met de 5 stappen plannen van Meguiars, en ik herken in deze lijst geen cleaner/polish. Het lijkt alsof er stappen "missen", echter kan dat ook met mijn verkrampte vasthouden aan Meguiars te maken hebben.

Tevens heb ik hem geadviseerd een aantal microfiber applicators te kopen ipv. 1. Wel zo makkelijk tijdens een detail in mijn ogen.

Graag jullie mening!
 
Je houdt je teveel aan de benaming van Meg's ;) Een polish van Meg's is een glaze bij andere merken, Poorboy's Black Hole is in dit geval de glaze. Je hebt geen cleaner er op staan... dat klopt, hier kun je voor een polijstmiddel gaan als Finale of Mezzo van Monello of Pro Polish van Poorboy's (geen polijstkorrel), hier zie je dus dat wat bij PB een polish is, iets heel anders is dan een polish bij Meg's ;)
 
Kortom: voor een handmatige detail heeft hij zo de set compleet? Of zijn er nog sterke aanraders? En in welke volgorde kan hij dan het beste deze producten toepassen?
 
Zoals Stimpy zegt: Je mist nog een cleaner.

Volgens de basisstappen kun je dan te werk gaan:
wassen
kleien
cleanen / polijsten
glazen
beschermen (wax / sealant)

succes. :)^
 
En inderdaad een paar app. pads extra is zeker fijn.
Maar ik zie maar 2 doeken?!?
Je hebt er minimaal(!!) nodig:

Kleien: 1
Polijsten/cleanen: 1
Voeden/glaze(black hole): 1
Wax: 1

En gebruik ik er altijd meerdere per stap. En mocht er onverwacht 1 op de grond vallen heb je anders een probleem...
Voor het polijsten is dit (KLIK)een zeer fijne pad!