• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd Jaguar XJ-S 1987

Dverheij

Detailing rookie
17 jan 2014
9
12
Hallo,
Ten eerste zou ik me ook eerst even voorstellen binnen dit bericht.
Ik ben Dion 23 jaar oud en poets al geregeld voor de hobby auto's.
Heb daardoor ook veel leuke spullen mogen kopen bij carclean.

Maar nu een aanvraag gekregen van een vriend die een jaguar technisch compleet in orde heeft gemaakt.
Nu was zijn vraag zou je even willen kijken of er nog eer aan deze lak te behalen is en anders overweging om compleet over te laten spuiten.
Liever netjes poetsen met een paar mini defectjes in de lak dan een complete respray voor dit type auto uit dat jaartal
Mijn vraag is dus ook, heeft iemand ervaringen met dit soort auto's? of wie weet wel dezelfde soort lak ?

Over de auto : het is een Jaguars XJ-S met een machtig mooi blok een echte V12 die ingevoerd is in nederland om vervolgens helemaal in orde te maken en wie weet ooit door te verkopen na zelf leuke tijden gehad te hebben en open staan voor een nieuw project.
Foto's:
conv_2114.webp
conv_2115.webp

conv_2116.webp


Mede poetsers alvast bedankt voor het meedenken ! Mocht je wie weet deze cabrio willen kopen mag je ten alle tijden contact opnemen uiteraard.
 
Lak ziet er behoorlijk ruw uit idd, kan wel wat liefde gebruiken.

Denk dat je hem gewoon goed moet wassen, kleien, en een testspot maken.... enige manier om er echt achter te komen wat voor lak het is:)

succes!
 
Wassen met warm water en een ontvettende shampoo
Kleien is een must, net als Non-Ferro
En een rondje Poorboys Professional Polish niet te vergeten

Dan lakdikte meten op meerdere plaatsen per paneel en ook meerdere testspots doen

Cabriokap kan je goed afdekken met magnetronfolie
Wel doen, want als ze zo droog zijn heb je in no-time vlekken
 
Natuurlijk is er nog eer te halen op deze lak> ik ben het grotendeels met de twee vorige insprekers eens. Maak 'm eerst helemaal goed schoon,
kijk naar de staat van de laklaag en meet de dikte her en der op. Kies vervolgens via een proefstuk hoe intens je gaat polijsten en niet vergeten
om eerst te kleien. Maak het af met een voeding van de lak en een of meer lagen met een goede wax.
Ik wens je veel succes ermee.
Groet,
Jan
 
Zoals al genoemd zeker eer aan te behalen! Spuiten kan altijd nog!

Gewoon het stappenplan machinaal volgen wat op het forum staat en ik schat zo in dat je dan een heel goed resultaat haalt.

Mocht je toevallig in het noorden van het land wonen, dan wil ik best even helpen.
 
Klopt het dat deze Jaguar uit Beneden-Leeuwen komt ? Volgens mij is deze van een vriend van mij geweest die motorkap en achterklep is sowieso spuiten daar zitten allemaal barsten in de lak, de zijkanten waren nog prima te polijsten wat ik me kan herrineren.
 
kijk uit voor de rubber bij de wielen die zijn zo weg.
lak type is niet echt te zeggen met deze info licht eraan of het nog origineel is of wat z'n bouw locatie was.
meestal heeft dit type jaguar een vrij dikke paint . ik zou eerst is goed en grondig wassen (misschien stoomreiniger erbij) niet doen als er scheuren inzitten trouwens.
daarna zou ik een goede kras verwijdering pakken doe daar de gehele lak lichtjes mee daarna een goede color compound en kijk hoe die op dit punt eruit ziet .
Ik begrijp dat hij gene perfectie zoekt dus houd het dan veilig voor jezelf en kijk of je het zonder polijsten afkan ... en ik ga hier tegen reactie's op krijgen dat weet ik nu all
maar ik heb vorig jaar ook een Xjs gedaan die was verder heen als deze lak en ook die is zonder polijsten geweldig mooi geworden all had het sneller gekund door wel te polijsten maar toch.

gewoon een kwestie van goed de wax laag en derg in de gaten houden mocht de lak niet helemaal super zijn,bedekt een goeie wax die plekken wel.
maar nogmaals hij zoekt geen perfectie wat ik begrijp dus houd het veilig voor jezelf , heb nog nooit een blije klant gehad met lakloze plekken op de auto
 
Je moet wel aardig ver weg blijven van verbetering als je alleen met een wax de oplossing denkt te hebben gevonden ....

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn, dus als je twijfelt doe het samen met iemand met ervaring
 
ja alleen een wax ja tuurlijk dat is pecies wat ik zei.....

als je behalve de onderste zin de rest ook even leest....

in meerde compound zit licht polijst middel verwerkt ... in kras verwijderingen idem dito...eventueel paint cleaner vooraf gebruiken.
je polijst hem ongemerkt all ... vandaar ook kijken waar die is op dit punt en eventueel test plekje met wax doen of de lak all strak genoeg is.

niemand hier heeft het gehad over het feit dat wax alleen genoeg zou zijn....
 
Robdelsol;n423994 zei:
maar ik heb vorig jaar ook een Xjs gedaan die was verder heen als deze lak en ook die is zonder polijsten geweldig mooi geworden all had het sneller gekund door wel te polijsten maar toch.

Sneller gekund door wel te polijsten? Dit snap ik niet. Tenminste....als je bedoelt dat het aanbrengen van de wax sneller gaat als de auto goed gepolijst is.
 
ja aangezien ik dit meerder keren heb moeten doen en met de hand heb gedaan(en er is meer gebeurd als waxen.......) ...... en ja dat duurt bij mij langer als polijsten .... kijk eens of je wat langere filmpjes van Paul Dalton kan vinden dan snap je snel genoeg wat ik bedoel ... wassen kan alleen all een dag duren met zijn stappen plan ... en ja dit is effectief het is niet voor niets dat mensen bij hem terug blijven komen ondanks de prijs van soms wel 8000 pond voor een beurtje. en ik wil hier niet de discussie van het mequiars forum starten over Paul want hij is gewoon 1 van de beste poetsers van de wereld:ja
 
Omdat hij achterlijk veel vraagt voor een beurtje en ergens dure wax vandaan heeft wilt niet gelijk zeggen dat hij de beste is. Hoop commercieel gedoe rondom hem en hij vind zich zelf de beste man.
 
Ik heb best wel wat filmpje van die kerel gezien en hij kan levert vast goede resultaten. Aan de andere kant heb ik hem ook in filmpje zien wassen met een spons of met een lamswollen mitt die hij eerst door de wielkast haalt en vervolgens over de lak.
 
Ten eerste allen bedankt voor de reacties, ik heb zelf wel enige ervaring met auto's poetsen en polijsten. Echter is dit type auto en dat jaar wel nieuw voor mij en ik dacht hee er zijn vast mensen die misschien wel ervaring mee hebben. En ik merk gelijk dat zeker waar is. De slimme tipjes zoals het magnetron folie is natuurlijk super !

BEDANKT allen !

Robdelsol;n424073 zei:
en wat moet ie kosten als ie klaar is trouwens ?

ik durf niet te zeggen wat de eigenaar hier voor wilt hebben als deze klaar is. Ik ga het zo direct voor je vragen, ook ga ik de mogelijkheden vandaag voor leggen dus dat kan ik gelijk bespreken !
 
Heb de eigenaar gesproken en was blij met alle reacties en we gaan het snel in gang zetten om de auto weer netjes te krijgen,

Robdelsol;n424073 zei:
en wat moet ie kosten als ie klaar is trouwens ?

Aangezien de auto nog in de gunstige regeling valt op het gebied van de oldtimers is de vraagprijs waarschijnlijk rond de €11.000,- euro. Uiteraard net hoe de lak onder uit komt. Anders wordt de auto netjes gemaakt door schadeherstel en het overspuiten van delen die niet naar onze wens zijn.
 
Ben je er al aan begonnen?

Ik krijg binnenkort precies zo'n auto om te detailen, en ik vroeg me af welke producten je gebruikt hebt, en hoe het resultaat is geworden.