• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Jaguar XJ 40 - X 300

Op de een of andere manier heb ik dit topic gemist:weetniet
Zal zaterdag wel eens komen kijken,en meteen een helpende hand uitsteken.
 
Nou, nou, nou, nou;

Aangezien ik een bepaald 'plan van aanpak' had, kwam het detailen van de XJ 40 letterlijk op de laatste plaats.
Ik wilde de auto namelijk van binnen naar buiten aanpakken. Eerst alle technische problemen aanpakken. Motor in 100 % staat brengen. Airco werkend maken. Interieur volledig strippen. Enkele gaten dichtlassen. Spatborden afnemen. Volledig anti-roestbehandeling van plaatdelen en holle ruimten .............

Dat werk is voor het overgrote deel gedaan. Het detailen heb ik verdeeld in fasen.

1) Wassen en kleien. Meerdere malen ontvet met Dreft Citrin. Hyperwash. Krachtige shampoo.
2) Paint Cleaner ( Meguair's )

3) Samen met Bartr123 en Rodders polijsten en wetsanden ................. Bart en Jan .... ENORM BEDANKT !!!!!!
Zowel Bart als Jan zullen kunnen beamen dat de lak van de Jaguar werkelijk kanon hard is ......... Met z'n drieën, allemaal gewapen met een Rotary en grove compounds in combinatie met wol, vielen we de XJ 40 aan. Het kostte enorm veel moeite om de krassen te laten verdwijnen. Daarom nam Bart de wetsandmachine ter hand. De motorkap, koffer werd aangevallen met grit 2000. Ook dit ging niet zonder slag of stoot. Gelukkig zeer veel blanke lak op de motorkap en dak. We hebben dik 8 uurtjes gewerkt. Voornamelijk het wegwerken van de diepere en goed zichtbare krassen.

4) Enkele weken later ben ik begonnen met finishen. Met de rotary nauwelijks te doen. Geeft teveel hologrammen. Dus eerst een grove finish met de rotary en daarna met de DAP. Gecombineerd met wit en medium tot light polishers.

Echt een moeilijke lak. Geloof het of niet, maar finishen met wit is prima. Trek je echter een verkeerde doek over de lak heen. KRASSEN !!!!!!!!!!!!!!!
Vraag het aan Jan, hij zal het bevestigen. Met een simpele doek trek je meer krassen in de lak dan met een wollen pad ...... Vreemde lak. Mogelijk een siliconenbasis of er is in het verleden teflon of iets dergelijks opgezet ......

Wat resultaten ( velgen zijn nog NIET gepolijst ):

In de Zaino - nog niet uitgepoetst:
detail01001.webp


Nog voor het uitpoetsen:
detail01002.webp


De kofferbak al volledig uitgewerkt. Dit is het 'slechtste' onderdeel van de auto:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Hier dan verder met de 'uitgewerkte' panelen. Basis is de Zaino sealant. Volgende week nog 1 maal sealant. De toplaag zet ik een mooie wax op. Denk dat deze kleur en auto met een wax afgewerkt moet worden ...............

De lak kleurt vele malen mooier op. Een diep rode glans. Sterk afhankelijk van de lichtinval:

glimmmmmm002.webp


De glans is dik naar mijn zin ........... :

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Het dak had 380 - 400 micron blanke lak. Daardoor nagenoeg alle krassen weg kunnen krijgen :

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Deze foto is op hetzelfde tijdstip genomen, maar met de lichtinval vanuit een andere hoek:

glimmmmmm004.webp


Hier ook de motorkap, vanuit een andere 'licht'hoek:

glimmmmmm003.webp


Hier zie je de koffer weer veel donkerder opkleuren. Prachtige lak die telkens verschillend reflecteert:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Ziet er veelbelovend uit.
Ondanks dat de lak, om het maar zo te zeggen, een beetje tegen stribbeld komt het wel goed zeker met de hulp die je er bij hebt.
 
Nog een paar, om het plaatje af te maken :

De motorkap is nagenoeg volledig ge-wet-sand. Vervolgens wol met grove compound. Daarna rotary 'light' en daarna DAP wit .....

glimmmmmm009.webp


Helaas enkele plekken waar de blanke lak volledig begint los te laten ( Jaguar Probleem ) .........
Volledig teruggepolijst, dan kom je op de grondlak :


lood073.webp


Voorlopig eventjes opgevuld met een lakstift. Gepolijst. Zal nog beter worden aangepakt i.s.m. PaulB.

lood074.webp


Wat ik nog ga doen:

Koffer beter bij- en afwerken. Samen met Paul. De koffer is in het verleden al enkele malen 'bijgewerkt'. Er zijn duidelijk spuitfouten te ontdekken en de blanke lak loopt in 'verschillende' lagen in elkaar over. Plan is om volgend jaar de koffer volledig kaal te maken en opnieuw te laten spuiten.

Velgen: Meerdere adressen aangedaan. Poedercoaten was eigenlijk de opzet. MAAR, er zit oxidatie / corrosie in en onder de lak. Gevaar is, dat tijdens het poedercoaten deze plaatsen gaan 'uitgassen'.... Dat geeft bobbels in de poedercoat. Spuiten vind ik niet mooi.

DUS ............. Ik ga de velgen, letterlijk 1 voor 1 :
- ontlakken ( verf afbijten )
- schuren vanaf korrel 300 naar 1000 - 2000
- polijsten met boormachine en rotary in combinatie met polijststiften en lamellenschijven
- richting 'hoogglans' polijsten met lamellenschijven en ALU polish ...............

Verslag volgt. Ik ga proberen 1 velg per week te doen. Zal een behoorlijk klusje worden. Maar wel een redelijk uniek resultaat !!!
 
Mooi verhaal leonneke, tis een pracht van een wagen. Spijtig alleen dat er zo'n rare lak op zit, op polishes/compounds kreeg je er met moeite een micron af, maar je trekt er met een doek wel oppervlakkige krassen in.
Ik wens je ook veel succes met de velgen want dat gaat nog een hele klus worden, wil altijd wel eens een namiddag komen helpen hoor!
In ieder geval nog veel plezier met je dame want het is een pracht (op uitzondering van die paar rare plekken in de lak dan)
 
leonneke zei:
Het dak had 380 - 400 micron blanke lak. Daardoor nagenoeg alle krassen weg kunnen krijgen
Hoe heb je dit gemeten? Met een speciale lakdiktemeter die alle lagen onafhankelijk van elkaar kan meten?

Enne, die waardes zegt helemaal niets. Kan net zo goed zijn dat de grondverf 300+ micron dik is en de eigenlijke kleur 50+ micron. De rest is dan blanke lak. Die is dus eigenlijk vrij dun, dan zit je er zo doorheen met een grove compound :-/
 
He he eindelijk :jippie

Verhaal is voor mij niet nieuw, maar de foto's en beschrijvingen zijn iedere keer weer een genot om te lezen.
Wat een voordeel dat er zoveel hulp is. Tegelijkertijd respect voor je doorzettingsvermogen bij de eenzame klussen.
Je zet met deze dame nieuwe standaarden voor concoursstaat.

Hans
 
Patrick, het is gemeten met een gewone lakdikte meter, je hebt gelijk dat het dan maar een indicatie was, echter waren deze metingen ongeveer gelijk over heel de wagen.
Ook het werken met een compound met wol verwijderde met moeite een micron, Leonneke heeft een hele voormiddag op het dag staan werken met de wolpad zonder al te veel lak te verwijderen (10micron)...
 
Asjemenou, toch mooi 2 maanden wat gemist.
Wat een schitterende aanwinst Leonneke !
Houd ons snel en regelmatig op de hoogte met zowel de lak als de velgen svp, dit is een 'gevolgd topic' vanaf heden !
 
Nou goed dan jongens. Ik zie dat het topic enorm veel bekeken wordt, dus jullie mogen meegenieten. Aangezien ik niet altijd in de gelegenheid ben, om twee forums goed bij te houden, probeer ik nu eventjes wat indrukken te geven van de aanpak van het interieur.

Geloof me gerust, hier ben ik letterlijk tot op de bodem gegaan. De opbouw van de complete bodem, is als volgt:

- Alles gestript. Volledig behandeld met Caprotech RX 5 en daarna Caprotech RX 10

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Een Jaguar heeft namelijk neiging tot roesten, dan kun je niet volstaan met een sealant of waxje :

74612057.webp


Daaroverheen een dikke laag loodbitumen geplakt en gesmolten. 6 mm dik !!!

lood080.webp


Deze laag ontdreunt de bodemplaat in grote mate. Stil was die al, maar stiller is die geworden !!!

bodem004.webp


Daaroverheen een Isomat Vloermat. 6 mm topplaat met 4 mm flexibele onderzijde. Zwaar, ontdreunend, vochtwerend en oersterk !!

bodem013.webp


De prachtige tapijtdelen die je ziet, zijn door en door gereinigd. Ik heb hier zeer krachtige 'oplossingen' voor gebruikt.
Daarna met een professionele waterstofzuiger de bekleding compleet leeggetrokken. Zeg maar een 'extractor' waar je ook garagevloeren mee kunt leegslurpen. Dat ding is zo megakrachtig, daar trek ik tegels mee los op de sportschool. Zonder te liegen ........
Het is namelijk een echt vacuumsysteem waarmee je gemakkelijk 30 - 40 liter water mee kunt opslurpen ..........
Tapijt kun je dus letterlijk zeiknat maken en liefst nog veel natter. De stofzuiger doet de rest. Meteen weer droog .........

bodem012.webp


D'r is echt nergens een zandkorreltje meer te vinden. Slechte vezels trek je letterlijk mee de stofzuiger in.

interior003.webp
 
Tja, dat schoonmaken was één ding. Maar toen liep ik direct ook tegen een probleem aan. Eigenlijk iets, waar we allemaal best iets van kunnen leren.
Elke detailer polijst zijn lak en zet daar vervolgens een beschermende sealant en/of wax overheen.

Maar HOE doen we dat allemaal met het interieur. We maken de tapijtdelen nat en slurpen alles weg met een extractor.
Maar juist en vooral die tapijtdelen, hebben ook een beschermende behandeling gehad. Die trek je natuurlijk ook mee. Nagenoeg alle tapijten worden af fabriek behandeld met een textielspray. Deze is vochtwerend en voorkomt tevens dat vuil diep in de vezels kan dringen.

Ik heb erg veel onderzoek verricht. Er worden, heel sporadisch, wat producten geleverd door bijvoorbeeld Waxoyl. Die producten zijn belachelijk duur en worden in veel te kleine verpakkingen geleverd. Als je een tapijt compleet leegtrekt, dan moet je dat tapijt letterlijk doordrenken met een beschermende sealant. Een 'open markt' voor Car Clean :ja :ja :ja

Overigens bevatten veel sealants ( zoals in de tapijtindustrie ) behoorlijk schadelijke stoffen die eerst goed moeten uitdampen. Mijn vloerbedekking in de sportschool bijvoorbeeld ( lapje stof van 500 vierkante meter ), krijgt een behandeling met een stof die je 24 uren moet laten uitdampen.
Vond dit dus ook niet al te geschikt voor een hokje van 2 kubieke meter :weetniet :weetniet

Lang gezocht. Verschillende specialisten benaderd. Kwam uiteindelijk terecht bij een bedrijf waar men tenten en zeilen wast !!!!
En deze vervolgens impregneert. Geen schadelijke stoffen. De impregneerstof maakt letterlijk waterdicht. Tenten blijven 2 - 3 jaren compleet waterdicht.

Ik heb m'n tapijtdelen 2 maal behandeld. Kan er nu water opgooien en dat loopt er letterlijk vanaf, net als bij een lak die net gewaxt is .....
Vezels sluiten weer volledig en tapijt ziet er, na ZEVENTIEN jaren, echt weer als nieuw uit.

Daarna het leder eens stevig aangepakt !!!!! Ontvetten, reinigen, ontvetten, reinigen, borstelen, ontvetten, vuil losweken tot er echt niks meer van af kwam.
Gliptone is jullie bekend. Ik heb meerdere merken gebruikt en tevens wasbenzine en dreft .............

Let wel, dit leder is 17 jaren gebruikt :

interior002.webp


Een aantal delen komen ernstig dicht in de buurt van 'nieuwstaat'......... Geweldig project. Resultaten zijn wonderlijk schoon :

blower001.webp


In de tuin, in de woonkamer, op m'n slaapkamer, overal stond een stukje Jaguar interieur. Gewoon enkele dagen achtereen blijven reinigen.

sam0030.webp


Qua leder reinigen, durf ik inmiddels wel te stellen dat dit vergelijkbaar is met polijsten. 1 hit is leuk. 2 hits zijn beter. Van grof naar mild werken, is the way to go. En niet te vlug tevreden zijn met het resultaat. Er blijft namelijk vuil loskomen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Wat Gliptone en vergelijkbare merken echt goed doen, is vuil losweken. Dit werkt het beste in enkele etappes ..... :

sam0029v.webp
 
Aangezien Carclean leverancier is van Gliptone Liquid Leather .................

Het leder krijgt binnenkort een beurt met een product van Gliptone. Scuff It. Verf, gemaakt door Gliptone en op kleurcode van het interieur. Compleet met extra flesjes om de kleur, per interieurdeel, donkerder of lichter te maken ............

Ik ga het leder dus niet compleet verven. Maar juist met verf 'inwassen'...... Hierdoor herstel je de beschadigde delen, maar blijf je de 'gebruikte' look behouden. Dat is ook de opzet. Compleet verven maakt het interieur 'te nieuw'.... Dat past niet, bij deze Engelse dame .........

Picjes volgen weer ...........
 
Er is een nieuwe topic geopende met de vraag:" wat is detailing nu eigenlijk" >>> denk dat deze topic 'm wel samenvat !

MEGA gaaf, blijf svp posten op beide fora ! !