• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Jaguar X type 2001 3.0 V6 polish

Arno Overman

Detailing addict
1 aug 2016
95
63
50
Capelle aan den IJssel
Hoi beste cardetailers,

Ik heb samen met een buurman mijn Jaguar X type onder handen genomen met een DAP500 en 3 soorten Monello pads, oranje voor het polijsten, een wollen voor de krassen en een witte(merk onbekend deze pad is van de buurman en de DAP500 ook) voor het in de was zetten na het polijsten.
We zijn er 14 uur op 1 dag mee bezig geweest maar het resultaat is dan ook in mijn ogen geweldig.
Ik zal foto's erbij zetten met voor en na.

Eerst heb ik de Jag gewassen met dreft citroen om de lak te ontvetten.
Toen heb ik de Jag gekleid met clay van Mcguiars in combinatie met quick detailerspray ook van Mcguiars.
We hebben compound polish van Mcguiars gebruikt voor het polijsten en laten glimmen, we hebben GEEN glaze gebruikt en we hebben de Mcguiars ultimate liquid wax gebruikt voor het in de was zetten.
Eigenlijk hebben we dus een 3-stappenplan uitgevoerd in plaats van een 5-stappenplan.

Het polijsten tot de swirls en krasjes eruit waren kostte 12,5 uur en het met de DAP500 in de was zetten kostte 1 uur.
Ik had een half uurtje nodig om een reparatie uit te voeren aan de DAP500 want daar bleek een draadbreuk in te zitten in het gedeelte waar de draad beschermd wordt door een harde flexibele zwarte plastic koker die het apparaat ingaat.
Omdat daar een harde rand op zit veroorzaakt dat een knikje in de draad en dus ook een draadbreuk, ik heb de DAP daar uit elkaar gehaald en het snoer doorgeknipt en de stroomdraden gewoon weer aangesloten hoe het zat en het snoer dus 10 centimeter korter gemaakt en voila, we konden weer verder polijsten. :)

De kleur van de Jag is metalic Emerald green, wat verkleurd afhankelijk van de lichtval van groen naar blauw en bij weinig licht bijna zwart.
Ik vermoed dat de Jag een best wel harde lak heeft omdat ZOVEEL tijd en moeite kostte in de swirls eruit te krijgen, in de praktijk bleek overduidelijk dat met engelengeduld het dan wel lukt en zelfs het resultaat super is wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht gezien het feit dat de Jag toch alweer 15 jaar oud is.

Ook heb ik de gok gewaagd om de voorruit te polijsten met de oranje pad van Monello om de gevlekte aanslag weg te kunnen krijgen en ook de afdruk waar de ruitenwissers wissen en waar niet is helemaal weg.
Dit is helemaal gelukt en gaat als een speer.
Dit durfde ik wel aan omdat glas veel harder is dan lak en er geen enkel barstje of sterretje aanwezig is in de voorruit.

Voor de krassen die we niet wegkregen heb ik scratch X 2.0 van Mcguiars gebruikt i.c.m. de DAP500 en oranje monello pad, denk hierbij aan de onder de handgrepen, de dorpels, de bumpers, daar kregen we echt veel krassen mee weg, niet alles natuurlijk want waar de lak weg is, is het weg. :)
Onder de handgrepen heb ik met de hand gedaan want daar komt de DAP niet goed bij.

Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden en eventueel misschien nog leerzame tips voor me hebben.
Ik heb het uitgebreide stappenplan met alles wat je voor een auto detailen nodig hebt al gelezen, is echt een superartikel. :)

Ook heb ik een filmpje gemaakt en erbij geplaatst inmiddels.

greetz,

Arno.
IMG_6370 kopie.jpg
IMG_6371 kopie.jpg
IMG_6373 kopie.jpg
IMG_6374 kopie.jpg
IMG_6377 kopie.jpg
IMG_6381 kopie.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_6383 kopie.jpg
    IMG_6383 kopie.jpg
    369,3 KB · Weergaven: 166
  • IMG_6385 kopie.jpg
    IMG_6385 kopie.jpg
    303,3 KB · Weergaven: 112
  • IMG_6386 kopie.jpg
    IMG_6386 kopie.jpg
    414,5 KB · Weergaven: 129
  • IMG_6388 kopie.jpg
    IMG_6388 kopie.jpg
    261,3 KB · Weergaven: 166
  • IMG_6389 kopie.jpg
    IMG_6389 kopie.jpg
    193,3 KB · Weergaven: 209
  • IMG_6390 kopie.jpg
    IMG_6390 kopie.jpg
    203,6 KB · Weergaven: 141
  • IMG_6307.jpg
    IMG_6307.jpg
    144,5 KB · Weergaven: 148
  • IMG_6318.jpg
    IMG_6318.jpg
    120,2 KB · Weergaven: 195
  • IMG_6347.jpg
    IMG_6347.jpg
    140 KB · Weergaven: 145
  • IMG_6349.jpg
    IMG_6349.jpg
    357,4 KB · Weergaven: 154
  • IMG_6350.jpg
    IMG_6350.jpg
    336,4 KB · Weergaven: 144
  • IMG_6359.jpg
    IMG_6359.jpg
    200,2 KB · Weergaven: 155
  • IMG_6387.jpg
    IMG_6387.jpg
    299,7 KB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt:
Mooie auto en super kleur!
Het valt me op dat je niet gekleid hebt, speciale reden voor?
Waarom heb je de witte pad voor wax gebruikt? De witte heeft een lichte cutting wat een wax niet nodig heeft. Een zwarte of rode pad is hier beter voor geschikt.
Verder gewoon doorgaan!
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Mooie auto en super kleur!
Het valt me op dat je niet gekleid hebt, speciale reden voor?
Waarom heb je de witte pad voor wax gebruikt? De witte heeft een lichte cutting wat een wax niet nodig heeft. Een zwarte of rode pad is hier beter voor geschikt.
Verder gewoon doorgaan!

OH ja, STOM! ik heb de Jag natuurlijk ook nog gekleid met detailerspray, heb ik ook meteen in het verslag aangepast bedankt voor de opmerking was ik inderdaad helemaal vergeten op te nemen in het verslag. :)
Die witte pad is van de buurman dus ik weet niet welk merk dat is maar die was speciaal bedoeld voor inwaxen en ik moet zeggen dat het prima ging. :) bedankt voor je aanvulling :)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Altos de kleur van de pads is per fabrikant verschillend. Monello heeft wit als polijst pad maar andere merken kunnen wit zien als cutting of als finishing pad.

Om topic : Wat een prachtig resultaat Arno
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Mijn excuses, ik ben er idd vanuit gegaan dat de monello pads gebruikt zijn wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Misschien interessant om je buurman te vragen welke het zijn?
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Nice, nu de koplampen nog ;)

Tja die loplampen... Ik heb ze met de hand gedaan met een koplamppolishsetje van turtle en dat heeft wel al flink wat verbetering gegeven maar ik denk dat ik de DAP van mijn buurman nog een keertje met lenen en dan nog een keer met een koplamppolishset erover moet gaan, heb jij advies welke ik het beste kan gebruiken?
 
Mijn excuses, ik ben er idd vanuit gegaan dat de monello pads gebruikt zijn wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Misschien interessant om je buurman te vragen welke het zijn?

Ik heb het nagevraagd en het is toch Monello: proffesional 5,5 semizachte pad geschikt voor licht verweerde lakken en lichte swirls. Te gebruiken met een lichte polish, cleaner en bepaalde éénstaps waxen/sealants.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik heb het gelezen en je bent al zeer goed bezig!
Mooi resultaat behaald waar jij en je buurman trots op mogen zijn.

Als tip zou ik je willen meegeven om je velgen in een leuke wax/sealant of coating te zetten om deze te beschermen.
Een bandendressing zou ook niet mis staan, dat geeft net de "finishing touch".

Je kan de volgende keer bij de grote wasbeurt er voor kiezen om een ijzerverwijderaar te gebruiken zoals Monello non-ferro om je wagen van alle remstof te ontdoen.

Hele mooie wagen trouwens, nogmaals.
 
  • Leuk
Reactions: Arno Overman
Ik heb het gelezen en je bent al zeer goed bezig!
Mooi resultaat behaald waar jij en je buurman trots op mogen zijn.

Als tip zou ik je willen meegeven om je velgen in een leuke wax/sealant of coating te zetten om deze te beschermen.
Een bandendressing zou ook niet mis staan, dat geeft net de "finishing touch".

Je kan de volgende keer bij de grote wasbeurt er voor kiezen om een ijzerverwijderaar te gebruiken zoals Monello non-ferro om je wagen van alle remstof te ontdoen.

Hele mooie wagen trouwens, nogmaals.

Dankjewel, de velgen heb ik ook in de was gezet, alleen zien die er niet uit doordat ze veel beschadigingen hebben en grote delen van de lak weg zijn helaas, deze zijn door de vorige eigenaar niet goed onderhouden. Die Monello non ferro wil ik zeker gaan proberen, ik heb nu een paar keer velgenreiniger gebruikt maar dat wil ik niet teveel gebruiken omdat dat weer slecht is voor de onderdelen achter de velg. Een bandendressing had ik wel gedaan. tyregel van Mcguiars maar had ik wellicht 2x moeten doen want dit zag je inderdaad bijna niet meer. dat geeft inderdaad de finishing touch.

Bedankt voor de feedback :)
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy