Hoi beste cardetailers,
Ik heb samen met een buurman mijn Jaguar X type onder handen genomen met een DAP500 en 3 soorten Monello pads, oranje voor het polijsten, een wollen voor de krassen en een witte(merk onbekend deze pad is van de buurman en de DAP500 ook) voor het in de was zetten na het polijsten.
We zijn er 14 uur op 1 dag mee bezig geweest maar het resultaat is dan ook in mijn ogen geweldig.
Ik zal foto's erbij zetten met voor en na.
Eerst heb ik de Jag gewassen met dreft citroen om de lak te ontvetten.
Toen heb ik de Jag gekleid met clay van Mcguiars in combinatie met quick detailerspray ook van Mcguiars.
We hebben compound polish van Mcguiars gebruikt voor het polijsten en laten glimmen, we hebben GEEN glaze gebruikt en we hebben de Mcguiars ultimate liquid wax gebruikt voor het in de was zetten.
Eigenlijk hebben we dus een 3-stappenplan uitgevoerd in plaats van een 5-stappenplan.
Het polijsten tot de swirls en krasjes eruit waren kostte 12,5 uur en het met de DAP500 in de was zetten kostte 1 uur.
Ik had een half uurtje nodig om een reparatie uit te voeren aan de DAP500 want daar bleek een draadbreuk in te zitten in het gedeelte waar de draad beschermd wordt door een harde flexibele zwarte plastic koker die het apparaat ingaat.
Omdat daar een harde rand op zit veroorzaakt dat een knikje in de draad en dus ook een draadbreuk, ik heb de DAP daar uit elkaar gehaald en het snoer doorgeknipt en de stroomdraden gewoon weer aangesloten hoe het zat en het snoer dus 10 centimeter korter gemaakt en voila, we konden weer verder polijsten.
De kleur van de Jag is metalic Emerald green, wat verkleurd afhankelijk van de lichtval van groen naar blauw en bij weinig licht bijna zwart.
Ik vermoed dat de Jag een best wel harde lak heeft omdat ZOVEEL tijd en moeite kostte in de swirls eruit te krijgen, in de praktijk bleek overduidelijk dat met engelengeduld het dan wel lukt en zelfs het resultaat super is wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht gezien het feit dat de Jag toch alweer 15 jaar oud is.
Ook heb ik de gok gewaagd om de voorruit te polijsten met de oranje pad van Monello om de gevlekte aanslag weg te kunnen krijgen en ook de afdruk waar de ruitenwissers wissen en waar niet is helemaal weg.
Dit is helemaal gelukt en gaat als een speer.
Dit durfde ik wel aan omdat glas veel harder is dan lak en er geen enkel barstje of sterretje aanwezig is in de voorruit.
Voor de krassen die we niet wegkregen heb ik scratch X 2.0 van Mcguiars gebruikt i.c.m. de DAP500 en oranje monello pad, denk hierbij aan de onder de handgrepen, de dorpels, de bumpers, daar kregen we echt veel krassen mee weg, niet alles natuurlijk want waar de lak weg is, is het weg.
Onder de handgrepen heb ik met de hand gedaan want daar komt de DAP niet goed bij.
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden en eventueel misschien nog leerzame tips voor me hebben.
Ik heb het uitgebreide stappenplan met alles wat je voor een auto detailen nodig hebt al gelezen, is echt een superartikel.
Ook heb ik een filmpje gemaakt en erbij geplaatst inmiddels.
greetz,
Arno.
Ik heb samen met een buurman mijn Jaguar X type onder handen genomen met een DAP500 en 3 soorten Monello pads, oranje voor het polijsten, een wollen voor de krassen en een witte(merk onbekend deze pad is van de buurman en de DAP500 ook) voor het in de was zetten na het polijsten.
We zijn er 14 uur op 1 dag mee bezig geweest maar het resultaat is dan ook in mijn ogen geweldig.
Ik zal foto's erbij zetten met voor en na.
Eerst heb ik de Jag gewassen met dreft citroen om de lak te ontvetten.
Toen heb ik de Jag gekleid met clay van Mcguiars in combinatie met quick detailerspray ook van Mcguiars.
We hebben compound polish van Mcguiars gebruikt voor het polijsten en laten glimmen, we hebben GEEN glaze gebruikt en we hebben de Mcguiars ultimate liquid wax gebruikt voor het in de was zetten.
Eigenlijk hebben we dus een 3-stappenplan uitgevoerd in plaats van een 5-stappenplan.
Het polijsten tot de swirls en krasjes eruit waren kostte 12,5 uur en het met de DAP500 in de was zetten kostte 1 uur.
Ik had een half uurtje nodig om een reparatie uit te voeren aan de DAP500 want daar bleek een draadbreuk in te zitten in het gedeelte waar de draad beschermd wordt door een harde flexibele zwarte plastic koker die het apparaat ingaat.
Omdat daar een harde rand op zit veroorzaakt dat een knikje in de draad en dus ook een draadbreuk, ik heb de DAP daar uit elkaar gehaald en het snoer doorgeknipt en de stroomdraden gewoon weer aangesloten hoe het zat en het snoer dus 10 centimeter korter gemaakt en voila, we konden weer verder polijsten.
De kleur van de Jag is metalic Emerald green, wat verkleurd afhankelijk van de lichtval van groen naar blauw en bij weinig licht bijna zwart.
Ik vermoed dat de Jag een best wel harde lak heeft omdat ZOVEEL tijd en moeite kostte in de swirls eruit te krijgen, in de praktijk bleek overduidelijk dat met engelengeduld het dan wel lukt en zelfs het resultaat super is wat ik eerlijk gezegd niet had verwacht gezien het feit dat de Jag toch alweer 15 jaar oud is.
Ook heb ik de gok gewaagd om de voorruit te polijsten met de oranje pad van Monello om de gevlekte aanslag weg te kunnen krijgen en ook de afdruk waar de ruitenwissers wissen en waar niet is helemaal weg.
Dit is helemaal gelukt en gaat als een speer.
Dit durfde ik wel aan omdat glas veel harder is dan lak en er geen enkel barstje of sterretje aanwezig is in de voorruit.
Voor de krassen die we niet wegkregen heb ik scratch X 2.0 van Mcguiars gebruikt i.c.m. de DAP500 en oranje monello pad, denk hierbij aan de onder de handgrepen, de dorpels, de bumpers, daar kregen we echt veel krassen mee weg, niet alles natuurlijk want waar de lak weg is, is het weg.
Onder de handgrepen heb ik met de hand gedaan want daar komt de DAP niet goed bij.
Ik ben benieuwd naar wat jullie er van vinden en eventueel misschien nog leerzame tips voor me hebben.
Ik heb het uitgebreide stappenplan met alles wat je voor een auto detailen nodig hebt al gelezen, is echt een superartikel.
Ook heb ik een filmpje gemaakt en erbij geplaatst inmiddels.
greetz,
Arno.
Bijlagen
-
IMG_6383 kopie.jpg369,3 KB · Weergaven: 166
-
IMG_6385 kopie.jpg303,3 KB · Weergaven: 112
-
IMG_6386 kopie.jpg414,5 KB · Weergaven: 129
-
IMG_6388 kopie.jpg261,3 KB · Weergaven: 166
-
IMG_6389 kopie.jpg193,3 KB · Weergaven: 209
-
IMG_6390 kopie.jpg203,6 KB · Weergaven: 141
-
IMG_6307.jpg144,5 KB · Weergaven: 148
-
IMG_6318.jpg120,2 KB · Weergaven: 195
-
IMG_6347.jpg140 KB · Weergaven: 145
-
IMG_6349.jpg357,4 KB · Weergaven: 154
-
IMG_6350.jpg336,4 KB · Weergaven: 144
-
IMG_6359.jpg200,2 KB · Weergaven: 155
-
IMG_6387.jpg299,7 KB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt: