• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Jaguar XJ (X350) - 2005 - 134.000 km

Vlerk

Detailing guru
14 dec 2009
422
153
59
Herent (België - op 5km van Leuven)
Na vijf jaar rondrijden met mijn Audi, ben ik op zoek gegaan naar iets totaal anders. Ik zocht een hobbywagen die
- betrouwbaar is om (nu en dan) mee te gaan werken;
- betaalbaar is in gebruik, onderhoud en vaste kosten;
- een goed object is om te carcleanen;
- ik minder vaak tegenkom dan mijn Audi.

Mijn keuze is al snel gevallen op een Jaguar.
Na wat aanbod vergeleken te hebben, heb ik gekozen voor een 2de hands zwarte XJ (X350) met ivoorkleurig lederen interieur. De wagen dateert uit 2005 en had 134.000 km bij aankoop.

Bij aankoop zag de wagen er zo uit.
01%20150723Jaguar%2001_zps0qidsdzv.jpg


Op eerste zicht een nette wagen
02%20150723Jaguar%2003_zpsmqj0wso3.jpg


Met - al zeg ik het zelf - mooie velgen
03%20150723Jaguar%2004_zpsalwfm4lz.jpg


Het ivoorkleurige interieur
04%20150723Jaguar%2009_zps4oe4exjd.jpg


05%20150723Jaguar%2010_zpsfqrpyt2p.jpg

Ik had een paar XJ's gezien met een beige interieur, maar die hebben dan ook een beige stuur, beige matten en een beige bovenkant van het dashboard ... allemaal iets té beige wat mij betreft.
Ik vind het zwarte stuur met de zwarte matten goed passen bij de zwarte bies in de lederen zetels.

Zoals gezegd zag het er in eerste instantie wel ok uit.
06%20150723Jaguar%2015_zpshv4f1w3w.jpg


Nadere inspectie bracht echter het volgende aan het licht.
08%20150723Jaguar%2017_zpsraomwmez.jpg

Het leder had na 134.000 km al wat gebruikssporen. (Volledigheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik aan de dealer gevraagd had om het interieur van de wagen niet proper te maken voor de levering omdat ik toch van plan was om dat zelf te doen.)

Het was ook al een tijdje geleden dat er grondig gestofzuigd was.
09%20150723Jaguar%2020_zpsiks8jkpg.jpg

Er zaten nog wat restjes tussen de naden van het leer.

En het bakje van de deur ...
10%20150723Jaguar%2022_zpski2ueeyu.jpg

... zag er (onder het rubber matje) als volgt uit ...
11%20150723Jaguar%2023_zpswqsihcgh.jpg


Hoog tijd dus om aan de slag te gaan.

Het leder heb ik proper gemaakt met Mothers Leather Wash.
12%20150724Jaguar%2002LeatherWash_zps7eo7ozgu.jpg

Het was de eerste keer dat ik dit product gebruikte en ik ben er erg tevreden over.

Het product is een soort mousse die met een paardenharen borstel gebruikt kan worden. Het vuil van het leer kwam meteen los (wat redelijk goed zichtbaar was op een ivoorkleurig interieur).
13%20150724Jaguar%2005Leder%20tijdens_zpsblbefciy.jpg

De smurrie heb ik dan weggeveegd met een microfiber doek. Het leer was meteen al een stuk properder (en voelde ook fijn aan). Ik vind de Mothers Leather Wash een stuk fijner werken dan de Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner die ik vroeger gebruikte.

Dit was het resultaat na enkele uren borstelen en vegen.
14%20150724Jaguar%2006Leder%20voor%20en%20na_zpsbvs470dx.jpg


Daarna was het hoog tijd voor de buitenkant.
Ik heb eerst de velgen aangepakt met Poorboy's All Purpose Cleaner en een verzameling borstels (waaronder de EZ Detail Mini Brush (ideaal voor tussen de spaken), de Mothers Wheel Brush (perfect voor de voorkant van de velg en de banden), de Autoglym - Hi-Tech Wheel Brush (handig voor de bouten) en Monello Wheel Woolies (voor de binnenkant van de velg.)
15%20150724Jaguar%2008Velg%20vooraf_zpseerq6eg9.jpg


Na wat zwoegen zag de eerste velg er (geholpen door wat zonneschijn) als volgt uit.
16%20150724Jaguar%2009Velg%20achteraf_zpsn7pqqwep.jpg


Nadien bleek er met Monello - Non Ferro toch nog wat vuil af te komen.
17%20150724Jaguar%2011Velg%20iron_zpslsdy3gmf.jpg


Mijn dealer had op de achterruit een kleine, maar opvallende sticker gehangen.
19%20150724Jaguar%2014Stikker_zpsiflkexdk.jpg


Deze heb ik makkelijk kunnen verwijderen na het plunderen van de beautycase van mijn vrouw. Eerst verwarmd met de haardroger, het stickertje weggenomen en de lijmresten verwijderd met nail polish remover (overigens niet van Carclean.com).
20%20150724Jaguar%2015Stikker%20weg_zpsxgvhxvwn.jpg


De raamrubbers heb ik (voor het eigenlijke wassen) gereinigd met Poorboy's APC. En dat bleek wel nodig.
21%20150724Jaguar%2016Raamrubber_zpsdrryvbth.jpg


Ook wat ik achter de tankklep aantrof, heb ik bewerkt met Poorboy's APC en dat bleek ook wel nodig.
22%20150724Jaguar%2018Tankdop_zpsqppukf2k.jpg
 
De Jaguar heeft dan een voorbehandeling gekregen met Artico Magico Snow Foam, maar het sneeuwtapijt was niet helemaal wat ik gehoopt had.
23%20150724Jaguar%2020Gefoamed_zpsz8bd63q0.jpg

Later heb ik op het forum geleerd dat ik beter warm water kan gebruiken met de Lancia Foam Kit for Kärcher en dat ik wat moet experimenteren met de instellingen.

Het wassen gebeurde vanzelfsprekend met de twee emmer methode met Meguiars NXT Generation Car Wash Shampoo. Na het drogen mocht de Jaguar naar binnen (waar de beloning voor een dag werken al klaar stond achter de wagen. ;) )
27%201050726Jaguar01_zps5nntgxli.jpg


De volgende dag heb ik eerst het leder gevoed met Mothers Leather Cream (die trouwens een pakket vormt met de Mothers Leather Wash).
28%20150726Jaguar04%20LeatherCream_zpscvjbz5ge.jpg

Ook dit is een erg fijn product waardoor het leer erg zacht aanvoelt, niet glimt en aangenaam ruikt.

Na het wassen zag de wagen er al proper uit...
29%20150729Jaguar01_zpsqomwibrr.jpg

... maar bij het kleien met Meguiars Smooth Surface Clay Kit was dit het resultaat van 30 cm² kleien van het dak.
32%20150729Jaguar11%20Kleien_zps3ere5dgo.jpg

Volgens mij was het al een poosje geleden sinds deze wagen nog gekleid was.

Na het kleien, ging de wagen terug binnen voor het polijsten want de bouwlamp maakte duidelijk dat de lak vol swirls en krassen zat.
34%20150730Jaguar06_zpsbilwtwq3.jpg


Vooraleer ik mijn DAP500 V3 aan het werk kon zetten, heb ik nog ettelijke meters 3M 3434 afplaktape moeten inzetten voor het afdekken van alle rubbers.
35%20150730Jaguar08_zpsnwzalkqq.jpg


Zo'n XJ heeft overigens veel rubber...
36%20150730Jaguar09_zpsv1bufru7.jpg


De eerste hit heb ik gedaan met Monello Raffini Mezzo met een Monello 5.5" Orange Light Cutting Pad.
37%20150730Jaguar12_zpsrcd2uvwh.jpg


Achteraf gezien, was ik wellicht beter begonnen met Monello Raffini Compound. De swirls waren immers grotendeels verdwenen, maar de krassen waren (onder het licht van de bouwlamp) nog zichtbaar.
38%20150730Jaguar15_zps2vm9vkwe.jpg


De 2de beurt is gebeurd met Monello Raffini Finale met een Monello 5.5" White Polishing Pad.
39%20150730Jaguar18_zps6rxpx4zx.jpg


Om af te ronden heb ik de wagen nog in mijn favoriete was gezet: Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar. Ik weet dat een aantal forumleden zweren bij Collinite No. 845, maar ik gebruik liever de Meguiars.

Het eindresultaat zag er zo uit.

Het (bijna) propere interieur
40%20150812Jaguar06%20Interieur_zpsxt8aqdq3.jpg


Zijn bevallige achterkant
43%20150812Jaguar12%20Achterkant%20-%20kopie_zpswwhczxrp.jpg


42%20150812Jaguar14%20Linksachter%20-%20kopie%202_zpsj22y7lvm.jpg


44%20150812Jaguar16%20Linkerkant%20-%20kopie_zps8wmlczox.jpg


46%20150812Jaguar19%20Linksvoor%20-%20kopie_zpso35gye9t.jpg


47%20150812Jaguar20%20Linksvoor%20Laag%202_zpsojysyezr.jpg


50%20150812Jaguar25%20Voorkant%20Detail_zpszbmtwucr.jpg


48%20150812Jaguar22%20Leaper%202_zpsov68eufl.jpg


En toen was het tijd om te wachten op zijn eerstvolgende rit.
52%20150812Jaguar31%20Bedekt%202_zps85vmc6bq.jpg

Daarvoor steek ik hem het liefst onder zeil, want als hij een week in de garage staat, ligt hij onder het stof.

Ik ben benieuwd naar jullie feedback . En tips zijn natuurlijk altijd welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg mooie kat! Super model en idd mooie wielen.

De lak is vrij zacht aan je combo polijst middelen te zien. Of vergis ik me?

De Monello foam geeft een erg dikke schuimlaag. Heb je wel genoeg gebruikt?

Ik zou persoonlijk nog een bandendressing aanbrengen voor de finishing touch, maar dat is persoonlijk.
 
Fantastisch mooie auto!
Ga je nog veel plezier aan beleven denk ik, zowel met rijden als detailen, TOP!
 
Erg mooie kat! Super model en idd mooie wielen.

De lak is vrij zacht aan je combo polijst middelen te zien. Of vergis ik me?

De Monello foam geeft een erg dikke schuimlaag. Heb je wel genoeg gebruikt?

Ik zou persoonlijk nog een bandendressing aanbrengen voor de finishing touch, maar dat is persoonlijk.

Ik weet eigenlijk niet of het een "zachte lak" is; ik heb tot nu toe te weinig ervaring. Maar zoals gezegd, had ik bij deze wagen beter eerst Monello Raffini Compound gebruikt.
Met de Monello Foam gaat het nu al een stuk beter: ik gebruik warm water, meer product en de juiste instelling op de lans. Nu lijkt het wel slagroom!
En wat de bandendressing betreft ... ik maak mijn banden wel altijd proper met een borstel, maar een dressing op de zijkant vind ik nogal opzichtig. Vandaar dat ik dat nooit doe. (Maar zoals gezegd, ieder zijn mening! :))
 
Mooie detail!

Tip: gebruik véél minder Finale. Ik denk dat je 80% meer gebruikt hebt dan dat je nodig hebt.
 
Mooie detail!

Tip: gebruik véél minder Finale. Ik denk dat je 80% meer gebruikt hebt dan dat je nodig hebt.
Dat doe ik met opzet om snel terug een bestelling te kunnen plaatsen bij Carclean.com. ;)

Neen, serieus nu. Bedankt voor de tip.
Ik lees vaak dat producten erg dun moeten aangebracht worden. Ik wist niet dat dit ook geldt voor Finale.
Ik ben momenteel met mijn Mazda bezig, dus ik zal ermee rekening houden.
 
2 kleine drupjes voor 1/3 deur, gek zat. Je zal zien dat het veel makkelijker is af te nemen. Meer is niet nodig. Misschien de 1e keer als de pad nog schoon is een extra drupje maar daarna niet meer.
 
En wat de bandendressing betreft ... ik maak mijn banden wel altijd proper met een borstel, maar een dressing op de zijkant vind ik nogal opzichtig
Dat valt best mee als je de juiste spullen hebt.
Er zijn bandendressings die ontzettend glimmen en dat gaat een beetje naar het 'Sjonnie' bandenzwart. Niet mijn keuze, maar er zijn mensen die er specifiek om vragen.
Zelf gebruik ik graag een dressing die een neutrale zijdeglans achterlaat. Op het moment is dat Reflections bandendressing van Mothers. Ik heb al een paar keer de vraag gehad of ik nieuwe banden had. :blush:
 
Ik vind het een schitterende auto.
Nou sta ik niet in jouw schoenen en op afstand lak beoordelen is lastig maar je hebt een mooiresultaat behaald met Mezzo toch? Dus ik zou de volgende keer niet de gehele auto met een compound aanpakken. Beoordeel waar de krasjes nog zitten doe die delen met de kleine backingplate en compound om vervolgens de gehele auto met Mezzo en Finale af te werken. Wellicht werkt dat voor je.
Nicely done!
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Dus ik zou de volgende keer niet de gehele auto met een compound aanpakken. Beoordeel waar de krasjes nog zitten doe die delen met de kleine backingplate en compound om vervolgens de gehele auto met Mezzo en Finale af te werken. Wellicht werkt dat voor je.
Nicely done!

Dus slechts een stukje met compound behandelen?
Ik heb hieraan gedacht, maar niet geriskeerd omdat ik vreesde dat dat achteraf zichtbaar zou blijven (plaatsen met meer of minder glans of zo).
Heb jij (of iemand anders) dat al ooit gedaan?
Als dat zou mogelijk zijn, zou mij dit wel enorm helpen met mijn Mazda. De lak van de MX5 ziet er redelijk goed uit, maar rond de deurgreep zijn er een paar lelijke strepen. Het zou mij veel tijd besparen als ik alleen dat stuk met compound kon behandelen i.p.v de hele wagen. (Ondanks het feit dat ik de indruk heb dat ik sneller met de DAP rond de MX5 ben geweest dan rond de XJ... ;) )
 
Wat een prachtige XJ. En wat een waanzinnig mooi interieur-combo, met dat beige leer en donkere dash, en die donkere stiksels. Heel fraai! Mooi ook om te zien dat je hem in de garage stalt, onder een hoes.
Veel plezier er mee. Bedankt voor het delen van deze mooie show-off.; )
 
  • Leuk
Reactions: Vlerk
@Vlerk , Ja ik behandel op mijn auto bv alleen nog de delen welke ik gecorrigeerd wil hebben omdat de rest van de auto al swirl vrij is. Wat ik wel altijd doe is afbouwen met polijstmiddelen/finishen met polijstmiddel en dan de gehele auto. Op mijn zwarte auto geen verschil in glans daarbij ken ik meer mensen die op deze manier werken.
Geen verschil in glans.
Inzake de Mazda mx5 zou ik altijd ff testspotten.
 
Dit is nog eens een auto!
Prachtig resultaat heb je bekomen.
Man, man wat een mooi interieur...daar word je gewoon stil van...
Kan ik echt niks op afkeuren:)
En wat voor een motor ligt erin? de 2,7?